    From: Sylwester Zarębski <kenjiro_usun@spam_irc.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Fotograf do ślubu - jakie ceny?
    Date: Thu, 1 Oct 2009 20:24:54 +0200
    <h9v3i5$7o$1@inews.gazeta.pl> <h9v4ch$d7p$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <h9v8j7$jfa$1@inews.gazeta.pl> <h9v90j$l4i$1@inews.gazeta.pl>
    <h9vbdv$21i$1@inews.gazeta.pl> <h9vc59$4pe$2@inews.gazeta.pl>
    <h9vdmf$qcr$1@nemesis.news.neostrada.pl> <h9vo46$qfc$2@inews.gazeta.pl>
    <h9vp4g$e48$1@nemesis.news.neostrada.pl> <h9vtir$k9g$1@inews.gazeta.pl>
    <h9vvtq$moc$1@nemesis.news.neostrada.pl> <ha00hb$3co$1@inews.gazeta.pl>
    <ha01ga$d11$2@news.wp.pl> <h31soltm9diu$.1bno14lldz1gp.dlg@40tude.net>
    <ha0gjh$hkg$1@inews.gazeta.pl>
    <ngnryrjb9xcw.15455jpuz12qv$.dlg@40tude.net>
    <ha0oh7$ht1$1@inews.gazeta.pl>

    Dnia Thu, 1 Oct 2009 01:10:31 +0200, de Fresz napisał(a):

    > Jasssne, codziennie przecież pada dysk w kompie i to do spółki z
    > drugim, bakapowym, leżący w szafie. Tak się ze sobą umawiają i benc.
    > Może jednak odrobina powagi? Większe szanse były na te 40 baniek, co we
    > wtorek padły w Totka.

    Jak często robisz procedurę testu sprawności danych na backupie? Sądząc
    z wypowiedzi, nigdy. Jakbyś nieco wyjrzał poza swój zaścianek, to byś
    wiedział, że dane na serwerach backupowych padają równie często jak te
    robocze.

    > Tak bez sensu? Żaden, mogę z palca w parę(naście) minut. Tak z sensem -
    > to się po prostu nie zdarza.

    Tobie się nie zdarza. Tym bardziej, że nie trzeba ich robić od zera.
    Wystarczy poprawić kolor, a plik trzeba zapisać i zbackupować cały.
    Chyba, że znasz sensowny system robienia kopii różnicowych delta dla
    takiej wielkości plików.

    > Jasne, dzień w dzień, każdy z pracowników sieka po 20 siatek
    > wielkoformatowych czy innych ścianek, razy 10 stanowisk. W co drugim
    > studiu. Daj znać, jak już się obudzisz, bo najwyraźniej nawet nie
    > zdajesz sobie sprawy, ile czasu potrzeba na złożenie i pracę nad choćby
    > jednym takim plikiem. I nie, otwieranie i zapisywanie to nie wszystko,
    > co się z takim czymś robi.

    I jak sądzę, do raz utworzonego pliku nie zaglądasz już nigdy.
    Zazdroszczę możliwości i lekkich klientów, ale to wg mnie nierealne.

    > A nie-tak-dobrze-skonfigurowany (bo się choćby na kablach kiedyś
    > oszczędziło, a dziś nikt nie będzie pruł ścian) do 50 MBs góra, realnie
    > w okolicach ciut ponad 40. Tak dużo szybciej niż USB2?

    Dobrze skonfigurowany LAN daje switch HP za circa 1k PLN. Ale pewnie do
    sieci dajesz DLinki za 80... vide inne propozycje.

    > I ponad 40 się zdarza - zależy od komputera, dysku, wielkości plików i
    > jeszcze paru czynników. Ale ok, niech będzie 30. Kontra realne maks 50.
    > Uaa, kapcie spadają.

    Spora różnica.

    > Pitu pitu. Jeśli stacja graficzna w ciągu zmiany wygeneruje z 6 GB
    > danych do zbakapowania, no niech będzie z 8 GB - to uznam to za
    > megazajebistywynik. Czyli ile to będzie po tym żałosnym USB, niecałe 5
    > minut? Dajmy 10. Draaaamaaaat normalnie.

    Pomnóż to przez ilość stacji i konieczność chodzenia z dyskiem. A może
    mnożysz to przez ilość dysków USB? To by była kompletna głupota, bo to
    się nie skaluje powyżej 3-4 dysków (składowanie, transport poza
    siedzibę, etc).

    > A to pardą, ja chyba jednak mieszkam w jakimś innym matrixie, bo mi
    > byle dysk IDE (no dobra, trochę lepszy niż "byle") w obudowie FW800
    > ciągnie 60 MB/s, ale pewnie dlatego że zepsuty i zaraz padnie, bo ma
    > już ponad 3 lata...

    Gratulacje, żaden ze znanych mi dysków nie pracuje w ciągłym zakresie z
    prędkością 60 MB/s. Być może na początku talerza, ale nie na końcu i nie
    po roku pracy. Żyj dalej w swoim matriksie.

    > RAID w serwerze do bakapu, to już wogóle jakiś dziwny pomysł. No chyba
    > że striping, bo miejsca brakuje.

    Na backupie spokojnie może chodzić RAID5/6. Ale widocznie oczka nie
    sięgają poza 0, 1 i 10?

    > Sensowna infrastruktura sieciowa przygotowana na duże obciążenia
    > kosztuje ładnych kilkadziesiąt tysięcy, co w wielu sytuacjach ma
    > niewielkie uzasadnienie praktyczne. Nie to, że się tak nie robi.

    Bezedura. Na DLinkach świat się nie kończy. Są rozwiązania ekonomiczne,
    jak choćby tanie switche zarządzalne 3Coma lub HP, do tego tani Storage
    Server i masz swoje 70MB/s.

    > He he, smobójcą jeszcze mnie nikt nie nazwał, a to dobre ;-) Jutro
    > opowiem to znajomym z paru znanych agencji reklamowych, też się
    > uśmieją. Drogi panie teoretyku.

    No i jak tu traktować Ciebie poważnie. Szczerze współczuję.

    > A oprócz tego zbędną komplikację, koszty i zupełny brak zwolnienia z
    > bakapu, który być musi. Opowiadaj dalej.

    To Ty powiedziałeś, ja cały czas piszę, że backup być musi, najprościej
    i dość szybko po sieci LAN. Rozwiązanie skalowalne od 2 końcówek do
    tysięcy.

    > Bredzisz. Z 2 do 5 minut. Na RAID 0 spadnie realnie do ~60-70%.

    Znam ludzi, którzy oczekują pracy interaktywnej z takimi plikami, co im
    na to powiesz? Powymyślasz dyski USB i inne takie, śmiechu warte.

    > W czystej teorii. Bez dobrego kontrolera harwarowego nie ma co liczyć
    > na więcej niż półtora.

    Dobry kontroler jest w zasięgu cenowym każdego studia.

    > Realnie nie aż tak niewiele, bo to nie operacje zapisu czy odczytu ani
    > biegnące po ekranie paski pochłaniają większość czasu przy pracy z
    > dużymi plikami.

    Owszem, to nie wszystko, ale część pracy pochłaniają. Wystarczy by się
    zastanowić nad optymalizacją rozwiązania np. w kierunku RAID.

    > Widzisz, Ty gdzieś coś od kogoś słyszałeś, a ja temi własnymi rencami...

    Nie, nie słyszałem, widziałem. I wierzę, że ty potrafisz inaczej, ale
    nie wmawiaj mi, że tak każdy chce, może i potrafi. Wyjrzyj poza swój
    kącik i zrozum, że na Tobie się świat nie kończy.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski