  • 51. Data: 2021-08-19 12:29:55
    Temat: Re: Elektryfikacja wsi za okupacji
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 19.08.2021 o 12:14, J.F pisze:
    > Z pol roku wczesniej chyba - Wannsee to juz byla konferencja
    > techniczna "jak to zrobic". A od lipca 1941 dosc masowo zabijaly Zydow
    > Einsatzgruppen na swiezo zdobytych terenach.

    Słowo "masowo" jest bardzo pojemne. Każde życie jest cenne, ale jeśli w
    wyniku realizacji akcji z wywózką do obozów zmordowano 11 milionów, no
    to po prostu w tej skali m morderstw, kilkaset os ob zabitych tu, czy
    tam nabiera jakby mniejszego rozmiaru statystycznego.

    Niemcy nie traktowali Żydów jak ludzi, więc jeśli przy przesiedleniu był
    problem, to ich po prostu zabijali. Pewnie w jakiejś części by sprawa
    się rozeszła i przy kolejnych podobnych akcjach problemów już nie było.

    Zastanawiam się nad samymi nazwami "Obóz Koncentracyjny". Po tego typu
    obiekcie raczej bym się spodziewał, że jak ich skoncentrują, to potem
    gdzieś przesiedlą. Zamordować, to przecież mogli na miejscu.

    Nadal uważam, że taki średnio zorientowany Polak mógł po prostu nie
    wiedzieć o tym, że wywożeni Żydzi są mordowani.

    --
    Robert Tomasik

  • 52. Data: 2021-08-19 12:42:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 18 Aug 2021 21:37:59 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Znajdź początek tej "gałęzi". Zaczęło się od tego, że Polacy
    > kolaborowali z Niemcami celem uśmiercenia Żydów. Ja twierdzę, że Żydów
    > można było denuncjować gdzieś do końca 1941 roku, kiedy to Niemcy
    > nakazywali im zamieszkanie w gettach. Potem - moim zdaniem - nie za
    > bardzo jest nad czym się zastanawiać, bo większość Żydów mieszkała w
    > Gettach.

    Ciagle mozna denuncjowac tych, co getta unikneli, lub uciekli.

    A od lipca 1941 nowe tereny trafily w niemieckie lapy ..

    No i byly denuncjacje i po 43 - juz niewiele Zydow zostalo, ale sie
    zdarzaly. Ale tu trzeba tez powiedziec ze "panstwo podziemne"/AK,
    potrafilo takiego donosiciela skazac i zabic.

    A z drugiej strony - jeszcze przed wojna mielismy spory ruch
    "Narodowy", i Zydzi nie cieszyli sie ogolna sympatia ... tzn rozni
    byli Polacy, rozni byli i Zydzi.

    Bylo tez Jedwabne 1941 ... ale byly tez Koniuchy

    > Masowe morderstwa Żydów wywożonych do obozów zaczęły się w 1942
    > roku, a jeszcze w 1943 roku nawet "dobrze poinformowane osoby" nie
    > wiedziały, że wywożeni są masowo mordowani.

    Cos tam pisza, ze w sierpniu 42 pojawili sie pierwsi uciekinierzy z
    Treblinki, nie wiem do kogo trafili, ale informacja mogla sie rozejsc.

    > W 1943 roku zaczęły się o
    > tym dowiadywać władze Aliantów, a w Polsce ta wiedza, to powszechna
    > chyba do końca wojny nie była.

    No wlasnie nie wiem - przeciez mielismy te rozne konspiracyjne gazetki
    - zadna nie pisala? Plotki sie nie rozeszly?

    Powstanie w warszawskim gettcie to kwiecien 1943 - wczesniej nawet
    Zydzi nie wiedzieli, ze wioza ich na smierc, czy mieli nadzieje,
    ze to tylko plotki?

    J.

  • 53. Data: 2021-08-19 13:01:56
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-08-19 o 11:37, J.F pisze:

    > Przeciez podawales link
    > https://martyrologiawsipolskich.pl/mws/edukacja/baza
    -wi/53971,Pacyfikacje-i-eksterminacja-wsi-polskiej-n
    a-terenie-Generalnego-Gubernatorstwa.html

> [...]
    > możliwe i leżało w interesie niemieckim, wystrzegano się szerszych
    > rekwizycji i zniszczeń, głównie jednak wobec wielkiej własności
    > ziemskiej.
    >
    > Przywożono do GG nowoczesne maszyny i narzędzia rolnicze,
    > rozpowszechniono nawozy sztuczne, nowe odmiany roślin uprawnych i
    > zwierząt hodowlanych, wpływano na zmianę struktury agrarnej w GG
    > (deparcelacja, akcja komasacyjna, konfiskata majątków na rzecz Niemców
    > (Liegenschafty, majątki w zarządzie Wehrmachtu, Policji, SS), oraz
    > użytków rolnych i organizacji pracy w gospodarstwach."

    Plakaty rolnicze z GG wyglądają jak te późniejsze z PRL.

    https://polona.pl/item/plakat-inc-precz-z-niechlujst
    wem-brud-zagraza-twemu-zyciu-i-zdrowiu,MTAxMzMwMjM5/
    0/#info:metadata

    https://polona.pl/item/plakat-musisz-dbac-o-czystosc
    ,NTk5MzUyNzE/0/#info:metadata

    https://polona.pl/item/plakat-inc-chwasty-zmniejszaj
    a-plony-zwalczaj-je-za-pomoca-pielenia-i,ODgzMTcyNzA
    /0/#info:metadata

    https://polona.pl/item/plakat-inc-do-walki-o-produkc
    je-1943-roku-ani-piedzi-ziemi-bez-plonu,MTAyNTQ3NzMy
    /0/#info:metadata

    https://polona.pl/item/dostaw-na-czas-i-jak-najwiece
    j,ODcxODM1OTY/0/#info:metadata

    https://polona.pl/item/plakat-jedziemy-na-roboty-rol
    ne-do-niemiec,ODM4MDY0NjU/0/#info:metadata

    https://polona.pl/item/plakat-inc-zbieraj-gorliwie-p
    lon-a-zabezpieczysz-swoj-byt,NzY1Mjg3MTE/0/#info:met
    adata

    WM

  • 54. Data: 2021-08-19 13:33:03
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    (...)

    > Nadal uważam, że taki średnio zorientowany Polak mógł po prostu nie
    > wiedzieć o tym, że wywożeni Żydzi są mordowani.

    Były różne sytuacje.

    Nieżyjąca już starsza pani opowiadała mi, że była w czasie okupacji
    zaprzyjaźniona z pewnym listonoszem.
    Kiedyś ten listonosz zapytał się jej co ma zrobić, bo zobaczył
    przypadkiem, gdzie ukrywa się znany mu żyd.
    Bał się, bo prawo było takie, że za niezgłoszenie groziła jemu i
    rodzinie śmierć.
    Ta pani prosiła go by nie zgłaszał sprawy i udawał, że niczego nie widział.
    Listonosz tak zrobił, ale do końca wojny bał się, że jak złapią
    ukrywającego się i będą go torturować, to powie kto go widział.

    WM

  • 55. Data: 2021-08-19 14:25:28
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 19.08.2021 o 12:42, J.F pisze:
    > Ciagle mozna denuncjowac tych, co getta unikneli, lub uciekli.

    Można, ale nie można wiedzieć, że zostaną rok później wymordowani.

    > A od lipca 1941 nowe tereny trafily w niemieckie lapy ..

    Tam, to w ogóle się sprawa o tyle komplikuje, że z tego co piszą Żydzi
    kolaborowali z poprzednim okupantem. Przy czym, o ile na temat tego, co
    się działo w Galicji mam w miarę wyrobione zdanie, to na temat tamtych
    terenów już nie.

    > No i byly denuncjacje i po 43 - juz niewiele Zydow zostalo, ale sie
    > zdarzaly. Ale tu trzeba tez powiedziec ze "panstwo podziemne"/AK,
    > potrafilo takiego donosiciela skazac i zabic.

    W każdym społeczeństwie znajdzie się jakiś niegodziwiec, ale tu już
    trudno mówić o masowych charakterze.

    > A z drugiej strony - jeszcze przed wojna mielismy spory ruch
    > "Narodowy", i Zydzi nie cieszyli sie ogolna sympatia ... tzn rozni
    > byli Polacy, rozni byli i Zydzi> Bylo tez Jedwabne 1941 ... ale byly tez Koniuchy

    Nikt nie każe nikomu ich kochać, czy nawet lubić. Ale zabijanie, to
    przegięcie.

    > Cos tam pisza, ze w sierpniu 42 pojawili sie pierwsi uciekinierzy z
    > Treblinki, nie wiem do kogo trafili, ale informacja mogla sie rozejsc.

    Uwierzyłbyś, że ktoś zbudował kombinat taśmowo mordujący ludzi?

> [...]
    > Powstanie w warszawskim gettcie to kwiecien 1943 - wczesniej nawet
    > Zydzi nie wiedzieli, ze wioza ich na smierc, czy mieli nadzieje,

    Gdyby wiedzieli wcześniej, to takich powstań byłoby więcej. Wydaje mi
    się, że Niemcy też z tego sobie zdawali sprawę.

    --
    Robert Tomasik

  • 56. Data: 2021-08-19 14:32:22
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 19.08.2021 o 13:33, WM pisze:
> [...]
    > Listonosz tak zrobił, ale do końca wojny bał się, że jak złapią
    > ukrywającego się i będą go torturować, to powie kto go widział.

    Ale tego nie wynika, że wiedzieli, że Żydzi są mordowani. Generalnie
    Żydów Niemcy oficjalnie gorzej traktowali i z tego powodu wielu się
    ukrywało. Pobyt w Getcie też trudno wczasami nazwać.

    W górach była masa miejsc, do których Niemcy w ogóle nie zaglądali. W
    lasach byli partyzanci, więc chcąc spenetrować takie gospodarstwa
    porozrzucane po lasach musieli jeździć dużymi siłami. A sensu większego
    to nie miało. Stąd sporo osób tu przetrwało.

    Wielu z tych, co przetrwali powyjeżdżało już po wojnie do Izraela.

    --
    Robert Tomasik

  • 57. Data: 2021-08-19 15:06:12
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > to nie miało. Stąd sporo osób tu przetrwało.
    >
    > Wielu z tych, co przetrwali powyjeżdżało już po wojnie do Izraela.

    Ustawy norymberskie były podstawą prawodawstwa hitlerowskiego.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Ustawy_norymberskie

    Ale tego nie wiedziałem:

    "Ustawy norymberskie zakazujące np. małżeństw Żydów i nie-Żydów
    wzorowane były na ustawach, które w tamtym okresie obowiązywały w 30
    stanach USA (zakazy obejmowały nie tylko czarnoskórych, ale także
    Chińczyków, Japończyków, Filipińczyków, Hindusów, Indian) (Prawa Jima
    Crowa). Ustawodawstwo to obowiązywało w niektórych stanach USA, w
    oparciu o zasadę jednej kropli krwi, aż do chwili wejścia w życie Civil
    Rights Act (ustawa o prawach obywatelskich) z 1964 roku i Voting Rights
    Act (ustawa o prawie do głosowania) z 1965 roku, co nastąpiło
    ostatecznie w 1967 roku."

    WM

  • 58. Data: 2021-08-19 15:52:46
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 19 Aug 2021 14:25:28 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Można, ale nie można wiedzieć, że zostaną rok później wymordowani.

    Ale to jest rozciagniete i na nastepne lata.

    > Uwierzyłbyś, że ktoś zbudował kombinat taśmowo mordujący ludzi?

    trudno powiedziec - ja juz jestem doswiadczony.

    W masowe mordowanie przez Niemcow wtedy uwierzyc bylo latwiej,
    bo jak widac to sie zdarzalo - po setce czy 500 osob.
    Ale milionami ?

    No i czy mozna wierzyc tym uciekinierom ... co oni tam mogli widziec?

    Zweryfikowac w miare latwo - to gdzie ci wywiezieni Zydzi sa?
    Tylko kto mialby pytac?
    I jak widac - Niemcy rozne selekcje robili, mogli paru zywych pokazac.

    > Gdyby wiedzieli wcześniej, to takich powstań byłoby więcej. Wydaje mi
    > się, że Niemcy też z tego sobie zdawali sprawę.

    No nie wiem, bo jednak ludzie pod kontrola i bez broni, przynajmniej
    oficjalnie. Wiec buntowac nie mieliby sie jak, a uciekac z getta ...
    za to kara smierci, tzn straznicy strzelaja od razu.
    I gdzie uciekac - przeciez bez pomocy to zlapia i zastrzela po chwili.

    J.

  • 59. Data: 2021-08-19 15:59:48
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 19 Aug 2021 13:33:03 +0200, WM wrote:
> [...]
    > Listonosz tak zrobił, ale do końca wojny bał się, że jak złapią
    > ukrywającego się i będą go torturować, to powie kto go widział.

    Ale zauwaz, ze tego nie wynika, ze wiedzial, ze wyda Zyda na smierc.
    Choc akurat w pewnym momencie mogl wiedziec
    https://sztetl.org.pl/pl/slownik/kara-za-pomoc-zydom

    15.10.1941 r. generalny gubernator Hans Frank wydał rozporządzenie o
    karze śmierci dla Żydów opuszczających wyznaczone im dzielnice
    mieszkalne oraz dla osób, które świadomie udzielają im pomocy.

    Przy czym akurat listonoszowi to raczej malo grozilo, bo mogl po
    prostu nie zauwazyc, czy w ogole nie odwiedzac mieszkania.
    Wielu innych bylo bardziej zagrozonych.

    No chyba, ze jak mowisz - nie tylko on poznal, ale tez tam Zyd
    zauwazyl, ze listonosz go zna.
    I kto wie, kiedy Zyda zlapia i co z niego wycisną.

    J.

  • 60. Data: 2021-08-19 16:28:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 19 Aug 2021 13:01:56 +0200, WM wrote:

> [...]

    /0/#info:metadata

    > https://polona.pl/item/plakat-inc-do-walki-o-produkc
    je-1943-roku-ani-piedzi-ziemi-bez-plonu,MTAyNTQ3NzMy

    Ale chlop bez butow :-(

    > https://polona.pl/item/dostaw-na-czas-i-jak-najwiece
    j,ODcxODM1OTY/0/#info:metadata

    Hasla istotnie godne PRL ... widac socjalizm i narodowy socjalizm
    podobne sa :-)
    Ciekawe ... Niemcy liczyli na patriotyzm Polakow?
    Czy sprawdzaly sie w Niemczech, to beda sie sprawdzac i w Polsce,
    a polscy autorzy nie wyprowadzali z bledu - zawsze lepiej miec dobra
    prace niz nie :-)

    natomiast szata graficzn ... jakos malo maja wczesniejszych maja, ale
    np

    https://polona.pl/item/plakaty-instytutu-spraw-spole
    cznych,NzQwNzg4OTI/2/#info:metadata

    podobny styl?

    Tekst tez warto przeczytac.

    https://polona.pl/item/plakat-inc-gwalt-zadawany-sil
    a-musi-byc-sila-odparty-swego-nie-damy-napastnika,Nz
    U3NzY4Nzk/0/#info:metadata
    https://polona.pl/item/ratujcie-dzieci-inc-wielka-kw
    esta-ogolnokrajowa-od-3-go-do-10-go-czerwca-1918,NzU
    wMDE5NTI/0/#info:metadata
    https://polona.pl/item/plakat-od-zasobnego-skarbu-za
    lezy-nasza-przyszlosc-lad-i-porzadek-w-kraju-ojczyzn
    a,MTA2NTYzODg4/0/#info:metadata
    https://polona.pl/item/za-10-rb-20-mk-25-kor-w-1914-
    roku-za-1000-mk-obecnie-na-obrazku-tym,NTM2NzAzNzQ/0
    /#info:metadata

    https://polona.pl/item/zydowska-zaraza-wystawa-wedro
    wna-incipit-zydowska-zaraza-wystawa-wedrowna-w,MTE5N
    TI0Nzky/0/#info:metadata
    a to juz niemieckie ... ale wstep dla wszystkich.
    Ciekawe ktory to rok - 1940?

    J.