  • 11. Data: 2015-05-10 17:20:09
    Temat: Re: Fajny patent na stacjonarny
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2015-05-10 o 07:05, 666 pisze:
    > Ja rozumiem, po co taki "lifter" i co więcej, kiedyś prawie kupiłem
    > (innej firmy, tyle że drogie to to).
    > Lifter stosuje się przy zestawach nagłownych i innych urządzeniach
    > wpinanych pomiędzy bazę telefonu, a słuchawkę, inaczej centrala by nie
    > wiedziała, że nastąpiło zestawienie połączenia (i później zakończenie
    > rozmowy).
    > Takie wpięcie i lifter można stosować do dowolnych telefonów (no

    Oczywiście, tylko czy w dobie nowoczesnej elektroniki naprawdę trzeba
    zniżać do takiej mechaniki?

    Już Bareja 30 lat temu wymyślił prześmiewczą koncepcję "robota
    kolejkowego" - zamiast rozwiązać problem u źródła, konstruuje się
    absurdalne obejścia półśrodkami.

    Nie prościej byłoby wprowadzić jednolity interfejs np. na minijacku, tak
    jak to uskuteczniają współczesne komórki?

    Jak się pojawiły w Polsce pierwsze bramki VoIP, natychmiast problemem
    były echa spowodowane tym, że układ antylokalny dostosowany do linii
    długości paru km nie działa dobrze na odległościach paru metrów. Przez
    te lata problem rozwiązano tylko częściowo, dalej słyszy się odbicia w
    rozmowie.

    A ja zaproponowałem już dawno proste rozwiązanie: aparat 4-przewodowy
    "voip only". Na jednej parze mikrofon, klawiatura DTMF i dzwonek, na
    drugiej parze słuchawka. Para mikrofonowa zasilana +5V dla klawiatury,
    clip, elektreta i detekcji podniesienia. Dzwonienie wzbudzane tonem 10
    kHz 1Vpp. Aparat byłby prosty, tani i bez żadnego echa. I co? I
    niedasię. A przy RJ11 dałoby się łatwo zrobić wykrywanie, czy to jest
    2-parowy telefon POTS, czy 4-parowy telefon VoIP. Ale niedasię.

  • 12. Data: 2015-05-10 17:22:46
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2015-05-10 o 17:20, Tomasz Wójtowicz pisze:

    > 2-parowy telefon POTS, czy 4-parowy telefon VoIP. Ale niedasię.

    -żyłowy nie -parowy oczywiście

  • 13. Data: 2015-05-10 17:50:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Wójtowicz napisał:

> [...]
    > długości paru km nie działa dobrze na odległościach paru metrów. Przez
    > te lata problem rozwiązano tylko częściowo, dalej słyszy się odbicia w

    Zaraz, zaraz, to długość linii wpływa jakoś na możliwość odróżnienia
    między lokalnym i nielokalnym?! Przecież w kilkukilometrowych liniach
    opóźnienia wyrażane są w mikrosekundach. Tego *też* nie da się usłyszeć,
    tak jak przy kilku metrach. W VoIP chodzi o co innego -- o przesunięcia
    w czasie od kilku do kilkuset milisekund. One mogą powodować wielokrotne
    echo, jeśli coś się lokalnie zapętli. I w ogóle obniżaja komfort rozmowy,
    zwłaszcza jeśli są większe od kilu milisekund. Ale eliminacja echa, to
    zadanie dla urządzenia VoIP, a nie dla analogowego aparatu telefoncznego.

> [...]
    > niedasię. A przy RJ11 dałoby się łatwo zrobić wykrywanie, czy to jest
    > 2-parowy telefon POTS, czy 4-parowy telefon VoIP. Ale niedasię.

    No więc to jest coś jak ten robot kolejkowy Barei. Ostatnio widuję
    stacjonarne telefony prawie wyłącznie w wersji VoIP. Tak jest w biurach,
    w hotelach. Wszystkie problemy same sobie rozwiązują wewnętrznie. Więc
    dałosię. I nie ma już tej przeklętej pajęczynki nieodłącznie związanej
    z komutowaną telefonią przewodową.

    --
    Jarek

  • 14. Data: 2015-05-10 18:04:58
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

> [...]
    > zwłaszcza jeśli są większe od kilu milisekund. Ale eliminacja echa, to
    > zadanie dla urządzenia VoIP, a nie dla analogowego aparatu telefoncznego.

    To może podasz dokładny model echa VoIP? Bo to już było ileś lat temu i
    nie pamiętam dokładnie jak to było tłumaczone, ale pierwotną przyczyną
    miało być niedopasowanie impedancyjne aparatu POTS. Stąd mój design.

  • 15. Data: 2015-05-10 18:24:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > To może podasz dokładny model echa VoIP? Bo to już było ileś lat temu i
    > nie pamiętam dokładnie jak to było tłumaczone, ale pierwotną przyczyną
    > miało być niedopasowanie impedancyjne aparatu POTS. Stąd mój design.

    To akurat prawda -- układ antylokalny analogowego telefonu potrzebuje
    do swojego działania właściwej impedancji linii. Jeśli tego nie ma, to
    dźwięk z mikrofonu słychać w słuchawce -- co przy analogowej centrali
    przeszakadzało w rozmowie, ale tylko trochę, gdy poziom zbyt duży. Ale
    wywołuje też słyszalne echo, gdy dźwięk przejdzie przez kanał VoIP --
    a to już potrafi być bardziej uciążliwe. W jednym i w drugim przypadku
    chodzi wyłącznie o *impedancje*, nie potrzeba tu żadnych analiz linii
    długich, opóźnień itp. Porządne bramki VoIP mają możliwość wyboru swojej
    charakterystycznej impedancji, takiej jaką powinna mieć centrala zgodna
    z normami danego kraju. Tych standardów jest kilka. Ale specjalny telefon
    VoIP, to na ogół lepszy pomysł. Tam oba kanały można dokładnie odseparować.

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2015-05-10 20:37:35
    Od: Szyba <s...@o...pl>

    W dniu 2015-05-10 o 17:20, Tomasz Wójtowicz pisze:
    > W dniu 2015-05-10 o 07:05, 666 pisze:

    > Nie prościej byłoby wprowadzić jednolity interfejs np. na minijacku, tak
    > jak to uskuteczniają współczesne komórki?

    ..ale to rozwiązanie jest stare jak węgiel. Stosuje się toto do
    wynalazków jeszcze starszych, albo wielce narowistych jak centrale
    Siemensa. Obecnie działa protokół EHS, pozwalający na wyeliminowanie
    podnośnika.
    Pzdr!
    Szyba

  • 17. Data: 2015-05-11 01:53:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 9 May 2015 20:52:49 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Kiedyś samodzielne podłączenie czegokolwiek do linii telefonicznej
    > albo do aparatu było kategorycznie zabronione przez regulaminy.

    To nie jest kiedys. To jest teraz, gdy telefon nie jest juz POTS,
    tylko np VoIP. Nie mozna sie wiec juz "wpiac w linie" zeby pogadac
    przez wygodna sluchawke BT.

    Interfejs daje sie wpiac w kabel mikrotelefonu, ale jeszcze trzeba
    jakos odebrac ...

    J.

  • 18. Data: 2015-05-11 02:18:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    > przez wygodna sluchawke BT.
    >
    > Interfejs daje sie wpiac w kabel mikrotelefonu, ale jeszcze trzeba

    Gdzie tak jest?! Operatorzy telewizji kablowych oferują usługi
    telefoniczne -- w routerze jest gniazdko RJ-11. Ci, co kiedyś
    żyli z telefonii stacjonarnej, teraz żyja z internetu po ADSL,
    a POTS chcą wygasić jak najszybciej. Ale w ich routerach też są
    często takie same gniazdka dla telefonii VoIP. Z punktu widzenia
    klienta nic się nie zmieniło -- gniazdko, jakie miał kiedyś w
    ścianie ma teraz w jakiejś skrzyneczce, ale połączyc może tam
    dokładnie to samo i tak samo.

    Z jakichś przedziwnych psoogrodniczych powodów ci operatorzy uznają
    loginy i hasła do swojej telefonii za najbardziej strzeżoną tajemnicę.
    Dlatego przeważnie da się korzystać wyłącznie z routera i gniazdka
    POTS w nim. Głupie to. Dlatego lepiej mieć numer u normalnego operatora
    VoIP, który nie ma podobnych obsesji. Loguje się smartfon przez WiFi,
    do niego jeśli trzeba, to słuchawkę BT -- i normalnie się przez to
    gada i odbiera.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2015-05-11 15:43:36
    Od: Jacek Skórzewski <j...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 11 maja 2015 02:18:14 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:
> [...]
    > loginy i hasła do swojej telefonii za najbardziej strzeżoną tajemnicę.
    > Dlatego przeważnie da się korzystać wyłącznie z routera i gniazdka

    Pracowałem kilka lat u operatora kablowego świadczącego 3-play, to się wypowiem.

    Takie postępowanie bierze się z tego, że operator kablowy ma możliwość techniczną
    zapewnić w modemie m. in. priorytetyzację ruchu dla pakietów VoIP. Poza tym zapewnia
    poprawność pozostałych parametrów konfiguracyjnych. Skutkiem tego ma większy wpływ na
    jakość świadczonej usługi, której klient bezapelacyjnie wymaga, zgłasza tickety do na
    infolinii i reklamuje, jak tylko coś nie zadziała jak należy.
    W przypadku, kiedy klient sam konfigurowałby sobie konto operatora na swoim
    urządzeniu VoIP, odpowiedzialność operatora byłaby ograniczona z technicznego punktu
    widzenia, ale klient niekoniecznie musiałby być o tym świadomy. Mógłby wystąpić
    typowy dla świata wsparcia IT problem: po czyjej stronie jest przyczyna usterki.

    Ponadto może tak być, że ze względów bezpieczeństwa interfejs IP "centrali", z którym
    komunikuje się terminal w modemie kablowym, jest w zaadresowany w puli
    nieroutowalnej, nieosiągalnej z internetu, a nawet z klienckiej usługi dostępu do
    internetu u tego samego operatora.

    Ale to w sumie w większym stopniu jest kwestia formalna, niż techniczna.
    Są operatorzy, w tym i mój poprzedni pracodawca, którzy sprzedają konta VoIP
    hostowane na swoich centralach, ale jest to uregulowane innymi umowami, wyłączającymi
    odpowiedzialność operatora za czynniki, na które nie ma on w takiej usłudze wpływu.

    Pozdr.,
    js

    PS. Bardzo się cieszę, że swoim postem wyśmiewającym podnośnik słuchawki
    sprowokowałem ciekawą dyskusję techniczą.

  • 20. Data: 2015-05-11 19:09:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]
    > VoIP hostowane na swoich centralach, ale jest to uregulowane innymi
    > umowami, wyłączającymi odpowiedzialność operatora za czynniki, na które

    Taki właśnie nierutowalną pulę adresów wykorzystywał operator, który dawał
    klientom zahasłowane bramki SPA2102 -- ten przypadek znam najlepiej. Tam
    łatwo było odnaleźć ten numery, rozhasłować bramkę, odczytać ustawienia,
    przenieść na inne urządzenie i pozbyć się jednego ze zbędnych pudełek.
    Rozumiem troskę o klienta, ale wciąż uważam, że to głupie -- bo przecież
    można dać dostęp do konta nie nie tylko na jeden sposób. Priorytetowane
    połączenie z prywatnej podsieci nie wyklucza możliwości logowania się
    z internetu.

    Używam swojego numeru stacjonarnego również (a może przede wszystkim) poza
    miejscem stałego pobytu, i bardzo to sobie chwalę. Operator, do którego
    przeniosłem numer, za miesięczny abonament poniżej 10 groszy miesięcznie,
    daje mi wszystko, na co pozwala technika -- *pełny* wykaz rozmów w obie
    strony, więc wiem równiez kto do mnie się dodzwonił, a kto tylko próbował.
    Mogę zablokować każdego natręta indywidualnie, przekierować wybrane rozmowy
    itp. Nie wyobrażam sobie, bym mógł powrócić do zdzierców, którzy chcą po
    kilkadziesiąt złotych miesięcznie. Nie wyobrażam sobie, bym musiał znosić
    ich muchy w nosie -- udostepnianie tylko częściowego bilingu wymaganego
    przez Prawo Telekomunikacyjne, albo żądania dodatkowych opład z rzeczy tak
    podstawowe, jak CLIP. Gdyby operatorzy chwilę się zastanowili, podnieśli
    jakość swoich usług do poziomu oferowanego przez operatorów VoIP, nie
    zgrzytali zębami gdy abonent chce zabrać swój numer na urlop -- to by
    dominacja telefonii komórkowej nie była aż tak wielka jak teraz.

    --
    Jarek