  • Data: 2021-03-16 23:00:14
    Temat: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajność
    Od: Pilocik <p...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 16.03.2021 o 08:42, trybun pisze:

    > Dwa tygodnie używania i następujące spostrzeżenia - temperatury w
    > okolicach zera a już czysta słoneczna pogoda od rana do wieczora sprawia
    > że na liczniku nie sposób zauważyć przekroczenia 5KW, w dzień pochmurny
    > gdy słońce wyjdzie za chmury na liczniku można zauważyć astronomiczne
    > (dla mojej instalacji) 6.4KW! Jak to rozumieć - najprawdopodobniej
    > zjawisko przegrzewania już występuje.. a temperatura w słońcu na dachu
    > to jakieś +20-25stopni. Czyli ta określana przez producentów paneli dla
    > najwyższej wydajności.

    Nie mam w technice PV wielkiego doświadczenia, lecz mam kilka lat więcej
    praktyki jako użytkownik

    po pierwsze, to chyba źle interpretujesz temperaturę, to nie jest tak,
    że 25stopni to optymalne warunki, parametry są podawane dla tej
    temperatury ale panele mają dodatni dryft temperaturowy, im cieplej tym
    gorzej o 0,3-0,4% w zależności od sprzętu

    po drugie, temperatura otoczenie to jedno a temperatura panela to
    drugie, masz możliwość pomiaru temperatury paneli?
    Mógłbyś się zdziwić ich temeperaturą

    po trzecie, temperatura podawana przez producentów to nie wszystko,
    liczy się też nasłonecznienie
    parametry paneli są podawane przy określonej temperaturze, przy
    określonym nasłonecznieniu i jeszcze pewnie kilku innych parametrach
    które są precyzyjnie dobrane w warunkach laboratoryjnych, a których
    uzyskanie "w życiu" jest trudne, jeśli nie niemożliwe

    zakładam, że masz jakieś auto, pewnie producent podaje że jego spalanie
    to np. 6l/100km, pewnie pali Ci więcej - dlaczego tego nie reklamujesz?

    podsumowując: weź termometr, weź miernik nasłonecznienia, ustaw
    optymalny azymut i kąt nachylenia i jeśli wówczas nie osiągniesz
    deklarowanych parametrów to rób aferę