  • 31. Data: 2009-08-07 22:13:57
    Temat: Re: Exmor R - "przenicowany" CMOS od Sony
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Mariusz [mr.] wrote:
    > ???
    > Mi się wydawało, że 6dB = 2x

    Mogę się mylić, ale chyba 2x to było 3dB dokładnie.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel

    A change in power ratio by a factor of 10 is a 10 dB change. A change in
    power ratio by a factor of two is approximately a 3 dB change. (More
    precisely, the factor is 103/10, or 1.9953, about 0.24% different from
    exactly 2.) Similarly, an increase of 3 dB implies an increase in voltage
    by a factor of approximately ?2, or about 1.41, an increase of 6 dB
    corresponds to approximately four times the power and twice the voltage,
    and so on. (In exact terms the power ratio is 106/10, or about 3.9811, a
    relative error of about 0.5%.)

    (ale tam są wzory i można sobie popodstawiać) :)

    d.

  • 32. Data: 2009-08-07 22:17:43
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    dominik wrote:
    > Mogę się mylić, ale chyba 2x to było 3dB dokładnie.
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel

    Oczywiście "prawie że dokładnie" :)

    d.

  • 33. Data: 2009-08-07 23:51:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Aug 2009, Mariusz [mr.] wrote:

    > "dominik" <n...@d...kei.pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > ???
    >
    > Mi się wydawało, że 6dB = 2x

    A jeden bel (1B) to ile? ;)

    I uprzedzam - nie sprawdzałem w czym MOGLI podać na dpreview,
    bo chcę iść spać :|, ale skomentowania "decybeli" sobie nie
    odmówię :D

    Problem w tym co piszesz jest taki, że w elektronice często stosuje
    się wymiarowanie w belach odniesieniu do *mocy*, zaś na samą proporcję
    patrzy się z p. widzenia *napięć* (albo prądów), które jest łatwo
    mierzyć, przy założeniu że mamy układ liniowy.

    1B albo 10dB, czyli 10x, oznacza wtedy zmianę np. z 1mW na 10mW,
    co będzie odpowiadać na rezystancji 1kOm zmianie z 1V na 3,16V.

    Faktycznie, wtedy 10^(0,6/2) daje niemal dokładnie 2.
    Zmiana *napięcia* 2x powoduje zmianę *mocy* o 6 dB (acz sama zmiana
    napięcia to ledwo 3 dB).
    Cały czas trzeba mieć w pamięci, że "marketingowe" wyrażenie mocy
    jest dwukrotnie (w logarytmicznej skali wyrażonej w belach)
    większe, niż faktyczny efekt wyznaczenia proporcji sygnału
    w prądzie, napięciu, jasności czy czym tak kto akurat zechciał.

    Jak widać, najpierw trzeba ustalić w jakich jednostkach wyrażono
    proporcję - bel jest bezwymiarowy, ale "zwyczaj" stosowania jest
    jak widać... dziwny.
    Uzasadniony, ale dziwny - w tym znaczeniu, iż trzeba cały czas
    się pilnować: "jak facio nie podaje co porównuje, to pewnikiem
    moc, a na wartośc sygnału przełoży się to pierwiastkiem" :)

    OT, BTW: najlepiej jeszcze podać proporcję jasności w wielkościach
    gwiadowych :> - też ma sens, w końcu między dniem a nocą
    różnica jest spora, ale w "m" wyrażalna od czasu do czasu,
    wszyscy wiedzą że Słońce ma na Ziemi mniej więcej -26 i 3/4 'm',
    zaś Księżyc -12 i 3/4 'm';
    po przeliczeniu na decybele mamy pewność że wszyscy
    słuchacze zwątpią o co chodzi :P, mimo że na EV przekłada
    się to liniowo (wszystkie skale są logarytmiczne,
    podstawa EV to 2, wielkości gwiazdowych to 2,5, beli
    10 "wprost" albo pierwiastek z 10 przy "standardzie mocy").

    pzdr, Gotfryd