  • 1. Data: 2011-12-17 20:21:33
    Temat: GNU Linux nie jest stabilnym systemem - prawdziwy dowód
    Od: Szyk <s...@o...pl>

    Witam

    W tej wiadomości udowodnię że GNU Linux nie jest stabilnym systemem (w
    brew propagandzie) i dla tego jest tak mało popularny.

    Spis treści:
    [Po co system operacyjny]
    [Stabilność - definicja]
    [Aspekty stabilności]
    [Stabilność GNU Linuxa]
    [Niestabilność patologiczna]
    [Dowód że mam rację]
    [Nie stabilność przyczyną porażki rynkowej]
    [Komentarz]

    [Po co system operacyjny]
    Pierwotnym (i jedynym prawdziwym) powodem powstania systemów
    operacyjnych było ukrycie różnorodności i komplikacji sprzętowej
    komputerów przed programami użytkowymi. Czyli programy miały być
    "bardziej trwałe" albo "bardziej żywotne" dzięki systemom operacyjnym.
    System operacyjny miał przykrywać różnorodność obecnych komputerów (co
    równie istotne) różnorodność przyszłych komputerów.

    Z czasem przyjęło się, że system operacyjny ma również dostarczać
    podstawowe aplikacje takie jak przeglądarka, program pocztowy czy
    odtwarzacz multimediów. Ale te domyślne programy to "kwiatek do kożucha"
    przy systemie operacyjnym.

    [Stabilność - definicja]
    Stabilność systemu zdefiniowałbym jako:
    * stopień zdolności do utrzymywania oczekiwanego działania - czyli:
    * zdolność (w czasie) do realizacji tego czego się oczekuje od systemu -
    czyli:
    * jest to stopień w jakim system zachowuje swoją odpowiedzialność w czasie.

    [Aspekty stabilności]
    W odniesieniu do systemów operacyjnych mamy do czynienia z dwoma
    aspektami stabilności systemu:
    1. stabilność czasu wykonania
    2. stabilność udostępnianych funkcjonalności (trwałość interfejsów)

    [Stabilność GNU Linuxa]
    W odniesieniu do stabilności czasu wykonania (ad .1) z jądrem Linuxa
    jest całkiem dobrze (raczej rzadko mi pada kernel). Natomiast ze
    stabilnością aplikacji jest już dużo gorzej. Jednak dzięki pracy firmy
    Canonical systemy Ubuntu i Kubuntu dają się używać.
    Więc w czym problem?
    Problem jest z ad. 2. czyli ze stabilnością udostępnianych
    funkcjonalności (trwałością interfejsów) przez system GNU Linux. W
    świecie Open Source normą jest częsta zmiana interfejsów
    programistycznych. Jakieś pół roku temu czytałem, że w jądrze Linux
    pozmieniano obsługę USB i temu facetowi co o tym mówił włosy dęba
    stanęły bo nie był w stanie uzyskać takiego zachowania jego aplikacji
    jak wcześniej. Od początku brak jest interfejsów binarnych w kernelu
    Linuxa i w innych kluczowych pod systemach (np. w Kubuntu 11.04 nie
    można zainstalować sterownika nvidia-96 z powodu innego ABI w XWindows).
    Ja odnoszę wrażenie, że twórcy aplikacji dla GNU Linuxa chcą jak
    najszybciej tworzyć efektowne i nowoczesne aplikacje. Ciągle przewalają
    kody swoich programów by dostosować je do znowu pozmienianych bibliotek.
    I choć niby gonią za nowościami to jednak ciągle siedzą w starych
    narzędziach typu Autotools czy Emacs nie wspominając już o języku C. Zaś
    bardzo potrzebne programy takie jak KDevelop i Umbrello latami nie mogły
    uzyskać akceptowalnej stabilności (i pewnie tak jest do dziś).

    [Niestabilność patologiczna]
    Niestabilność GNU Linux jest systemowa, czyli patologiczna. Bo wygląda
    na to, że Linus Torvalds nie rozumie jak krytyczne dla rozwoju systemu
    są stabilne (w sensie trwałe i dostępne przez długi czas) podstawowe
    interfejsy systemu. Niestety dla Linusa i dla wszystkich buntowników
    przeciw dominacji M$ częścią stabilnego systemu są interfejsy binarne
    (ABI). Zaś obłąkańcze mamrotanie że tylko programy z dostępnym kodem
    źródłowym są akceptowalne to wpuszczanie całego ruchu użytkowników GNU
    Linux w kanał. M$ Windows to kanał, Linix mógłby być alternatywą, ale
    przez jego nie stabilność to też kanał nawet gorszy, bo czyni ogromny
    wysiłek twórczy bez sensownym. Nic nie jest trwałe w świecie GNU Linux
    wprowadza się nie kompatybilne zmiany w jądrze, w podsystemach systemu
    operacyjnego (XWindows) i szybko wprowadza się nowe biblioteki
    porzucając stare (np. Qt 3), narzędzia lini komend GNU też doświadczają
    nie kompatybilnych zmian (sam się przekonałem że po roku 2004 zmienił o
    się wyjście programu wc - ciekawe z jakiego powodu???). Żadna poważna
    firma nie może się oprzeć na distro do którego poprawki wychodzą tylko
    przez 2 lata. Poważne systemy to takie których działanie jest stabilne i
    stabilne są funkcje jakie udostępniają one aplikacjom. Kiedyś w szkole
    uczyłem się, że elektronika komputerowa jest projektowana do pracy przez
    10 lat. Tak więc logicznym jest, że system operacyjny musi udostępniać
    swoje funkcjonalności przez dłuższy czas niż te 10 lat działania
    sprzętu, bo musi być czas na przygotowanie oprogramowania do pracy pod
    nowymi systemami. Ile to może być czasu? 2 lata to raczej mało, więc
    jakieś 3-4 lata zapasu musi być na to dostosowanie. Zatem interfejsy
    systemu operacyjnego muszą być stabilne i dostępne przez 13-14 lat
    minimum - żeby mówić o poważnym systemie na którym można opierać własną
    przyszłość (prowadzić firmę, czy zarabiać na usługach komputerowych).

    [Dowód że mam rację]
    Istnieją takie systemy operacyjne które zachowują wysoką stabilność na
    przestrzeni kilkunastu i więcej lat. Systemy rodziny Windows NT
    dostarczają tych samych funkcji od połowy lat 90 XXw. czyli już jakieś
    15 lat i podejrzewam, że oprogramowanie pisane na Windows NT 3.1 bez
    jakichkolwiek zmian będzie śmigać u mnie na Windows 7 32bit. Trochę
    dziwne jest, ale Microsoft zapowiedział, że wsparcie dla Windows XP
    będzie realizował do 2014 roku, czyli będzie to właśnie postulowane
    przeze mnie 13 lat! Tak więc ze względu na zadowalającą stabilność czasu
    wykonania jak i na bardzo wysoką stabilność (twałość) udostępnianych
    interfejsów Microsoft jest bardzo poważnym partnerem biznesowym. No ale
    może ktoś mi zarzuci że wyjechałem z M$ jak jakiś urzędas. Oki. Więc
    przywołam inną firmę. IBM swój DOS/360 dostarczał od 1966 roku do 2005!
    Czyli niemal 40 lat! Zatem istnieje zapotrzebowanie na stabilność
    udostępnianych funkcji (trwałość interfejsów) i to zapotrzebowanie jest
    ona równie wielkie jak stabilność czasu wykonania.

    [Nie stabilność przyczyną porażki rynkowej]
    Gdyby systemy GNU Linux były stabilne choćby na przestrzeni ostatnich 15
    lat, to prawie na pewno komercha by zaczęła dostarczać znaczące ilości
    aplikacji - szczególnie administracyjnych, biznesowych, inżynierskich i
    gier. Bo po prostu to by się coraz bardziej opłacało (bo przecież teoria
    jest taka, że kapitaliści są gotowi na wszystko byle ciąć koszty).
    Zwykli ludzie widząc rozsądek w pracy z tym systemem też by go używali.
    Natomiast teraz sytuacje mamy taką, że za te 120$ jakie trzeba dać
    Microsoftowi otrzymujemy na prawdę to co potrzeba by dało się pracować,
    bawić i uczyć.

    [Komentarz]
    Nie jestem wielbicielem M$ - ok. 10 lat walczyłem z GNU Linuxem zanim
    stwierdziłem, że są z nim większe problemy niż mogło by się wydawać.
    Teraz zdiagnozowałem ten problem i było to dla mnie sporym zaskoczeniem,
    że GNU Linux jest nie stabilny, bo wcześniej bezmyślnie wierzyłem
    propagandzie, że jest stabilny. Jestem zadowolony z tego faktu. Przykre
    jest to, że wielu ambitnych ludzi często z wielkim talentem i
    umiejętnościami traci czas na coś co z definicji nie może być dać efektu
    na tyle trwałego, by można było powiedzieć, że ich praca jest sensowna.
    Tym nie mniej swoją skromną pracą (nie płatną) wspieram również
    użytkowników platformy GNU Linux.

    pozdro
    Szyk

  • 2. Data: 2011-12-17 20:35:11
    Od: Sławomir Szczyrba <c...@o...the.night>

    Szyk! Cssy... Cssy ja moge s tobą pogadać?
    > Witam
    >
    > W tej wiadomości udowodnię że GNU Linux nie jest stabilnym systemem (w
    > brew propagandzie) i dla tego jest tak mało popularny.

    [...]
    Czy to jest kolejne zaliczenie 'zajęć z interneta' na zasadzie
    'kto wywoła dłuższego flejma'? :)

    Jesli tak, to przekaz Panu Nałuczycielowi, że dobry troll nie robi błędów
    gramatycznych i wie o czym pisze (a Ty nie możesz się zdecydować czy
    obarczasz winą jądro, dystrybucję czy tworzące soft firmy trzecie,
    pomijając szczegół, że winda kosztuje więcej niż $120 - nie OEMa
    sam sobie legalnie zainstalować nie możesz)

    > Szyk

    Sławek
    --
    ________
    _/ __/ __/ BOFH excuse 99: SIMM crosstalk.

  • 3. Data: 2011-12-17 20:40:22
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2011-12-17, Sławomir Szczyrba <c...@o...the.night> wrote:
> [...]
    > 'kto wywoła dłuższego flejma'? :)
    >
    > Jesli tak, to przekaz Panu Nałuczycielowi, że dobry troll nie robi błędów

    Gramatycznych?!? To ty nie wiesz co to za jeden!
    http://42.pl/na/4e4a9c93$0$2437$6...@n...neostr
    ada.pl

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 4. Data: 2011-12-17 20:56:30
    Od: t k <s...@g...com>

    On 17 Gru, 21:21, Szyk <s...@o...pl> wrote:
> [...]
    > na tyle trwałego, by można było powiedzieć, że ich praca jest sensowna.
    > Tym nie mniej swoją skromną pracą (nie płatną) wspieram również

    hehe

    sluszna uwaga podejrzewam, o linuksie nie
    mam wiekszego pojecia ale dlugowiecznosc
    api to bardzo wazny czynnik - ja nawet
    oczekiwalbym wiecej niz 10 lat - raczej 30sci
    niz 10siec - tak wogole to mz powinno powstac
    cos takiego jak api miedzysystemowe, (np
    do IO, grafiki 2d itd -to raczej daloby sie zrobic
    i powinno zostac zrobione)

  • 5. Data: 2011-12-17 20:56:33
    Od: " M.M." <m...@N...gazeta.pl>

    Sławomir Szczyrba <c...@o...the.night> napisał(a):

> [...]
    > pomijając szczegół, że winda kosztuje więcej niż $120 - nie OEMa
    > sam sobie legalnie zainstalować nie możesz)

    Czasami qtcreatora i eclipse pod linuxem nie wylaczalem przez miesiac.
    Nie mowie ze linux nie ma problemow - oczywisce ma, po prostu ma inne
    niz windows. Na jednym i drugim mozna pracowac z podobnym komfortem.

  • 6. Data: 2011-12-17 20:58:03
    Od: t k <s...@g...com>

  • 7. Data: 2011-12-17 21:44:36
    Od: Przemek O <p...@o...eu>

    W dniu 2011-12-17 21:21, Szyk pisze:

    <CIACH>

    Każdy system ma swoje wady, każdy ma swoje przeznaczenie. Największą
    bolączką ich zwolenników jest chęć przystosowania ich do wszelkich
    potrzeb i wmówienia reszcie że ten a nie inny system jest słuszny.

    Co do windows, to zapewniam że aplikacje z NT 3.5 nie zadziałają na
    win7. Co więcej, Win7 ma (w końcu) w miarę dobre zabezpieczenia kont
    użytkowników powiązane z uprawnieniami, a co z tym idzie część aplikacji
    działająca poprawnie pod XP (gdzie notorycznie użytkownikie był ten na
    prawach administratora) nie zadziała tak z marszu na Win7. I bardzo dobrze.

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 8. Data: 2011-12-17 22:06:41
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-12-17 21:21, Szyk wrote:
    > Natomiast teraz sytuacje mamy taką, że za te 120$ jakie trzeba dać
    > Microsoftowi otrzymujemy na prawdę to co potrzeba by dało się pracować,
    > bawić i uczyć.

    Notatnik, Paint i Help?

    MSPANC.

  • 9. Data: 2011-12-17 22:54:20
    Od: Gienek <g...@s...pl>

    W dniu 17.12.2011 21:21, Szyk pisze:
    > i podejrzewam, że oprogramowanie pisane na Windows NT 3.1 bez
    > jakichkolwiek zmian będzie śmigać u mnie na Windows 7 32bit.

    Szczerze wątpię.

  • 10. Data: 2011-12-18 09:14:42
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    W dniu 17.12.2011 21:21, Szyk pisze:
    > Witam
    >
    > W tej wiadomości udowodnię że GNU Linux nie jest stabilnym systemem (w
    > brew propagandzie) i dla tego jest tak mało popularny.
    (...)
    Wiesz Co Ty może masz racje, ale z punkt widzenia kogoś kto tworzy
    oprogramowanie. Ja swoją przygodę z programowaniem zakończyłem na ZX
    spectrum wiec niewiele pomogę. Jednak używam linuksa od dobrych paru
    lat, i powiem Ci szczerze, nie zauważyłem niczego z tych spraw o których
    piszesz. USB jak działało tak działa. Sterowniki do Nvidii sciągam tak
    samo jak zawsze i kompiluje costam do jądra. (Lub instaluje "klikając"
    bo mam suse).
    Tak wiec, nawet jeśli masz racje, 99.9% tego nie zrozumie, a dalej im to
    nie przeszkadza....
    Weź sobie tydzień urlopu, zajmij się czymś innym, a potem spróbuj od
    początku rozwiązać swoje problemy. Linux będzie popularny, jak w polsce
    zaczną skazywać za używanie nielegalnych programów.

    ToMasz