    From: de Fresz <d...@n...o2.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Fotografowaniee akcji policji i antyterrorystów
    Date: Wed, 6 May 2009 12:10:49 +0200

    On 2009-05-06 11:18:16 +0200, "kamil" <k...@s...com> said:

    > To juz zakrawa o paranoje. :-)

    Nie, poprostu krytyka źródeł. Każdy teraz może sobie założyć stronę i
    wieszać na niej psy na temat dowolnej innej strony instytucji, bądź
    osób. A przykłady które podałeś cieżko nazwać "obiektywnymi, popartymi
    mocnymi dowodami".

    > http://www.theclimatescam.com/2008/04/26/wicked-wiki
    pedia/

    Blog gościa, który walczy z main-streamową teorią o przemysłowym
    pochodzeniu ocieplenia klimatu (nie podejmuję się oceny czy kto ma
    rację, podkreślam tylką pewną kontrowersyjność poglądów autora),
    dotyczący biografii _żyjącego_ naukowca, o dość niekonwencjonalnych
    poglądach. Z ciekawości zerknąłem na historyczną wersję strony na Wiki,
    z czasu powstania artykułu i nie znalazłem tam żadnego potwierdzenia
    wymienionych zarzutów. Oczywiście brak cytatu, zrzutu czy czegokolwiek.
    Może to był akt wandalizmu, może czyjaś celowa manipulacja
    wykorzystująca mechanizmy wiki, a może nadinterpretacja nadwrażliwego
    bloggera, który skądś musi czerpać inspiację do wpisów pzyciągających
    uwagę. Po prostu nie wiem i mam opory przed traktowaniem tej krytyki
    poważnie.

    > http://www.openculture.com/2007/08/tracking_wikipedi
    as_manipulations.html

    Jeśli to co jest tu opisane, to prawda, miała miejsce celowa
    manipulacja grupy osób, nad artykułami dotyczącymi żyjących i aktywnych
    osób, wykorzystująca otwartość mechanizmów tej encyklopedii. Zresztą co
    wyraźnie zaznaczono w tym wpisie, Wikimedia podjęła działania mające na
    celu przeciwdziałanie w przyszłości tego typu akcjom. Ja za swojej
    strony generalnie bym polecał ostrożność przy przyjmowaniu za pewniki
    tego, co znajduje się w biografiach aktualnie aktywnych osób czy
    bieżących wydarzeń.

    > http://www.geeknewscentral.com/2008/10/06/wikipedia-
    manipulation-exposed/

    Porównując ten wpis z artykułem na którym się opiera, odnoszę wrażenie,
    że autor celowo sprowadził konkretny przypadek do ogólników, dzięki
    czemu uzyskał śliczne wyolbrzymienie tematu.
    I dalej już mi się nie chce.

    > Oczywiscie ze mozna poprawic. Ale zagladajac do encyklopedii zazwyczaj
    > szukam informacji na temat, w ktorym jestem laikiem, wiec nie dosc ze
    > niczego nie poprawie, to jeszcze swiecie uwierze w to, co przeczytalem.

    Prasie też tak święcie wierzysz? Encyklopediom wydrukowanym również?

    > A jeli ja, nawet bedac laikiem, po kilku dniach luznego przegladania sieci na
    > dany temat, wylapuje 2-3 bledy w jednym artykule na Wiki, to znaczy ze autor
    > artykulu jest jeszcze wiekszym ignorantem ode mnie. To jest przerazajace.

    Przerażające jest to, że wciąż nie rozumiesz jak działa Wikipedia.
    Artkuły prawie nigdy nie mają "autora". Jest ich wielu, bywa że bieżące
    wersje są poddane aktom wandalizmu etc. Jeśli chcesz mieć w miarę pełny
    ogląd na jakikolwiek przedmiot, to niemal zawsze musisz korzystać z
    wielu różnych źródeł.

    > Nie bez przyczyny szanujace sie szkoly i uczelnie nie uznaja Wikipedii jako
    > zrodla w zadnych pracach.

    Bo weryfikowalność poprawności konkretnego artykułu jest nikła. Co nie
    znaczy wcale, że zawiera on nieprawdę czy jest niepoprawny
    merytorycznie. Po prostu brak tu redaktora merytorycznego czu
    recenzenta wymienionego z nazwiska, ktorzy niby mają gwarantować
    odpowiedni poziom merytoryczny. Co oczywiście jest złudą, ale to już
    drobiazg.

    de Fresz