  • 41. Data: 2021-08-18 21:30:29
    Temat: Re: Elektryfikacja wsi za okupacji
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 18.08.2021 o 18:19, PeJot pisze:
    > Też rozmawiałem z ludźmi którzy wojnę przeżyli. I co ciekawe, za Niemca
    > dało się wytrzymać, gorzej było jak Bolszewiki przyszły.

    To też. Przede wszystkim z tego powodu - na naszym terenie - że za
    Niemców partyzanci walczyli z okupantem, a po "wyzwoleniu" z braku
    okupanta (Rosjanie u nas w górach bywali sporadycznie, bo nie za bardzo
    mieli po co) głównie z władzami polskimi. Jak byli głodni, to napadali
    na sklepy wiejskie, albo plądrowali rolników.

    Nikt z pospolitych mieszkańców nie rozumiał, o co oni walczą. Oczywiście
    znam stanowisko historyków, że to był wynik nieuświadomienia tych
    chłopów i robotników omamionych przez komunistów, ale taka była prawda.
    Większość tych uświadomionych albo zginęła na wojnie, albo została na
    Zachodzie.

    --
    Robert Tomasik

  • 42. Data: 2021-08-18 21:37:59
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 18.08.2021 o 18:21, J.F pisze:
    > Ale co tu ma denuncjowanie do rzeczy?
    > Mowimy w co by spoleczenstwo uwierzylo.

    Znajdź początek tej "gałęzi". Zaczęło się od tego, że Polacy
    kolaborowali z Niemcami celem uśmiercenia Żydów. Ja twierdzę, że Żydów
    można było denuncjować gdzieś do końca 1941 roku, kiedy to Niemcy
    nakazywali im zamieszkanie w gettach. Potem - moim zdaniem - nie za
    bardzo jest nad czym się zastanawiać, bo większość Żydów mieszkała w
    Gettach. Masowe morderstwa Żydów wywożonych do obozów zaczęły się w 1942
    roku, a jeszcze w 1943 roku nawet "dobrze poinformowane osoby" nie
    wiedziały, że wywożeni są masowo mordowani. W 1943 roku zaczęły się o
    tym dowiadywać władze Aliantów, a w Polsce ta wiedza, to powszechna
    chyba do końca wojny nie była.

    Moim zdaniem denuncjacja Żydów oczywiście była złem, ale trudno wymagać
    w 1941 roku świadomości od denuncjującego, ze skazuje Żyda na śmierć,
    skoro jeszcze dwa lata później wiedza ta była sporadyczna. Natomiast w
    1943 roku bardzo niewielu Żydów można było w ogóle zadenuncjować.
    Większość z nich zamordowano rok wcześniej.

    --
    Robert Tomasik

  • 43. Data: 2021-08-18 21:49:43
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Jak możesz napisać że to były drobne ilości. W sumie zebrało się z
    > tych drobnych ilości kilka milionów ludzi. Czy Polacy nie wiedzieli.
    > Żeby nie bylo że manipuluje tutaj jest link
    > https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Masakra_w_Przemy%C5%
    9Blu_(1939)

    Jaki wpływ na tę zbrodnię miała wiedza Polaków? Niemcy zdobyli to miasto
    i wymordowali żydowskich mieszkańców.

    --
    Robert Tomasik

  • 44. Data: 2021-08-18 22:18:22
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > W sumie zebrało się z tych drobnych ilości kilka milionów ludzi.

    Spróbuję po raz ostatni uświadomić Ci niedorzeczność Twojego wywodu.
    Postaraj się przynajmniej przeanalizować moje argumenty. Nie polemizuję
    z ogromem zbrodni, tylko rzekomym świadomym wydawaniem przez Polaków
    innych Polaków narodowości żydowskiej na śmierć.

    Do 1941 roku nawet sami Niemcy nie mieli pomysłu na wymordowanie osób
    narodowości Żydowskiej. Zamykali ich w Gettach. Wywozili do obozów
    pracy. Pozbawiali praw. Ale nie mordowali masowo. Wówczas mieszkających
    poza gettami żydów można było w ogóle wydawać. Pobudki były pewnie
    różne, i zapewne w większości nie jakoś szczególnie szczytne, tym nie
    mniej chyba nikomu nie przyszło do głowy, że Niemcy będą ich mordować.
    Wszak nawet sami Niemcy jeszcze nie mieli takiego planu.

    Konferencja w Wannesee na przedmieściach Berlina odbyła się 20 stycznia
    1942 r. Tam najważniejsi niemieccy urzędnicy i najwyżsi funkcjonariusze
    SS zatwierdzili plan "ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej",
    który w praktyce oznaczał zamordowanie 11 mln ludzi. To nawet Niemcy
    wcześniej nie wiedzieli o tym. Pewnie ze dwa-trzy miesiące wcześniej
    jakiś oszołom to wymyślił.

    Następnie wywieźli i zamordowali osoby będące już wówczas w gettach. I
    oczywiście później mordowano Żydów, ale przyznasz, że po wymordowaniu
    tych 11 milionów, to już niewielu zostało do wymordowania. Ilu mogli
    zadenuncjować Polacy po tym, jak Niemcy wymordowali 11 milionów?

    Każde życie ludzkie jest cenne, ale jaki odsetek zabitych żydów został
    wydany przez jakiegokolwiek Polaka po 1943 roku? A i to jest to
    naciągana data informacji o zamordowaniu Żydów, bo wiemy, ze nawet głowy
    państw mające informacje wywiadowcze w to po prostu nie wierzyły. I o to
    tylko mi chodzi.

    --
    Robert Tomasik

  • 45. Data: 2021-08-18 22:37:27
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 18 sierpnia 2021 o 21:50:02 UTC+2 Robert Tomasik napisał(a):
    > Jaki wpływ na tę zbrodnię miała wiedza Polaków? Niemcy zdobyli to miasto
    > i wymordowali żydowskich mieszkańców.
    >
    > --
    > Robert Tomasik
    Nie wiedza na zbrodnie a zbrodnia na wiedzę.sadzisz że mieszkańcy Przemyśla i
    sąsiednich miejscowości nie zauważyli że po wywiezieniu Żydów na obrzeża Przemyśla i
    ich rozstrzelaniu Żydzi z wycieczki nie wrócili. Gwalcisz inteligencję. To co
    napisali w wikipedii o przemysłu jest całkowicie zgodne z tym co opowiedziała moja
    matka. Ona wtedy miała z 14 lat i wiedziała że niemcy mordują masowo Żydów. Akcje z
    natychmiastowym po przejściu frontu mordowaniem były możliwe tam gdzie Żydów było
    maksymalnie kilkuset. W Łodzi jak ich było z 200 tysięcy nie dało by się akcji
    przeprowadzić jednego dnia. Dlatego stworzono getta żeby ich mieć pod kontrolą. Ale
    zanim stworzono getto w Łodzi upłynęło na tyle dużo czasu że wszyscy dowiedzieli się
    o mordach popełnianych przez Niemców w okolicznych małych miejscowościach i wioskach.
    Nie obronisz w tezy że ludzie w Polsce nie byli świadomi że Niemcy mordują Żydów.
    Ludzie w Polsce byli świadomi nie tylko że Niemcy mordują Żydów ale że jak ich
    wymordują to zaczną mordować tych Polaków co zostali. Słowianie dla Niemców byli
    takimi samymi podludźmi jak żydzi. Ale Hitler i spora część niemcow miało osobiste
    porachunki z żydami. Dlatego poszli do wymordowania przed Polakami nie żydami.

  • 46. Data: 2021-08-18 23:33:12
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > Przemyśla i sąsiednich miejscowości nie zauważyli że po wywiezieniu
    > Żydów na obrzeża Przemyśla i ich rozstrzelaniu Żydzi z wycieczki nie

    Ale w pozostałych miastach tego nie robiono. W 1940 roku zaczęto tworzyć
    getta i "zachęcać" do osiedlania się w nich Żydów. W 1941 roku zaczęto
    nasilać naciski, aż do wprowadzeni kary śmierci dla krnąbrnych. Nadal
    tych, którzy podporządkowywali się prawu nikt nie zabijał.

    Większość osób narodowości Żydowskiej zamordowano w drugiej połowie 1942
    roku. Sami Żydzi zorientowali się, że jadą na śmierć, a nie do pracy czy
    do jakiegoś przesiedlenia na początki 1943 roku i stąd decyzja o
    Powstaniu w Warszawie. Ale wówczas większość już była zamordowana.
    Sądzę, że mniej więcej wówczas do opinii publicznej zaczęła docierać
    świadomość, że Niemcy wymordowali Żydów, a nie wywieźli ich do pracy.

    --
    Robert Tomasik

  • 47. Data: 2021-08-19 11:20:20
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-08-17 o 16:05, PeJot pisze:

    > Właśnie, przemysł, a nie rolnictwo. Stąd pytanie po co te 500 wsi
    > zelektryfikowano ?

    Piszą, że pociągnęli linię do Warszawy, umieszczając transformator
    odbiorczy w zakładach mechanicznych Ursus.
    Dbali też o oświetlenie swoich posterunków wojskowych i policyjnych.
    Zapewne dbano też o chałupy volksdeutschów i je oświetlano.

    Za obrabowanie i pobicie volksdeutscha zabito w Pruszkowie odwetowo
    wielu Polaków.
    https://polona.pl/item/obwieszczenie-inc-w-dniu-26-1
    1-1943-r-zostal-w-pruszkowie-jeden-z-volksdeutschow,
    ODkzOTI3NDI/0/#info:metadata

    WM

  • 48. Data: 2021-08-19 11:37:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 19 Aug 2021 11:20:20 +0200, WM wrote:

> [...]
    > Dbali też o oświetlenie swoich posterunków wojskowych i policyjnych.
    > Zapewne dbano też o chałupy volksdeutschów i je oświetlano.

    Przeciez podawales link
    https://martyrologiawsipolskich.pl/mws/edukacja/baza
    -wi/53971,Pacyfikacje-i-eksterminacja-wsi-polskiej-n
    a-terenie-Generalnego-Gubernatorstwa.html

    A tam

    "Jednakże polska gospodarka była słaba i zacofana. Dlatego też przez
    cały okres okupacji, choć najintensywniej w pierwszych latach Niemcy
    prowadzili politykę modernizacji rolnictwa, która była adresowana
    głównie wobec wielkiej własności ziemskiej oraz wielkochłopskiej.
    Unowocześnienie i doinwestowanie miało na celu spotęgowanie produkcji
    rolnej oraz stworzenie bazy kolonizacyjnej na przyszłość (po
    zwycięskiej wojnie teren GG miał zostać zgermanizowany). Stąd też w
    okresie działań zbrojnych we wrześniu 1939 r., tam gdzie to było
    możliwe i leżało w interesie niemieckim, wystrzegano się szerszych
    rekwizycji i zniszczeń, głównie jednak wobec wielkiej własności
    ziemskiej.

    Przywożono do GG nowoczesne maszyny i narzędzia rolnicze,
    rozpowszechniono nawozy sztuczne, nowe odmiany roślin uprawnych i
    zwierząt hodowlanych, wpływano na zmianę struktury agrarnej w GG
    (deparcelacja, akcja komasacyjna, konfiskata majątków na rzecz Niemców
    (Liegenschafty, majątki w zarządzie Wehrmachtu, Policji, SS), oraz
    użytków rolnych i organizacji pracy w gospodarstwach."

    Postep panie ..

    J.

  • 49. Data: 2021-08-19 12:07:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 18 Aug 2021 13:37:27 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:

> [...]
    > Przemyśla i sąsiednich miejscowości nie zauważyli że po wywiezieniu
    > Żydów na obrzeża Przemyśla i ich rozstrzelaniu Żydzi z wycieczki

    No ale powiedz inteligencie o co chodzi z tym, czy Polacy wiedzieli,
    czy nie?

    Poza tym jakos kiepsko czytasz - jesli celem tej akcji bylo
    przestraszenie Zydow, to Niemcy nie powinni tego nawet ukrywac.
    Niech sie Zydy dowiedza ... i spierdalaja.

    > To co napisali w wikipedii o
    > przemysłu jest całkowicie zgodne z tym co opowiedziała moja matka.
    > Ona wtedy miała z 14 lat i wiedziała że niemcy mordują masowo
    > Żydów.

    Ale czytasz, ze to byla jednorazowa akcja.
    Potem byla jakas druga z tym wpedzeniem do rzeki, gdzie pewnie wielu
    utonelo, ale to ciagle drobiazgi.

    > Akcje z natychmiastowym po przejściu frontu mordowaniem były
    > możliwe tam gdzie Żydów było maksymalnie kilkuset. W Łodzi jak ich

    Frontu 1939? Bo potem byl front 1941.

    > było z 200 tysięcy nie dało by się akcji przeprowadzić jednego
    > dnia. Dlatego stworzono getta żeby ich mieć pod kontrolą.

    W Przemyslu Zydow bylo 20 tys. A wymordowano w tej jednej akcji ok
    600.
    A potem matka powinna Ci powiedziec, ze zagoniono Zydow do getta, i
    oni tam sobie zyli przez caly 1940 i 1941.

    W 1941 zrobiono drugie getto, i dopiero w 1942 zaczelo sie mordowanie.

    Ale takie
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Getto_w_Przemy%C5%9Blu
    "Pierwsze getto w Przemyślu zostało utworzone w niemieckiej części
    miasta, na Zasaniu, przy ul. Dolińskiego 11 i 13, w 1940 roku. Zostało
    ono zlikwidowane 3 czerwca 1942, a jego więźniowie rozstrzelani w
    forcie ,,Łętownia".

    16 lipca 1942 zarządzeniem komisarza miasta Bernharda Giesselmanna
    utworzono getto (drugie). 27 lipca starosta przemyski F. Heinisch
    nakazał przesiedlenie do getta przemyskiego wszystkich Żydów
    zamieszkałych w powiecie przemyskim. Einsatzgruppen likwidowały na
    miejscu starców, niepełnosprawnych oraz część kobiet i dzieci, do
    getta wysyłano tylko zdrowych i zdolnych do pracy. Tak zginęło w
    Birczy około 2000 Żydów z kilku okolicznych gmin, podobne masakry
    odbyły się Rybotyczach, Dobromilu, Medyce, i kilku innych
    miasteczkach.

    Do sierpnia 1942 do obozu śmierci w Bełżcu wysłano w 3 transportach
    12,5 tysiąca osób, a ponad tysiąc zabito w forcie ,,Helicha" lub na
    miejscu. Później dokonano ,,selekcji" żydowskiego szpitala, mordując
    część pacjentów, a resztę wraz z personelem wysyłając do obozu w
    Bełżcu. Po tych zbrodniach liczba Żydów w getcie zmalała do 5 tysięcy,
    więc getto zmniejszono, dzieląc je dodatkowo na dwie części: A (dla
    pracujących) i B (dla niepracujących).

    11 września 1943 getto formalnie zlikwidowano, a 3,5 tysiąca ostatnich
    mieszkańców wysłano do obozu koncentracyjnego Auschwitz, 500 do obozu
    w Szebniach, 100 do obozu pracy w Stalowej Woli, a 115 osób
    rozstrzelano. "

    I co tu mial Polak z Przemysla pomyslec?
    W 1942 pewnie uslyszal, ze gdzies tam na prowincji wielu Zydow
    morduja, ale wielu innych nie.
    Przywoza ich do getta, wywozą z getta.

> [...]
    > małych miejscowościach i wioskach. Nie obronisz w tezy że ludzie w
    > Polsce nie byli świadomi że Niemcy mordują Żydów.

    Ale to ciagle o malej skali mowisz.

    Zreszta masz
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Zbrodnia_w_Wawrze

    Zydow morduja? Tak, jak Polakow.

    > Ludzie w Polsce
    > byli świadomi nie tylko że Niemcy mordują Żydów ale że jak ich
    > wymordują to zaczną mordować tych Polaków co zostali.

    Czy byli tak calkiem swiadomi ... czlowiek, to zawsze ma nadzieje, ze
    nie jego ... zreszta czy nas tak chcial wymordowac, czy raczej do
    polniewolniczej pracy zatrudnic...

    > Słowianie dla
    > Niemców byli takimi samymi podludźmi jak żydzi. Ale Hitler i spora
    > część niemcow miało osobiste porachunki z żydami.

    Jak widac mial, tylko jakos nie bardzo wiadomo jakie ...

    > Dlatego poszli do
    > wymordowania przed Polakami nie żydami.

    Z Cyganami/Romami tez widac mial porachunki,

    J.

  • 50. Data: 2021-08-19 12:14:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 18 Aug 2021 22:18:22 +0200, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > który w praktyce oznaczał zamordowanie 11 mln ludzi. To nawet Niemcy
    > wcześniej nie wiedzieli o tym. Pewnie ze dwa-trzy miesiące wcześniej

    Z pol roku wczesniej chyba - Wannsee to juz byla konferencja
    techniczna "jak to zrobic". A od lipca 1941 dosc masowo zabijaly Zydow
    Einsatzgruppen na swiezo zdobytych terenach.

> [...]
    > tych 11 milionów, to już niewielu zostało do wymordowania. Ilu mogli
    > zadenuncjować Polacy po tym, jak Niemcy wymordowali 11 milionów?

    Jest jeszcze jedna sprawa - wiekszosc polskich Zydow w 1939 trafila
    pod radziecka okupacje. I tam sie dosc dobrze poczula.

    W 41 nastapila zmiana, ale tez mogli sie ewakuowac.

    J.