  • 311. Data: 2020-12-22 18:47:46
    Temat: Re: Fotowoltaika-opłacalność
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "trybun" napisał w wiadomości grup
    >No i dotarł do mnie wcześniej niz planował. Ogólne wrażenie że miałem
    >do czynienia z kompletnym durniem, o co bym nie pytał to
    >interpretował to na moja korzyść... Wstępnie uznał że 10 paneli a`la
    >3,25KW wystarczy, zaznaczył jednak że jest "specjalistą" tylko od
    >paneli a nie systemów ogrzewania, tą sprawę ma omówić z kolegami z
    >innego działu i da znać do jakich doszli wniosków. Wstępnie
    >zaproponował montaż 10ciu paneli JaSolar Full Black a`la 325KW za 21
    >523zł, po uwzględnieniu aktualnych zniżek cena wynosi 13 714zł.

    a te znizki to skad ?
    Jakas rzadowa doplata, czy oni maja dobra znizke ?

    Falownik w tym jest, czy same panele ?

    >Orientacyjna (wg niego) cena pompy z osprzętem i instalacja to około
    >25000zł, dane czysto teoretyczne bo nie z cennika tylko z głowy.
    >Reprezentował firmę EPG.

    A ile wydajesz na ogrzewanie rocznie srednio ?

    J.

  • 312. Data: 2020-12-22 18:58:03
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 20.12.2020 o 22:52, Janusz pisze:

    > Ale zauważ że dobry węgiel swoje kosztuje a u nas się grzało taniej bo
    > paliło się śmieciami, butelkami i mułem czy flotem, wtedy faktycznie
    > było taniej ale już np groszek czy dobry węgiel jest na poziomie gazu,
    > teściu juz dwa lata temu przeszedł z groszku na gaz i płaci tyle samo,
    > a dom duży i palił go 4 tony przywożone gdzieś za śląska z kopalni.
    > Ale w końcu piec padł i przeszedł na gaz i ma spokój.
    > W piwnicy jest czyściutko a przedtem był zawsze syf.

    Jasne, można by powiedzieć nawet że tym najtańszym węglem zwyczajnie nie
    opłaca się palić, bo to zazwyczaj jest to barachło którego jedyna
    korzyścią jest cena, jednak opłacalność takiego zakupu jest żadna.
    Jednak dość dobrej już jakości węgiel można kupić (poza sezonem) i za
    800zl/tona. A to wg stanu mojej wiedzy bije wszystkie inne paliwa do
    ogrzewania na głowę. Nie wiem jak sie odnieść do sytuacji Twojego
    teścia, osobiście nigdy nie korzystałem z gazowego ogrzewania, miałem
    tylko znajomych którzy ze względem na koszty szybko wrócili dk
    kopciuchów. Wszystko to było jednak jakiś czas temu, ostatnio mogło się
    zmienić.

    > Chyba żartujesz, nie jestem milionerem a grzeję gazem, 220m2 po
    > podłodze i 3500zł rocznie mnie to kosztuje razem z gotowaniem i ciepłą
    > wodą.

    Zadziwiające jak dla mnie rzeczy mówisz. Nawet zadzwoniłem do znajomego
    który ma instalację, jednak się wykręcił że on grzeje w domu głównie
    kominkiem i trudno mu oszacować koszty użycia gazu.

  • 313. Data: 2020-12-22 18:58:52
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 21.12.2020 o 15:41, Kris pisze:

    > Chyba nie czytasz co się do ciebie pisze.
    > Kilka ostatnich lat grzałem węglem, teraz grzeję gazem. Gazem jest taniej
    > Może niewiele taniej ale taniej

    > Właśnie tu się mylisz
    >
    > Jak węgla rocznie zużywasz 4 tony to za gaz zapłacisz w okolicach 3 000zł.
    > Rocznie. Bez brudu, smrodu i roboty

    Od dawna grzejesz tym gazem? Bo wg stanu mojej wiedzy to tylko ten
    ostatni punkt jest faktem.

  • 314. Data: 2020-12-22 18:59:59
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 21.12.2020 o 16:08, J.F. pisze:
    > Użytkownik "trybun"  napisał w wiadomości grup

    > "najtanszy" to niekoniecznie dobre slowo.
    > Niemcy chca gaz kupic, Rosjanie chca gaz sprzedac.
    > To sie na jakas cene dogadaja, ktora bedzie troche zalezna od tego, po
    > ile inni sprzedaja.
    >
    > A rynkowa cena gazu sie akurat dosc waha ...

    Tak, Niemcy i Ruscy chcą a my dlaczego zrezygnowaliśmy z prowizji od
    tych ich chuci? Że o ich uzależnieniu nie wspomnę.

    > O ile mnie skleroza nie myli, to chodzilo o to, ze Rosja chciala
    > rozbudowac linie przez Bialorus, a mysmy chcieli aby szla przez Ukraine.
    > Zeby Ukrainie zrobic dobrze.
    >
    > Plus jakies tam drobiazgi - Rosjanie chcieli, aby zrobic tanio, mysmy
    > chcieli, aby pompy mogly tloczyc w dwie strony :-)
    >
    > Minelo troche lat ... zdaje sie, ze sprzedajemy Ukrainie gaz z
    > gazoportu wirtualnym transferem ...

    Możemy mówić tylko o naszym wpływie na inwestycję na terenie Polski,.
    Gdyby byla zgoda na to to nie miałbym argumentu na to ze to my
    zawaliliśmy sprawę zmuszając kacapa do ominięcia Polski.

    tualnosci/8881,Nowe-nizsze-ceny-gazu-dla-odbiorcow-w
    -gospodarstwach-domowych.html

    > No i okres sie konczy, podpiszemy na nastepny, albo nie podpiszemy, a
    > to grube pieniadze.

    Wszystko kosztuje - najważniejsze żeby jakiś gnój znowu się nie obłowił
    naszym kosztem podpisując kontrakt gdzieś lisiej norze zamiast przed
    kamerami.

    > Ale czy to prawdziwa cena ?
    >
    > No coz, tak sie przyjelo na rynku, oni nie chca sie pochwalic za ile
    > nam sprzedaja, my - za ile kupujemy.
    > Przyczyny najrozniejsze moga byc.
    >
    > a tu zobacz - szczepionka tez w tajnej cenie
    > https://www.medonet.pl/koronawirus/szczepionka-na-co
    vid-19,tajne-dane-o-cenach-szczepionek-na-covid-19-w
    yciekly-do-sieci,artykul,15283267.html

    Państwowe firmy nie mogą prowadzić działań po partyzancku. Tzn, jak
    widać mogą, ale ja to mogę nazwać jawnym qrestwem.

    > Ale to gaz z butli, a my o gazie ziemnym z rurki ...
    >
    > J.

    O tym i o tym.  O zaopatrzeniu w gaz kraju i mnie.

  • 315. Data: 2020-12-22 19:01:55
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 19.12.2020 o 14:26, Lisciasty pisze:
    > Dokładka instalacji razem z falownikiem. Falowników możesz mieć w domu
    > dowolną ilość ;)

    Teraz już chyba wiem, dzisiejszy konsultant zapewnia że można dołożyć do
    25% paneli bez ingerencji w pozostała instalację, a to chyba powinien
    wiedzieć..

    > Konsultant od fotowoltaiki nic Ci nie pomoże, bo 90% to sprzedawczyki po krótkim
    > przeszkoleniu, nie ogarniający niczego poza absolutnymi podstawami, a na pewno
    > nic nie powiedzą na temat ogrzewania czy zapotrzebowania domu na energię ;P
    > Potrzebujesz kogoś kto w tym siedzi, robi obliczenia OZC lub generalnie jest
    hobbystą
    > kumatym w izolacji i ogrzewnictwie.
    >
    > L.

    No, niestety tu możesz mieć rację,. Wybitnie ten facet nie sprawił
    wrażenia specjalisty w tym zakresie. Ten wcześniejszy także nie sprawiał
    wrażenia orła.

  • 316. Data: 2020-12-22 19:17:45
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 22.12.2020 o 18:47, J.F. pisze:
    > Użytkownik "trybun"  napisał w wiadomości grup
    >
    > a te znizki to skad ?
    > Jakas rzadowa doplata, czy oni maja dobra znizke ?
    >
    > Falownik w tym jest, czy same panele ?

    Ich upust i 17% ulgi podatkowej.

    Tak. to cena kompletnego zestawu, oczywiście bez pompy ciepła.

    > A ile wydajesz na ogrzewanie rocznie srednio ?
    >
    > J.

    Trudno to obliczyć, bo na ogrzanie chaty idzie także sporo darmowego
    drewna.  Myślę że gdzieś tak w gotówce to będzie jakieś 3000zł.

  • 317. Data: 2020-12-23 10:57:47
    Od: Kris <k...@g...com>

    wtorek, 22 grudnia 2020 o 19:17:47 UTC+1 trybun napisał(a):

    > Trudno to obliczyć, bo na ogrzanie chaty idzie także sporo darmowego
    > drewna. Myślę że gdzieś tak w gotówce to będzie jakieś 3000zł.
    Mniej więcej tyle samo szło u mnie- 4 tony węgla po ok 800zł(a bodajże 4 lata temu
    ten sam węgiel kosztował 1050zł)
    Nie liczę ciepłej wody poza sezonem grzewczym bo na to szło tak 1-1,5 tony brykietu z
    trocin(150zł miesięcznie)
    Czyli u Ciebie po przejściu na gaz rachunek za ogrzewanie + CWU w sezonie grzewczym
    nie przekroczy 3000zł
    1kWh z gazu kosztuje na dzisiaj 20gr.
    https://cieplowlasciwie.pl/
    Wpisz tu dane swojego domu i dostanie z grubsza wyliczenie z zapotrzebowaniem, oraz
    porównanie węgiel, gaz itp
    U mnie to co wyszło na tej stronie prawie zgadza się z rzeczywistości:
    Na stronie wyszło:
    Gaz ziemny+ kondensat- 2900zł
    Węgiel kamienny- 3 000zł
    Ale powyższe wartości ze strony to bez ciepłej wody
    A faktycznie u mnie wyszło (z ciepła woda):
    -Od 31 października 2019 roku do 5 listopada 2020 roku zużyłem gazu 1485m3.
    Przeliczając to na złotówki wychodzi 2900zł

  • 318. Data: 2020-12-23 11:04:15
    Od: Kris <k...@g...com>

    wtorek, 22 grudnia 2020 o 18:58:53 UTC+1 trybun napisał(a):

    > Od dawna grzejesz tym gazem? Bo wg stanu mojej wiedzy to tylko ten
    > ostatni punkt jest faktem.
    Wyżej niżej wszystko dokładnie opisałem
    Na dzisiaj przy cenach węgla w okolicach 8000zł i cenach gazu w okolicach 2-2,2zł za
    m3 nie ma możliwości aby gazem wyszło drożej jak węglem
    Jeszcze raz,
    Tu wleź i sprawdź szacunki dla Twojej chałupy
    https://cieplowlasciwie.pl/

  • 319. Data: 2020-12-23 11:08:49
    Od: Kris <k...@g...com>

    wtorek, 22 grudnia 2020 o 19:17:47 UTC+1 trybun napisał(a):

    > Ich upust i 17% ulgi podatkowej.

    Którą to ulge rozliczysz w 1 kwartale 2022 roku i wtedy dostaniesz zwrot jak będzie z
    czego.
    Znaczy jak będziesz miał zapłacony odpowiednio wysoki podatek to zwrot dostaniesz,
    jak jesteś w szarej strefie lub oficjalnie mało zarabiasz to nie dostaniesz zwrotu bo
    nie będzie z czego

  • 320. Data: 2020-12-23 12:36:06
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 20.12.2020 22:39, Janusz wrote:
    > Nie zapominaj żę musisz dodać do tego 20% za przechowanie

    A te 20% posiadacze PV mają zapisane w jakieś umowie na 10 lat czy coś?
    Bo jak czytam, to w 2021 będą zmieniać upusty, ktoś gdzieś pisał że dla
    instalacji 7-10kWp będzie 50%. Dotknie to tych co założyli teraz? Bo jak
    nie patrzeć to zmieni to nieco kalkulację zwrotu.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz