    From: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Filtry polaryzacyje liniowe a praca AF - prawda czy mit?
    Date: Tue, 29 Dec 2009 21:31:44 +0100

    "Vituniu" <v...@p...fm> napisał:

    > Nijaki Urban (z nazwiska Legend) a takze wszyscy
    > producenci filtrow kolowych polaryzacyjnych
    > jak jeden maz utrzymuja, ze liniowe polary sa passe...
    >
    > Mozecie potwierdzic z wlasnego doswiadczenia
    > na ile toto ma znaczenie przy wspolczesnych
    > lustrzankach cyfrowych?
    >
    > Bo cos mi tak sie cni, ze bardziej narazone były
    > stare czujniki AF w analogach niz wielopolowe
    > krzyzowe cuda nowoczesnej techniki montowane
    > w kazdej wspolczesnej lustrzance z najznizszej polki.
    >
    > W kazdym razie uzywam sobie liniowego z K200D
    > i zadnych problemow nie zauwazylem...

    Problemem niezależnym od konstrukcji czujników AF jest to, że w
    lustrzankach AF masz lustro półprzepuszczalne na którym dokonuje sie podział
    światła na dwa strumienie. Pierwszy dociera do czujników AF, drugi do
    matówki aparatu. Polaryzacja liniowa światłą może wpływać na stosunek tego
    podziału - w efekcie dla niektorych kątów ustawienia filtra może dojść do
    zaburzeń pracy AF i przekłamań układu pomiaru światła. Tyleteoria - w
    praktyce może się okazać, ze zaburzenia współczynnika podziału światła na
    lustrze są na tyle nieznaczne, ze nie maja wielkiego znaczenia.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)