  • Data: 2023-01-25 12:48:40
    Temat: Re: Gdzie kupić paski LED i zasilacz do nich?
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    wtorek, 24 stycznia 2023 o 19:59:49 UTC+1 Andrzej P. Woźniak napisał(a):
    > Osoba podpisana jako Dawid Rutkowski <d...@w...pl>
    > w artykule <news:096a88ad-a67b-4b25...@googlegroups.com>
    > Skąd pomysł, że niebieskie diody emitują ultrafiolet? To nie rtęciówki.
    > Zatem po co badać klosz na przepuszczalność UV?

    A to to są niebieskie diody?
    Byłem przekonany, że jednak UV walące w luminofor - coś jak świetlówka.

    Zaś klosz ma dodatkową funkcję - chroni przed dotknięciem 175VDC czy nawet 245VDC
    (plus jeszcze nieco AC) wyprowadzonych kabelkami i przylutowanych do pól na płytce z
    diodami.
    Coś jak ta bańka w LEDówkach filament - po pierwsze żeby nie uszkodzić konstrukcji,
    a po drugie, żeby się nie dotknąć - bo tam małe prądy, ale wysokie napięcia.

    > Najlepiej po prostu sprawdź, z czego klosz jest zrobiony, to się dowiesz,
    > co filtruje. Przypuszczam, że to polipropylen (PP), który częściowo
    > pochłania UV i pod jego wpływem ulega degradacji - staje się kruchy, choć
    > nie żółknie w odróżnieniu od wielu innych materiałów.
    > Tu masz link do szybkiej identyfikacji tworzyw sztucznych:
    > https://mlodytechnik.pl/eksperymenty-i-zadania-szkol
    ne/chemia/17983-analiza-plomieniowa-tworzyw-sztuczny
    ch

    Klosze w chińskich LEDówkach to mogą być zrobione z całej tablicy Mendelejewa
    (tak jak podobno lekarstw kupowane w necie - dziwi mnie to, że komuś się chce,
    chyba że truciciel z powołania, prościej byłoby robić po prosu z cukru).
    Ja pytam, jak to powinno być zrobione, jeśli powinno, bo np. tego UV jest na tyle
    dużo, że może szkodzić.

    > Klosze czy naczynia z PP są ekologicznie małym problemem, za to jest
    > problem z folią ciętą na długie cienkie paski, stosowaną do produkcji
    > sznurka i tkanin na torby czy maty. Te produkty mogą kruszeć już po kilku
    > latach i są istotnymi źródłami mikroplastiku.

    A one kruszeją tak sobie czy właśnie pod wpływem UV ze światła słonecznego
    docierającego do powierzchni ziemi
    (ew. sztucznego z zawartością UV- tylko którego, UVA, UVB, UVC)?