    From: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Fotograf do ślubu - jakie ceny?
    Date: Wed, 30 Sep 2009 17:43:56 +0200

    de Fresz wrote:

    > I po tych 3 latach zmieniasz z jakiego powodu?

    tego, że monitor za 3k 3 lata temu to było jakieś nieporozumienie jak na
    monitor dla grafika?
    dziś 3k to mocno taki se monitor dla grafika...

    > Proszę Cię, przestań opowiadać banialuki. Przy plikach pokroju 21 MPx
    > przyrost prędkości z RAIDa 0 (czy tam 1+0 jak się upierasz) na
    > przyzwoitym komputerze będziesz miał na poziomie może 10-15%. Różnice
    > zaczynają się przy plikach 300 MB+, dla mniejszych to zawracanie dupy.
    > I piszę to z praktyki, nie śledzenia benczmarków.

    odkąd mam radia jakoś zauważam OGROMNĄ różnicę...
    na dodatek mam osobny dysk na baze LR
    osobny dysk na system
    osobny dysk na swapa

    mógłbym to zamienić na radia 10 z 8ma dyskami...

    > Noooo, najlepiej SAS, spiętych w macierz i po FibreChanel. Taki
    > drobiazg za jakieś 80k zł. A jaki argument dla klientów co
    > podniesienia ceny! :-/

    nie - to jest niczym nie uzasadnione...

    ale wydanie 2k na kontroler + 8 dysków 500gb po 300zł
    to chyba nie jest taka katastrofa

    > Bo można zaimponować kolegom po fachu? ;-) Nigdy nie byłem
    > zwolennikiem oszczędzania na sprzęcie, gdy się wykonuje porządną
    > robotę za porządną kasę, ale to o czym piszesz, to czysty "overkill".

    wiem jaka jest różnica na konkretnych aplikacjach
    to mi wystarcza by ocenić przydatność takich zastosowań
    póki to ja siędze przy kompie i obrabiam pliki - ma dla mnie ogromne
    znaczenie ile czasu będę to robić
    urwanie każdej sekundy ma dla mnie znaczenie

> [...]
    > szczególne przypadki w Szopie. Czyli Twoja droga jest taka, że
    > "proste lecą w LR i eksport do czegośtam celem wydrukowania, a przy
    > trudniejszych otwierasz RAWa w PS, tam w nim rzeźbisz i dalej eksport
    > bla bla bla. Moja sugesta (aby oszczędzić parę kilo zł na najnowszym
    > Szopie) -
    > lecisz w LR, te szczególne przypadki wołasz również w LR (niech nawet
    > będzie, że inaczej niż resztę) i zamiast do czegośtam wypluwasz do
    > Tifa 16b czy psd czy czegokolwiek, otwierasz w Szopie i tam dłubiesz
    > dalej. Powiedz mi, ile byś na tym stracił? 30 sekund?

    robię tak jak w wersji 2
    obrabiam wszystko w LR, potem szczegóły w PSie - jeśli zachodzi potrzeba

    > Pozwolę sobie dalej w to powątpiewać.

    a ja wiem jakie warunki mam w miejscach gdzie robię zdjęcia...
    i wiem ile potrzebuje światła..

    > Z tą kategoryczną opinią też nie do końca się zgodzę.

    no to pokaż mi jakieś porównanie 18-35 do 14-24

    > I nie dasz rady wykorzystać tego sprzętu w reportażu, imprezach,
    > fotorelacjach, sztokach... No weź.

    oczywiście że dam radę... tylko jeśli mam zapierdalać okrągły rok po
    12h/7dni w tygodniu to przepraszam gdzie mam mieć czas na życie... poświęcam
    się by przez pół roku zapieprzać ponad normę... nie jak na slodkiej posadce
    8h z wolną sobotą i niedzielą i jeszcze urlopem...
    zaczynam w kwietniu - kończę w październiku - a tak na prawdę kończę w
    grudniu
    potem święta i zostają 3 mce przerwy - odbieram sobie urlop, soboty i
    niedziele wolne... myślę, że to zdrowy układ...

    > A ja mam taką roboczą teorię, że raczej doszedłeś do poziomu, gdzie
    > nie chce Ci się pracować za marne grosze. I bardzo możliwe, że Twój
    > poziom to usprawiedliwa. Spoko, ja to doskonale rozumiem - lepiej wziąć
    > mniej
    > zleceń za większą kasę, niż nabiegać się za drobiazgami.

    Twoja teoria jest słuszna - z jednym ale
    mniej zleceń - wyższe stawki - ale wyższa jakość która oznacza dłuższe
    obrabianie i dokładniejsze obrabianie plików...

    średnia półka to dla mnie okolice 2k

    wysoka od 3-4k

    --
    pozdrawiam - Zbigniew Kruk