  • 301. Data: 2020-12-20 22:52:56
    Temat: Re: Fotowoltaika-opłacalność
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-12-19 o 13:21, trybun pisze:

    > Wielka zagadka jest tylko to dlaczego niektórzy mówią o "tanim gazowym
    > ogrzewaniu domu", przypuszczam że nigdy nie korzystali z ogrzewania domu
    > np węglem.
    Ale zauważ że dobry węgiel swoje kosztuje a u nas się grzało taniej bo
    paliło się śmieciami, butelkami i mułem czy flotem, wtedy faktycznie
    było taniej ale już np groszek czy dobry węgiel jest na poziomie gazu,
    teściu juz dwa lata temu przeszedł z groszku na gaz i płaci tyle samo, a
    dom duży i palił go 4 tony przywożone gdzieś za śląska z kopalni. Ale w
    końcu piec padł i przeszedł na gaz i ma spokój.
    W piwnicy jest czyściutko a przedtem był zawsze syf.

    > No właśnie - jedno co wiem to tylko to że gaz to żadna alternatywa dla
    > węgla przy ogrzewania domu,  gdy się nie jest milionerem.
    Chyba żartujesz, nie jestem milionerem a grzeję gazem, 220m2 po podłodze
    i 3500zł rocznie mnie to kosztuje razem z gotowaniem i ciepłą wodą.

    --
    Janusz

  • 302. Data: 2020-12-20 22:56:16
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-12-15 o 19:58, J.F. pisze:

    > Falownik 20 lat wytrzyma ?
    A dlaczego nie? robi się remont i jest jak nowy.

    --
    Janusz

  • 303. Data: 2020-12-21 10:05:12
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 12.12.2020 o 10:29, Marek pisze:

    > Rozwój "domowych jądrowych źródeł energii"  jest jeszcze na niższym na
    > etapie niż ten wspomniany Eniac na drodze ewolucyjnej do dzisiejszego
    > smartfona. Można by powiedzieć, że na zerowym etapie.
    > Ta "atomowa" dygresja nie jest tak ad hoc. W przyszłym roku mija 70 lat
    > od uruchomienia pierwszego reaktora produkującego energię elektryczną. I
    > co? I nic. Para w gwizdek.

    Tak niezupełnie, rozwój jest ale został zatrzymany na pewnym etapie. Nie
    tylko Toshiba robiła domowe reaktory ale inne firmy też. Nie ma lobby na
    coś takiego, bo mało zysku dla pośredników a nie że to nieopłacalne.
    Łodzie atomowe sobie pływają bo to jednak inna potrzeba, ale ostatnio
    wymyślili pływającą elektrownię atomową:
    https://wiadomosci.dziennik.pl/swiat/artykuly/601548
    ,rosja-elektrownia-atomowa-statek-plywajacy-czarnoby
    l-pierwsza-na-swiecie-daleki-wschod.html

    W necie całe stado projektów i prototypów ale nie ma zgody na produkcję
    masową.
    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 304. Data: 2020-12-21 13:25:51
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 21 grudnia 2020 o 10:05:58 UTC+1 LordBluzg(R) napisał(a):

> [...]
    > LordBluzg(R)
    > <<<Pasek Grozy TVPiS>>>
    > ZAMIAST NIEMIECKIECJ CHOINKI WPROWADZAMY SNOPEK SIANA W KĄCIE.
    Dawaj linki do tych stad projektów a zwłaszcza do prototypów. Jak zacząłem szukać to
    mnie google ojszczalo ciepłym moczem.

  • 305. Data: 2020-12-21 14:19:11
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    > Dawaj linki do tych stad projektów a zwłaszcza do prototypów. Jak zacząłem szukać
    to mnie google ojszczalo ciepłym moczem.

    Bo szukać nie umisz :]

    Wpisz se "nuclear home generator".

  • 306. Data: 2020-12-21 15:37:50
    Od: Kris <k...@g...com>

    piątek, 18 grudnia 2020 o 16:33:54 UTC+1 J.F. napisał(a):
    > Użytkownik "Kris" napisał w wiadomości grup
    ..

    > Zadzwon, spytaj sie, umow - a nie "wedle moich obliczen".

    Ale co tu dzwonić.
    1kWp produkuje rocznie ok 1000kWh- tego sprzedawca/expert nie zmieni
    1kWp na dzisiaj to min 5000zł a u tych wszystkich doradców co infolinie umawiają to
    bliżej 6500zł
    Roczne zużycie to każdy swoje może określić
    Akceptowalną długość okresu zwrotu również każdy dla siebie ustalić moze

  • 307. Data: 2020-12-21 15:41:42
    Od: Kris <k...@g...com>

    sobota, 19 grudnia 2020 o 13:21:26 UTC+1 trybun napisał(a):

    > Wielka zagadka jest tylko to dlaczego niektórzy mówią o "tanim gazowym
    > ogrzewaniu domu", przypuszczam że nigdy nie korzystali z ogrzewania domu
    > np węglem.

    Chyba nie czytasz co się do ciebie pisze.
    Kilka ostatnich lat grzałem węglem, teraz grzeję gazem. Gazem jest taniej
    Może niewiele taniej ale taniej

    > No właśnie - jedno co wiem to tylko to że gaz to żadna alternatywa dla
    > węgla przy ogrzewania domu, gdy się nie jest milionerem.

    Właśnie tu się mylisz

    Jak węgla rocznie zużywasz 4 tony to za gaz zapłacisz w okolicach 3 000zł.
    Rocznie. Bez brudu, smrodu i roboty

  • 308. Data: 2020-12-21 15:45:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...
    piątek, 18 grudnia 2020 o 16:33:54 UTC+1 J.F. napisał(a):

    >Ale co tu dzwonić.

    Zadzwon, spytaj, moze czegos nie wiesz ...

    >1kWp produkuje rocznie ok 1000kWh- tego sprzedawca/expert nie zmieni

    Czyli ~600 zl ...

    >1kWp na dzisiaj to min 5000zł a u tych wszystkich doradców co
    >infolinie umawiają to bliżej 6500zł
    >Akceptowalną długość okresu zwrotu również każdy dla siebie ustalić
    >moze

    Zadana - 10 lat. 600zl*10 = ~6000 zl.

    No tak - na granicy spiecia sie. duzo zalezy od oferty leasingowej.

    Tylko ... to nie uwzglednia wspolczynnika zwrotu prosumenta.
    Wiec mala instalacja tylko na potrzeby wlasne, latem napedza klime,
    zimą doplacasz ...

    J.

  • 309. Data: 2020-12-21 16:08:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "trybun" napisał w wiadomości grup
    W dniu 15.12.2020 o 20:13, J.F. pisze:

    >Może oprzyjmy zdanie na tym najbardziej prawdopodobnym scenariuszu -
    >ruski gaz jest najtańszy i Niemcom właśnie od nich opłaca się go
    >importować.

    "najtanszy" to niekoniecznie dobre slowo.
    Niemcy chca gaz kupic, Rosjanie chca gaz sprzedac.
    To sie na jakas cene dogadaja, ktora bedzie troche zalezna od tego, po
    ile inni sprzedaja.

    A rynkowa cena gazu sie akurat dosc waha ...

    >Czy już nikt nie pamięta że to polska powiedziała kacapowi NIET dla
    >jego propozycji poprowadzenia którejś tam z kolei nowej nitki swojej
    >rury przez nasz kraj? Na co nasi władcy liczyli to wiedza tylko oni -
    >osobiście myślę że na to że Putin że będzie na kolanach błagał o
    >zgodę.. bo sprawa USA jeszcze wtedy nie dotyczyła, w tym czasie
    >przeżywali ekscytacje swoimi łupkami, a Gazprom nie był żadnym
    >konkurentem.

    O ile mnie skleroza nie myli, to chodzilo o to, ze Rosja chciala
    rozbudowac linie przez Bialorus, a mysmy chcieli aby szla przez
    Ukraine.
    Zeby Ukrainie zrobic dobrze.

    Plus jakies tam drobiazgi - Rosjanie chcieli, aby zrobic tanio, mysmy
    chcieli, aby pompy mogly tloczyc w dwie strony :-)

    Minelo troche lat ... zdaje sie, ze sprzedajemy Ukrainie gaz z
    gazoportu wirtualnym transferem ...

    tualnosci/8881,Nowe-nizsze-ceny-gazu-dla-odbiorcow-w
    -gospodarstwach-domowych.html

    >Niestety, widać kontrakty na dostawy gazu są podpisywane na dłuższe
    >okresy czasu i warunkowane różnymi klauzulami. Tak więc to nie taka
    >prosta sprawa z tym "weźmiemy albo nie"..

    No i okres sie konczy, podpiszemy na nastepny, albo nie podpiszemy, a
    to grube pieniadze.

    >I dlaczego my Polacy nie wiemy ile płacimy za gaz Rosji czy USA a
    >wszyscy wiedza ile za to paliwo płaci np Białoruś?

    Ale czy to prawdziwa cena ?

    No coz, tak sie przyjelo na rynku, oni nie chca sie pochwalic za ile
    nam sprzedaja, my - za ile kupujemy.
    Przyczyny najrozniejsze moga byc.

    a tu zobacz - szczepionka tez w tajnej cenie
    https://www.medonet.pl/koronawirus/szczepionka-na-co
    vid-19,tajne-dane-o-cenach-szczepionek-na-covid-19-w
    yciekly-do-sieci,artykul,15283267.html

    >No właśnie - jedno co wiem to tylko to że gaz to żadna alternatywa
    >dla węgla przy ogrzewania domu, gdy się nie jest milionerem.

    Ale to gaz z butli, a my o gazie ziemnym z rurki ...

    J.

  • 310. Data: 2020-12-22 18:28:08
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 20.12.2020 o 22:39, Janusz pisze:

    > Nie zapominaj żę musisz dodać do tego 20% za przechowanie, bo o ile
    > latem możesz na bieżąco 'zjadać' to co wyprodukujesz to zimą masz
    > energię tylko z 'magazynu' czyli 20% mniej niz tam wyeksportowałeś. Do
    > tego dodaje się 20% na spadek sprawności paneli.

    > To tutaj musisz walczyć o każdy wat, jak jest miejsce to dać więcej
    > paneli, a jak jest ryzyko zacieniania to dać optymalizatory.

    > To potem napisz  co Ci zaproponował to ocenimy jego propozycję :)

    No i dotarł do mnie wcześniej niz planował. Ogólne wrażenie że miałem do
    czynienia z kompletnym durniem, o co bym nie pytał to interpretował to
    na moja korzyść... Wstępnie uznał że 10 paneli a`la 3,25KW wystarczy,
    zaznaczył jednak że jest "specjalistą" tylko od paneli a nie systemów
    ogrzewania, tą sprawę ma omówić z kolegami z innego działu i da znać do
    jakich doszli wniosków. Wstępnie zaproponował montaż 10ciu paneli
    JaSolar Full Black a`la 325KW  za 21 523zł, po uwzględnieniu aktualnych
    zniżek cena wynosi 13 714zł. Orientacyjna (wg niego)  cena pompy z
    osprzętem i instalacja to około 25000zł, dane czysto teoretyczne bo nie
    z cennika tylko z głowy. Reprezentował firmę EPG.