  • 241. Data: 2021-03-14 15:52:46
    Temat: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajność
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 14-Mar-21 12:53, trybun wrote:

    > Z takim podejściem to nikt nie zmieni, skoro nie ma woli zmian, a
    > wrogiem czy kimś niepoważnym jest ten co się na to nie chce godzić.

    Ale po co zmieniać coś co działa?

    Szkody z OC sprawcy, a nawet z AC (o ile Twoja polisa to obejmuje)
    likwiduje się po prostu warsztatem, który będzie naprawiał samochód.

    A nie kombinuje jak koń pod górę ...

    Nie oczekuj, że ubezpieczyciel będzie robił dobrze poszkodowanemu bo nie
    taka jest jego rola. To są (wyłącznie?) spółki publiczne, które mają za
    zadanie robić dobrze akcjonariuszom (dywidenda), a nie "Kowalskiemu".

    Jeśli już musisz likwidować szkodę na kosztorys to po otrzymaniu
    kosztorysu od ubezpieczyciela zawsze możesz przedstawić swój własny,
    konkurencyjny. I ewentualnie wzywać do ugody, pozywać.

    Tylko po co, jeśli szybciej osiągniesz cel likwidując szkodę warsztatem
    (zwłaszcza w przypadku OC).

    No chyba, że masz jakiś inny cel niż naprawa samochodu. To wtedy nie
    wnikam ...

    Piotrek

  • 242. Data: 2021-03-14 16:54:37
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 14.03.2021 o 15:52, Piotrek pisze:

    > No chyba, że masz jakiś inny cel niż naprawa samochodu. To wtedy nie
    > wnikam ...

    To chyba jest tak, że ludziom się wydaje, że skoro ASO wycenia naprawę
    na 10 tys. i tyle dostaje, to on to da do pana Kazia do wyklepania w
    szopie za 8 tys. i będzie dwa patyki do przodu. I wielka zdziwka, że w
    wersji "naprawa u pana Kazia" ubezpieczalnia oferuje 5 tys., a
    naciśnięta dokłada do 7 tys.

    MJ

  • 243. Data: 2021-03-15 00:59:45
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 14.03.2021 o 12:49, trybun pisze:

    > A choćby na podstawie tego że różnica z punktu maksymalnego nie jest aż
    > tak duża od tego co jest przed nim i po nim. Oczywiście mowa o sytuacji
    > gdy słońce świeci na dach, a pogoda bezchmurna. O niezbyt dużych
    > wartościach strat z powodu nieprecyzyjnego ustawienia paneli czytałem na
    > stronach tych co się tym zajmują,.

    Cos(0)=1. To jest wartość maksymalna padającej mocy. Gdy odchylisz o kąt
    25° to masz cos(25°)=0,9, czyli straciłeś 10 procent. Niby niewiele. Ale
    gdy zaczynasz od mocnego odchylenia a potem jeszcze słońce opada w dół i
    robi się 45° i cosinus uzyskuje wartość 0,7. A jednocześnie zmienia się
    kąt w drugiej płaszczyźnie. Ludzi podssyłają ci wyliczenia a ty jesteś
    na nie odporny.

    > Jest jeszcze jedna sprawa - gdyby
    > straty miały być naprawdę duże to monterzy staraliby się nadawać panelom
    > odpowiednie kąty aby te straty minimalizować, tymczasem nie widziałem
    > instalacji z jakimiś ekstra wygibasami na dachu, generalnie są kładzione
    > wg kąta nachylenia wyznaczanego przez  dach.

    Bo się zazwyczaj nie opłaca. Jest za drogo. Systemy montażu są
    przygotowane zazwyczaj do montażu równolegle do połaci dachu. Nie opłaca
    się podnosić kosztów przez robienie mocowań skośnych względem połaci po
    to żeby poprawić trochę wydajność. Lepiej dołożyć paneli aby
    skompensować straty wynikajace z nachylenia dachu. Wyjątkiem są
    konstrukcje na płaskim dachu. Te czasami się robi nachylone.

    > No, niestety zgadza się, - wyliczania matematyczne w tym wypadku mogą
    > nie być wyznacznikiem czegoś skoro nie wiemy jak punkt"0" ma sie do
    > punktu "1"

    Właśnie wiemy, bo od tego są te wyliczenia matematyczne. Maksymalna
    energia padająca na panele jest wtedy gdy panele są pod kątem prostym
    do padającego światła. Moc to natężenia oświetlenia razy powierzchnia.
    Gdy odchylisz panele względem promieni o kąt alfa to strumień światła
    wykreślony obrysem powierzchni paneli zmniejszy się z wartości E do
    E*cos(alfa). I tak właśnie zmaleje energia całkowita padająca na panele.

    > czyli czy aż tak ważna jest precyzja z jaką słońce pada na
    > panele, a mamy podstawy że wobec odpuszczania sobie precyzyjnego
    > pozycjonowania paneli przez firmy montujące że jest ona taka ważna.

    Ile jesteś skłonny zapłacić za to żeby zamontowali ci panele skośnie do
    połaci? Taki montaż powoduje, że siły spowodowane podmuchami będą
    większe więc trzeba by wzmocnić konstrukcję. Na montaż płaski są proste
    zasady jak gęsto mocować w jakiej odległości od krawędzi dachu itp. Na
    podniesione panele może nie ma prostych zasad w normach i niektóre
    firmy nie są w stanie zrobić tego bezpiecznie.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 244. Data: 2021-03-15 09:10:47
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Saturday, March 13, 2021, 5:56:14 PM, you wrote:

    [... mnóstwo niepotrzebnej roboty ...]

    Nie szkoda Ci czasu?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 245. Data: 2021-03-15 11:19:47
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-03-15 o 00:59, Mario pisze:
    > Ile jesteś skłonny zapłacić za to żeby zamontowali ci panele skośnie do
    > połaci? Taki montaż powoduje, że siły spowodowane podmuchami będą
    > większe więc trzeba by wzmocnić konstrukcję.

    To samo mu chciałem odpisać.
    Z tym, że wzmocnić nie tylko konstrukcję mocowania paneli, ale też
    dachu. Mógł nie być zaprojektowany na utrzymanie przymocowanego do niego
    żagla.
    P.G.

  • 246. Data: 2021-03-15 11:36:33
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Hello Piotr,
    >
    > Saturday, March 13, 2021, 5:56:14 PM, you wrote:
    >
    > [... mnóstwo niepotrzebnej roboty ...]
    >
    > Nie szkoda Ci czasu?

    Po pierwszych pytaniach zorientowałem się, że coś, co 40 lat temu było
    dla mnie oczywistą oczywistością to teraz nie wiem jak się za to zabrać
    (znalezienie cos fi w 3D).
    No to trochę sobie odświeżyłem wiedzę o iloczynie wektorowym i skalarnym
    (szczerze się zdziwiłem, że zsumowanie wymnożonych przez siebie
    poszczególnych składowych dwu wektorów da akurat ten cos :) ).
    Skoro już to sobie przypomniałem to uznałem, że w miarę przystępne
    użycie tej wiedzy utrwali mi ją :) , a przy okazji może przekonam
    jednego niewierzącego w moc królowej nauk.
    P.G.

  • 247. Data: 2021-03-15 13:19:16
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 15.03.2021 o 00:59, Mario pisze:

> [...]
    > jednocześnie zmienia się kąt w drugiej płaszczyźnie. Ludzi podssyłają
    > ci wyliczenia a ty jesteś na nie odporny.

    Jak można robić takie wyliczenie nie mając wiedzy o technice solarnej.
    Np z czego bierze się punkt "0" i jest stawiany tak rygorystyczne dla
    maxymalizacji uzysku, prostopadłości padania promieni słonecznych na
    panele? Ale może jak będą padały trochę pod innym kątem to panele nie
    będą się aż tak mocno nagrzewać i suma summarum użytkownik lepiej na tym
    wychodzi? Bo właśnie u mnie coś takiego daje się zauważyć.

    W sumie sam nie wiem po co mi te wyliczenia matematyczne, mnie
    interesuje praktyka, czyli jaki kto ma uzysk, oczywiście mile widziane
    także odpowiedzi teoretyków, pod warunkiem że mają o sprawie choć
    mgliste pojęcie, a nie teoretyzowanie matematyczne.

> [...]
    > skompensować straty wynikajace z nachylenia dachu.  Wyjątkiem są
    > konstrukcje na płaskim dachu. Te czasami się robi nachylone.

    Bez przesady - w wielu przypadkach wyższe ceny to tylko koszt
    modelowania instalacji grubszymi listwami. Tak więc cena biorąc pod
    uwagę koszty  całości inwestycji byłaby nieomal niezauważalna. Tak to
    przynajmniej ja widzę.

> [...]
    > wykreślony obrysem powierzchni paneli zmniejszy się z wartości E do
    > E*cos(alfa). I tak właśnie zmaleje energia całkowita  padająca na panele.

    Należałoby jeszcze wziąć ową maksymalną energię i porównać ją do
    najniższej, oczywiście chodzi o czas kiedy panele są w słońcu. Jeżeli
    pominiemy u mnie inne negatywne aspekty całej instalacji w chwili
    wschodu słońca powinienem mieć np 10W, w kulminacyjnym punkcie jego
    wędrówki po niebie 7.2KW, i wieczorem gdy panele w ostatnich promieniach
    znowu 10W.  Bo jak rozumiem wszyscy ci co bazują na matematycznych
    obliczeniach biorą je z takiego schematu.. A to ma się nijak do
    rzeczywistości fotowoltaicznej w praktyce.

> [...]
    > itp. Na podniesione panele może nie ma prostych zasad w normach i
    > niektóre firmy nie są w stanie zrobić  tego bezpiecznie.

    Skośnie - NIE, ale w celu uzyskania lepszego kąta w pionowaniu jak
    najbardziej TAK. Ale jak daje się zauważyć firmy montujące w ogóle nie
    biorą pod uwagę takich pomysłów.

  • 248. Data: 2021-03-15 13:22:49
    Od: trybun <M...@j...cb>

> [...]
    > warsztatem (zwłaszcza w przypadku OC).
    >
    > No chyba, że masz jakiś inny cel niż naprawa samochodu. To wtedy nie

    Po to aby było lepiej, prościej i sprawiedliwiej dla klienta. Firmy
    ubezpieczeniowe z urzędu zaniżają koszty  poniesionych przez klienta
    strat, informacje medialne w pełni potwierdzają moje uwagi w tym temacie.

    Nie wnikam tu już w detale poszczególnych opcji likwidacji szkód, biorę
    za przykład to czego sam doświadczyłem - wypłata gotówki i naprawa w
    wlasnym zakresie.  Możliwe że naprawa bezgotówkowa to jakiś lepszy
    wariant, ale pewnie też są jakieś minusy że nie wszyscy się na taką
    opcję decydują .

  • 249. Data: 2021-03-15 15:18:17
    Od: Budyń <b...@g...com>

    poniedziałek, 15 marca 2021 o 13:19:18 UTC+1 trybun napisał(a):
    > Jeżeli
    > pominiemy u mnie inne negatywne aspekty całej instalacji w chwili
    > wschodu słońca powinienem mieć np 10W, w kulminacyjnym punkcie jego
    > wędrówki po niebie 7.2KW,

    nie , nie powinieneś mieć 7,2kW z instalacji o znamionowej mocy 7,2kW wiosną
    gdy słońce jest stosunkowo nisko. Moc znamionową możesz uzyskać wyłącznie gdy
    słońce będzie padać na twoje solary idealnie pod kątem 90stopni.
    I teraz uwaga - dla twojego dachu ta chwila nastąpi: NIGDY.
    Tak mówi matematyka, w którą zdaje się nie wierzysz :)

    b.

  • 250. Data: 2021-03-15 15:18:47
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-03-15 o 13:19, trybun pisze:

> [...]
    > Np z czego bierze się punkt "0" i jest stawiany tak rygorystyczne dla
    > maxymalizacji uzysku, prostopadłości padania promieni słonecznych na

    Aby było jasne - z tą prostopadłością to nie chodzi o to, że z fotonu
    padającego na ogniwo prostopadle da się uzyskać więcej energii tylko o
    to ile tych fotonów trafi w ogóle w ogniwo czyli jak duży strumień
    światła pada na ogniwo. Prostopadle ustawione ogniwo 'ogarnia'
    największy strumień.

    > Ale może jak będą padały trochę pod innym kątem to panele nie
    > będą się aż tak mocno nagrzewać i suma summarum użytkownik lepiej na tym
    > wychodzi?

    Chyba tak nigdy nie będzie, ale głowy za to bym nie dawał. Nie znam
    charakterystyki termicznej ogniw, a proces nagrzewania i odprowadzania
    ciepła może mieć wiele zmiennych. Na dokładkę wszystko może być nielinowe.

    Ale skoro im ogniwa zimniejsze tym lepiej przetwarzają światło na prąd
    to nasuwa się pomysł chłodzenia ogniw. Może ogniwa powinny być
    zintegrowane z jakimiś rurkami wykorzystywanymi jednocześnie do
    nagrzania wody. Dwie pieczenie przy jednym ogniu - oszczędność na
    ogrzewaniu wody i zwiększenie wydajności ogniw.

    Wydaje mi się, że istnieją oba te rozwiązania, ale osobno. Może
    powinniśmy grupowo zawnioskować o patent na ich wykorzystanie łącznie.

> [...]
    > także odpowiedzi teoretyków, pod warunkiem że mają o sprawie choć
    > mgliste pojęcie, a nie teoretyzowanie matematyczne.

    W technice wiele rzeczy jest policzalnych, ale mało która jest
    policzalna z absolutną dokładnością. Ten brak możliwości policzenia
    dokładnie nie przekreśla sensu robienia obliczeń szacunkowych.

    Jakby wszystko dało się policzyć dokładnie to można by policzyć ile
    energii wyprodukują Twoje panele przez najbliższe 10 lat włącznie z tym
    jaka chmurka w jakim dokładnie momencie je zasłoni konkretnego dnia za
    te 10 lat.
    P.G.