  • 1. Data: 2024-08-21 19:31:38
    Temat: Fiasko elektryfikacji? Ratunkiem wodór? - mgr inż. Karolina Majewska - BS3S
    Od: _Master_ <...@...pl>

    https://www.youtube.com/watch?v=lo1ISHZyYm8&list=PL6
    -nym1-0TdU3rAjnZxjRzddkLSRdwLl8&index=2

  • 2. Data: 2024-08-22 13:14:11
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-08-21 12:31, _Master_ wrote:
    > https://www.youtube.com/watch?v=lo1ISHZyYm8&list=PL6
    -nym1-0TdU3rAjnZxjRzddkLSRdwLl8&index=2

    nie. ratunkiem byly i sa weglowodory.

    nie ma optymalniejszych paliw dzialajacych na planecie bogatej w tlen.

    --
    Lukasz

  • 3. Data: 2024-08-22 18:53:39
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 21.08.2024 o 19:31, _Master_ pisze:
    > https://www.youtube.com/watch?v=lo1ISHZyYm8&list=PL6
    -nym1-0TdU3rAjnZxjRzddkLSRdwLl8&index=2

    To suboptymalne źródło energii - Jakby dodać trochę węgla to będzie
    miało lepszą sprawność.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 4. Data: 2024-08-24 15:11:42
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 22 Aug 2024 06:14:11 -0500, ptoki

    > nie. ratunkiem byly i sa weglowodory.

    Wodór tylko i wyłącznie może mieć sens jako odpad z OZE.
    Poza tym ta technologia na skalę masową nie ma sensu,
    bo jest niewiele lepsza (w sensie sprawności) od spaliniaków.
    Oczywiście nadal ma zalety w postaci braku trucia ludzi
    na drogach.

    > nie ma optymalniejszych paliw dzialajacych na planecie bogatej w tlen.

    Może by tak było, gdyby nie sprawność spalania w silnikach,
    realnie w przeciętnym trybie drogowym na poziomie około 20%.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 5. Data: 2024-08-25 09:20:25
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 22.08.2024 o 18:53, Shrek pisze:
    -nym1-0TdU3rAjnZxjRzddkLSRdwLl8&index=2

    > To suboptymalne źródło energii - Jakby dodać trochę węgla to będzie
    > miało lepszą sprawność.

    I nie będzie uciekać podczas magazynowania :)

    --
    Janusz

  • 6. Data: 2024-08-28 12:50:30
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-08-24 08:11, Myjk wrote:
> [...]
    >
    > Może by tak było, gdyby nie sprawność spalania w silnikach,
    > realnie w przeciętnym trybie drogowym na poziomie około 20%.

    1. Te 20% to tylko jak zalozysz ze sie chesz tylko toczyc i odrzucisz
    uzycie klimy, swiecenia, grzania. W praktyce osiaga sie 30-40% w
    zaleznosci od sytuacji.

    2. Prawie kazda forma napedu ma niewiele lepsza sprawnosc. Bicie sie o
    10-20% uwazam za kosmetyke bo bazujac na kopalinach tylko przedluzamy
    agonie lub kupujemy czas na ucieczke z planety.

    Znajdz mi energie co ma lepsza sprawnosc od ICE.

    Elektryk z elektrowni weglowej? OIDP 30% - liczac od chodnika w kopalni
    przez elektrownie, siec, akumulator, silnik i kola.

    Elektryk z atomowki? Podobnie. 3/2 ciepla w atomowce leci w chlodnie
    kominowe. Tak z zasady.

    Elektryk z PV? Podobnie. Solary zahaczaja o 30% sprawnosci teraz.

    Jedynym sensownym podejsciem to albo elektryk z jakiegos taniego nie
    obecnego na rynku PV albo spaliniak jezdzacy na jakims zielsku co se
    rosnie, scina, przerabia na oleiste i na tym jezdzi.

    A reszta to dziadowanie i dorabianie ideologii.

    --
    Lukasz

  • 7. Data: 2024-08-28 17:05:28
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 28 Aug 2024 05:50:30 -0500, ptoki

    > 1. Te 20% to tylko jak zalozysz ze sie chesz tylko toczyc

    Większość głównie się toczy, albo wręcz stoi, a silnik napierdala.

    > i odrzucisz uzycie klimy, swiecenia, grzania.

    Akurat jak się klimę wyłączy, to można podbić sprawność na s&g,
    bo chociaż na postoju się smród wyłączy i nie będzie jałowo
    kotłować paliwa.

    > W praktyce osiaga sie 30-40% w zaleznosci od sytuacji.

    Przestań bredzić, sprawność na poziomie 30-40% to jest jak silnik
    pracuje w okolicach 3500-4000 obrotów -- kiedy w cyklu drogowym
    masz takie obroty? Praktycznie nigdy.

    > 2. Prawie kazda forma napedu ma niewiele lepsza sprawnosc. Bicie sie o
    > 10-20% uwazam za kosmetyke bo bazujac na kopalinach tylko przedluzamy
    > agonie lub kupujemy czas na ucieczke z planety.

    Nie chrzań, tylko uwzględnij że w litrze paliwa masz
    "całe" 2,5kWh "czystej" energii z ~9kWh zawartych w litrze.
    Czyli pozostałe 7kWh jest zużywane do jej produkcji.

    > Znajdz mi energie co ma lepsza sprawnosc od ICE.

    Prąd ma 2x lepszą sprawność. Nawet ten z wungla.
    Co wprost pokazują ceny nośników.

> [...]
    > kominowe. Tak z zasady.

    > Elektryk z PV? Podobnie. Solary zahaczaja o 30% sprawnosci teraz.

    I dlatego prąd, szczególnie z OZE, jest tańszy od paliwa?
    Pewnie znowu jakiś spisek i dokładają do tego interesu
    żeby biedne ICE pogrzebać.

    > Jedynym sensownym podejsciem to albo elektryk z jakiegos taniego nie
    > obecnego na rynku PV albo spaliniak jezdzacy na jakims zielsku co se
    > rosnie, scina, przerabia na oleiste i na tym jezdzi.

    Bzdura, produkowanie paliw z zielska to jeszcze większy absurd niż kopaliny
    i wodór. Brazylia ma "tylko 45%" z zielska, mimo koszmarnie dużych
    przestrzeni do plantowania (rżnąc lasy) i mając cały rok na uprawę. Gdzie
    ty niby to chcesz uprawiać w Europie, skoro nieużytków jest niewiele więcej
    niż potrzeba do wyżywienia ludzi, a sezon wegetacji trwa najwyżej przez 8
    miesięcy. Poza tym znowu, do przetworzenia zielska w paliwo nadal trzeba
    dołożyć energii.

    > A reszta to dziadowanie i dorabianie ideologii.

    Zielonego pojęcia o matematyce i fizyce nie masz.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 8. Data: 2024-08-29 12:41:48
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 28 Aug 2024 17:05:28 +0200, Myjk wrote:
    > Wed, 28 Aug 2024 05:50:30 -0500, ptoki
    > Większość głównie się toczy, albo wręcz stoi, a silnik napierdala.

    W miejskich korkach - owszem.

    > Akurat jak się klimę wyłączy, to można podbić sprawność na s&g,
    > bo chociaż na postoju się smród wyłączy i nie będzie jałowo
    > kotłować paliwa.

    Ale to nie jest jałowo - to jest napędzanie klimy,
    bardzo ważna funkcja w tych upałach :-)

    > Przestań bredzić, sprawność na poziomie 30-40% to jest jak silnik
    > pracuje w okolicach 3500-4000 obrotów -- kiedy w cyklu drogowym
    > masz takie obroty? Praktycznie nigdy.

    Na autostradzie?

    Ja prawie nigdy, bo mam diesla :-)

> [...]
    > Czyli pozostałe 7kWh jest zużywane do jej produkcji.

    > Prąd ma 2x lepszą sprawność. Nawet ten z wungla.

    Z podatkiem, czy bez? W hurcie czy w detalu?

    Prąd ma zdecydowanie lepszą sprawność, ale elektrowania węglowa już
    kiepską. A w polączeniu z kopalnią, to ciekawe jaką ...

    No chyba, żeby tak szklarnię podgrzewać. Albo miasta.
    Atomówka koło miasta ... to chyba zły pomysł ?

    > I dlatego prąd, szczególnie z OZE, jest tańszy od paliwa?
    > Pewnie znowu jakiś spisek i dokładają do tego interesu
    > żeby biedne ICE pogrzebać.

    A oczywiscie, ze spisek - patrz podatki i dotacje :-)

> [...]
    > miesięcy. Poza tym znowu, do przetworzenia zielska w paliwo nadal trzeba

    A w USA podobno żywności marnuje się wiecej, niż zużywa ropy.

    Ale chyba w to nie wierzę..

    J.

  • 9. Data: 2024-08-29 15:57:45
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 29-08-2024 o 12:41, J.F pisze:

    > Prąd ma zdecydowanie lepszą sprawność, ale elektrowania węglowa już
    > kiepską.

    Ale i tak lepszą niż rafineria?

    > A w polączeniu z kopalnią, to ciekawe jaką ...

    Lepszą od szybu naftowego czy tylko podobną?

  • 10. Data: 2024-08-29 16:02:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 29 Aug 2024 15:57:45 +0200, Cavallino wrote:

    > Ale i tak lepszą niż rafineria?

    Zdecydowanie znacznie gorszą.
    Nie wiem skad czerpiesz to info o rafineriach, ja kilka podawałem.

    Tylko, ze to paliwo z rafinerii trafia do silnika cieplnego, o miernej
    sprawnosci.

    > Lepszą od szybu naftowego czy tylko podobną?

    Zdecydowanie gorszą.

    Szyb, jak już wywiercisz, to sam tryska ropą :-)
    No nie zawsze, czasem trzeba lekko pompować.

    A kopalnia wymaga znacznie większego szybu, i chodników, i wzmocnien,
    kupy stali, która wymaga drugiej kopalni, kupy maszyn i prądu.

    No chyba, ze odkrywkowa ...

    J.