  • Data: 2020-12-03 12:28:02
    Temat: Re: Fotowoltaika-opłacalność
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Tego nie wiem. Ale podniosłeś temat pracy paneli gdy zimno, to się
    > ustosunkowałem. Po drodze sprostowałem mieszanie pojęć wydajności i
    > sprawności, których używasz jakby znaczyły to samo.

    Mea culpa :) Oczywiście, że sprawność jest większa, kiedy panel jest
    zimniejszy. Sam to zaobserwowałem latem co tylko potwierdziło informacje
    od producenta. Mam też taki mały panel 30W do ładowania starego bumboxa,
    przerobionego na akumulator i tam jest to bardziej widoczne, kiedy panel
    (bo jest cienki) ma wysoką temperaturę to sprawność spada radykalnie. Ma
    to oczywiście wpływ na wydajność.

    > Nie wiem dokąd wracasz. Ja tam nigdzie nie wychodziłem :) Do tej pory
    > nie było mowy o tym gdzie panele mają być, na dachu czy na polu. Była
    > mowa jedynie o tym ile ich trzeba. Jest dosyć oczywiste że dachu nie
    > starczy jeśli dom ma być grzany prądem.

    Wspomniałem o tym wyżej, cytat:
    "całe dachy w panelach. Co innego duża farma ale na to trzeba sporej
    działki."

    > Sens jest prosty, ma być zimą w domu ciepło :)

    Ale nie z paneli na dachu, farma też musiałaby być spora, żeby te <10KW
    uzyskać zimą.

    > Dokładnie. Najpierw inwestuję w ogrzewanie elektrycznością a jeśli (co
    > wątpliwe) energetyka odejdzie od bilansowania to sprzedam część paneli i
    > kupię pompę ciepła.

    Komu sprzedasz, jak już wiadomo że dopłaty są do nowych? Sprzedasz ze
    stratą tym bardziej jak energetyka odejdzie, to zainteresowanie spadnie.

    A nawet powerpaka. A dlaczego tak? Bo lubię
    > elektrykę i podoba mi się nieco ryzyka.

    Ja też lubię elektrykę/elektronikę a ryzyko sprowadzam jednak do
    mniejszych kosztów :)
    [...]

    > Pewnie, dobrze kombinujesz. Właśnie wynalazłeś klaster energetyczny :)

    Eee, tam nie wynalazłem. Kiedyś zainteresował mnie teki projekt:
    https://www.wprost.pl/314591/polak-stworzyl-dom-ktor
    y-produkuje-prad.html nakład
    finansowy obecnie spory ale może kiedyś zostaną dopracowane magazyny
    energii do tego stopnia, że się będzie opłacało.
    Szczególnie opcja podziemnego zbiornika wodnego i zespołu
    długowiecznych/pojemnych akumulatorów.
    --
    LordBluzg(R)