    From: "Pszemol" <P...@P...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Filtry antyrefleksyjne?
    Date: Sat, 28 Mar 2009 08:04:20 -0500

    "Pawel Pawlowicz" <p...@w...ar.wroc[kropka]pl> wrote in message
    news:gfjqs4d4umhpbs2se2e1va6th3sbsovclu@4ax.com...

    > Filtr polaryzacyjny nie wycina części widma światła! Filtr
    > polaryzacyjny (idealny) przepuszcza światło, którego wektor
    > elektryczny drga w jednej płaszczyźnie (piszę oczywiście o filtrze
    > liniowym, ale to niewiele zmienia w tym przypadku). A więc powinien
    > tłumić 50% światła niespolaryzowanego. Gdyby wycinał część widma,
    > byłby filtrem barwnym.

    Rzeczywiście nieszczęśliwie dobrałem słowa.
    Jasne jest że nie jest filtrem kolorowym.

    Nie jest jednak dokładnie tak jak piszesz o filtrze idealnym.
    Gdyby przepuszczał dokładnie tylko jeden z nieskończonej
    ilości możliwych kątów polaryzacji to byłby filtrem i jasności
    bliskiej 0%. Pomyśl - przepuszczałby promienie spolaryzowane
    pod kątem 90 stopni a te spolaryzowane pod kątem 90.0000001
    już nie?

    Prawda jest inna. Idealny filtr polaryzacyjny ma rzeczywiście
    jeden wyróżniony kąt i jeśli ten kąt zgadza się z kątem polaryzaji
    przelatujących przez niego fotonów to PRAWDOPODOBIEŃSTWO
    tego że fitlr przepuści taki foton a nie pochłonie go jest równe 1.
    Jeśli kąt fotonu jest dokładnie o 90 stopni różny to nasze
    prawdopodobieństwo jest równe 0. Dla wszystkich innych kątów
    polaryzacji fotonów prawdopodobieństwo ich przejścia przez
    filtr jest różne od 0 i różne od 1. W szczególności dla promieni
    o kącie 45 stopni róznym od kąta polaryzacji filtra szansa że
    foton zostanie pochłonięty przez filter jest równa szansie że filtr
    przepuści foton a więc tylko takie promienie są filtrowane w 50%.

    > Szokująco wielką transmisją. Szklana płytka bez powłok
    > antyrefleksyjnych ma transmisję około 90%.

    Niezależnie od jej grubości? Coś mi się tu nie zgadza :-))
    Szkiełko nakrywkowe mikroskopu tłumi 10% światła?

    Zbyt dosłownie odebrałeś moją uwagę o "szkiełku".
    Pomyśl np. o szkiełku zrobionym z akrylicu, pleksiglassu
    czy lexanu... Mają przepuszczalność dla światła lepszą
    niż zwykłe szkło okienne. Ale i szkła potrafią być lepsze,
    np. szkla fluorkowe, zdaje się też boraksowe (nie pamiętam).

    > A ja chciałbym dostać do ręki filtr, który absorbuje jedynie 0.65%
    > światła. Tak po prostu, aby go pomierzyć. I jestem skłonny założyć się
    > o pieniądze, że nie dostanę :-)
    > Ale gdybyś był we Wrocławiu w okolicy Placu Grunwaldzkiego, zapraszam
    > z tym filtrem.

    Zdziwiłbyś się... ja wierzę że taki filtr może istnieć.

    Jaki masz sprzęt do pomiarów? Jak sugerujesz mierzyć ten parametr?