    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: FTP
    Date: Wed, 7 Feb 2024 10:53:54 +0100
    <a...@n...icm.edu.pl>
    <uptt16$ep6$1$grzegorz@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>

    On Tue, 6 Feb 2024 20:21:11 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Mam wrażenie, że MS zmienił ukośnik trochę na przekór, żeby się odróżniać.
    > Co w tamtych czasach było częstą strategią firm.

    Nie. MS zrobil kopie CP/M, a tam ukośnik / to był znacznik opcji do
    programów w linii komend, a katalogów wcale nie było.

    Jak od wersji 2 MS-DOS pojawily sie unixowe katalogi, to / był zajęty.

    Nawiasem mówiąć - w funkcjach bibliotecznych/systemu od dawna można
    używać / zamiast \.

    > Może nawet taka konwencja
    > byłaby lepsza, bo ukośnik z Białegostoku na Wrocław zdarzas się w normalnych
    > tekstach, a ten ze Szczecina na Rzeszów raczej nie. W czasach wojen
    > plemiennych, jakieś dwadzieścia lat temu, makowcy złośliwie podsyłali
    > linuksiarzom pliki z ukośnikiem w nazwie, bo w ich systemach był to znak
    > jak każdy inny. Dla odmiany windziarzom dawało się pliki z dwukropkiem
    > w nazwie.

    A co - : źle działał?
    No fakt, obcina ...

    Byl problem z DOS/Windows z plikami o nazwach "COM1:", "LPT1:" "PRN:"
    "CON:" itp, oraz bez dwukropka

    > Kilka lat temu poprawiałem po kimś kod, którego autor wymyślił sobie, że
    > serwer udostępni pliki z zakodowanym czasem powstania w nazwie -- właśnie
    > z dwukropkiem między godzinami a minutami. Mieli to pobierać ludzie z
    > Windows, ale jakoś im nie wychodziło. A zupełnie niedawno, może miesiąć
    > temu, coś się zaczęło wykładać z tego powodu, że ktoś w kryptograficznym
    > sofcie zamiast zwykłej kreski ("-") użył jakiegoś unikodowego dywizu.

    Być może wina Windows, a dokładniej Worda.
    On od pewnego czasu chce być koszerniejszy od papieża.

    ale z ciekawostek - jest sobie gdzies zapamiętana nazwa pliku.
    I cos program nie otwiera pliku. A w nazwie jakieś smieci.

    Się okazało, ze Acrobat Reader jak zapisuje plik z umlautem w nazwie,
    to daje literkę zwykłą i jakis specjalny znaczek do umlautu.

    O, mozna łączyć

    charmap mi pokazuje trzy dwukropki ponad u, notepad jakis pogrubiony
    dwukropek, paranoja z tym unicodem :-)

    U_0308 jakby się ktoś chciał bawić.

    Juz sie zdarzały oszustwa na Unicode - dostajesz np niewinny plik
    hexed.txt, a sie okazuje, ze to jest plik txtcostam.exe, tylko
    wpleciono znaczki powodujące pisanie od prawej do lewej ..

    J.