  • 61. Data: 2021-08-19 17:45:12
    Temat: Re: Elektryfikacja wsi za okupacji
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-08-19 o 16:28, J.F pisze:
> [...]
    -wi/53971,Pacyfikacje-i-eksterminacja-wsi-polskiej-n
    a-terenie-Generalnego-Gubernatorstwa.html

    wem-brud-zagraza-twemu-zyciu-i-zdrowiu,MTAxMzMwMjM5/
    0/#info:metadata

    ,NTk5MzUyNzE/0/#info:metadata

    a-plony-zwalczaj-je-za-pomoca-pielenia-i,ODgzMTcyNzA
    /0/#info:metadata

    je-1943-roku-ani-piedzi-ziemi-bez-plonu,MTAyNTQ3NzMy
    /0/#info:metadata

    > Ale chlop bez butow :-(

    Skóry były rekwirowane na potrzeby frontu.

    j,ODcxODM1OTY/0/#info:metadata

    > Hasla istotnie godne PRL ... widac socjalizm i narodowy socjalizm
    > podobne sa :-)
    > Ciekawe ... Niemcy liczyli na patriotyzm Polakow?
    > Czy sprawdzaly sie w Niemczech, to beda sie sprawdzac i w Polsce,
    > a polscy autorzy nie wyprowadzali z bledu - zawsze lepiej miec dobra
    > prace niz nie :-)

    To działa jak reklama w środku filmu telewizyjnego, po przerwaniu
    wyświetlania.
    Też się zastanawiam dla kogo to przeznaczone? Jednak to się reklamującym
    opłaca, mimo awersji wkurzonych widzów.

    > natomiast szata graficzn ... jakos malo maja wczesniejszych maja, ale
    > np
    >
    > https://polona.pl/item/plakaty-instytutu-spraw-spole
    cznych,NzQwNzg4OTI/2/#info:metadata

    > podobny styl?
    >
    > Tekst tez warto przeczytac.
    >
    > https://polona.pl/item/plakat-inc-gwalt-zadawany-sil
    a-musi-byc-sila-odparty-swego-nie-damy-napastnika,Nz
    U3NzY4Nzk/0/#info:metadata
    > https://polona.pl/item/ratujcie-dzieci-inc-wielka-kw
    esta-ogolnokrajowa-od-3-go-do-10-go-czerwca-1918,NzU
    wMDE5NTI/0/#info:metadata
    > https://polona.pl/item/plakat-od-zasobnego-skarbu-za
    lezy-nasza-przyszlosc-lad-i-porzadek-w-kraju-ojczyzn
    a,MTA2NTYzODg4/0/#info:metadata
    > https://polona.pl/item/za-10-rb-20-mk-25-kor-w-1914-
    roku-za-1000-mk-obecnie-na-obrazku-tym,NTM2NzAzNzQ/0
    /#info:metadata

    > https://polona.pl/item/zydowska-zaraza-wystawa-wedro
    wna-incipit-zydowska-zaraza-wystawa-wedrowna-w,MTE5N
    TI0Nzky/0/#info:metadata
    > a to juz niemieckie ... ale wstep dla wszystkich.
    > Ciekawe ktory to rok - 1940?

    Wstęp był płatny.

    Zapewne przeciętny obywatel polski nie chciał płacić za oglądanie takich
    głupot.
    Akcje propagandowe okupanta były powszechnie bojkotowane.

    WM

  • 62. Data: 2021-08-19 18:22:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 19 Aug 2021 17:45:12 +0200, WM wrote:
> [...]
    [...]
> [...]
    je-1943-roku-ani-piedzi-ziemi-bez-plonu,MTAyNTQ3NzMy
    /0/#info:metadata

    > Skóry były rekwirowane na potrzeby frontu.

    Buty za okupacji to byl wielki problem ... ale czy trzeba o tym
    przypominac? :-)

    A kobieta z plakatu wyzej w butach jednak :-)

> [...]
    > wyświetlania.
    > Też się zastanawiam dla kogo to przeznaczone? Jednak to się reklamującym

    Dotrzec w koncu dotrze. Inaczej skad mialbys wiedziec, ze jest nowy
    swietny komputer/telefon/telewizor/samochod/pasta do zebow.

    No ale po takim plakacie, to co dotrze do chlopow?
    Ze Szwaby chca wiecej plonow?

> [...]
    TI0Nzky/0/#info:metadata

    > Wstęp był płatny.
    > Zapewne przeciętny obywatel polski nie chciał płacić za oglądanie takich

    No - przed wojna niektorzy moze by zaplacili.

    > Akcje propagandowe okupanta były powszechnie bojkotowane.

    I Niemcy tego nie widzieli?

    J.

  • 63. Data: 2021-08-19 18:34:38
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 16.08.2021 o 19:16, PeJot pisze:
    > Czołem.Taki luźny topik, który mnie zaciekawił.
    >
    > Wikipedia, pod hasłem elektryfikacja
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Elektryfikacja
    >
    > powiada że:
    >
    > " W okresie okupacji zelektryfikowano ok. 500 wsi w granicach Polski
    > sprzed 1939 r."
    >
    > 500 wsi to nie jest dużo, ale rodzi się pytanie: kto, gdzie i po co to
    > zrobił w okupowanym kraju ? Widać musiał być w tym jakiś interes. A jak
    > było w innych okupowanych krajach ?

    Ale czemu tu się dziwić? Hilter miał plany wybić autochtonów z terenów
    obecnej Polski, Ukrainy i Białorusi i zasiedlić rasą panów.
    Kto by mu przyjechał na takie zadupia? Trzeba było najpierw popracować
    nad infrastrukturą. Poczytaj o generalnym planie wschodnim.

  • 64. Data: 2021-08-19 18:52:49
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    je-1943-roku-ani-piedzi-ziemi-bez-plonu,MTAyNTQ3NzMy
    /0/#info:metadata

    > Buty za okupacji to byl wielki problem ... ale czy trzeba o tym
    > przypominac? :-)

    Tak, by nie wstydził się chodzić bez butów i nie był aż tak zły na tych
    co zabrali mu skóry.

    > No ale po takim plakacie, to co dotrze do chlopow?
    > Ze Szwaby chca wiecej plonow?

    Połechtać jego próżność, że jest ważna i doceniana jego praca.

    > No - przed wojna niektorzy moze by zaplacili.

    Jednak wspólne cierpienie, zmieniło u wielu sposób widzenia.
    Przykładem tego był Maksymilian Kolbe, który inny był przed wojną i inny
    za okupacji.

    > I Niemcy tego nie widzieli?
    Wiedzieli, ale nie karali.

    Mieli własne przepisy na politykę kulturalną w GG.
    https://pl.wikisource.org/wiki/Instrukcja_wydzia%C5%
    82u_propagandy_przy_Urz%C4%99dzie_Generalnego_Gubern
    atora_Hansa_Franka,_w_sprawie_polityki_kulturalnej_(
    1940)

    WM

  • 65. Data: 2021-08-19 20:02:57
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 19.08.2021 o 15:52, J.F pisze:

    > Ale to jest rozciagniete i na nastepne lata.

    Ale ilu Żyudów można było zadenuncjować po wymordowaniu 11 milionów.

    > trudno powiedziec - ja juz jestem doswiadczony.

    No widzisz.

    > W masowe mordowanie przez Niemcow wtedy uwierzyc bylo latwiej,
    > bo jak widac to sie zdarzalo - po setce czy 500 osob.
    > Ale milionami ?
    > No i czy mozna wierzyc tym uciekinierom ... co oni tam mogli widziec?

    Ale ile osób miało z nmimi kontakt?

    > Zweryfikowac w miare latwo - to gdzie ci wywiezieni Zydzi sa?
    > Tylko kto mialby pytac?
    > I jak widac - Niemcy rozne selekcje robili, mogli paru zywych pokazac.

    Pamiętasz sprawę wymordowania polskich oficerów w Katyniu? Jak w latach
    80-tych zacząłem dopytywać nauczycieli, to odradzono mi interesowanie
    się :-)

    > No nie wiem, bo jednak ludzie pod kontrola i bez broni, przynajmniej
    > oficjalnie. Wiec buntowac nie mieliby sie jak, a uciekac z getta ...
    > za to kara smierci, tzn straznicy strzelaja od razu.
    > I gdzie uciekac - przeciez bez pomocy to zlapia i zastrzela po chwili.

    A tak, to czekało ich długie i dostatnie życie? WYobraź sobie sytuacje
    Niemców muszących nagle łapać 11 milionów ludzi - nawet bez broni.

    --
    Robert Tomasik

  • 66. Data: 2021-08-20 09:43:03
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 19 Aug 2021 20:02:57 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Ale ilu Żyudów można było zadenuncjować po wymordowaniu 11 milionów.

    Trudno powiedziec.
    Z polskich Zydow sporo przetrwalo, bo sie dostalo pod zabor ZSRR.

    > Ale ile osób miało z nmimi kontakt?

    Zapewne niewielu, bo sie jednak ukrywali.

    > Pamiętasz sprawę wymordowania polskich oficerów w Katyniu? Jak w latach
    > 80-tych zacząłem dopytywać nauczycieli, to odradzono mi interesowanie
    > się :-)

    To i tak cie grzecznie potraktowano :-P

    Byly jeszcze chocby zagraniczne ambasady.
    Dania swoich Zydow ocalila ... choc dopiero w pazdzierniku 1943.

    https://sprawiedliwi.org.pl/pl/o-sprawiedliwych/spra
    wiedliwi-na-swiecie/sprawiedliwi-w-danii

    > A tak, to czekało ich długie i dostatnie życie? WYobraź sobie sytuacje
    > Niemców muszących nagle łapać 11 milionów ludzi - nawet bez broni.

    Jesli piszesz o 39 - to jak sam wiesz, jeszcze nikt nie wiedzial, co
    Zydow czekalo.

    J.

  • 67. Data: 2021-08-20 09:44:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 19 Aug 2021 18:52:49 +0200, WM wrote:
    je-1943-roku-ani-piedzi-ziemi-bez-plonu,MTAyNTQ3NzMy
    /0/#info:metadata

    > Tak, by nie wstydził się chodzić bez butów

    Moze i racja.

    > i nie był aż tak zły na tych co zabrali mu skóry.

    W tym czasie to chlop sam sobie butow juz nie robil.

    J.

  • 68. Data: 2021-08-20 13:30:20
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-08-20 o 09:44, J.F pisze:

    > W tym czasie to chlop sam sobie butow juz nie robil.

    W 1934 roku na wsi nosili takie obuwie.
    https://polona.pl/item/zabie-hucul-nad-czeremoszem,N
    TE2MjM1NTk/0/#info:metadata
    Nie wyglądają na robione u szewca.
    Parasol chyba nie jego, tylko fotografa.

    WM

  • 69. Data: 2021-08-20 15:05:36
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 20.08.2021 o 09:43, J.F pisze:

    > Trudno powiedziec.
    > Z polskich Zydow sporo przetrwalo, bo sie dostalo pod zabor ZSRR.

    Żydzi generalnie mieli taką zasadę, by nie "kopać" się z miejscowymi,
    tylko dogadywać. Jak Rosjanie zdobyli nasze wschodnie tereny, to z nimi
    się dogadali. Z tego, co czytałem, to nawet poniekąd pomagali Rosjanom
    przeciwko Polakom tam pozostałym. Tu bym się najbardziej obawiał, ze jak
    Niemcy weszli, toi nasi mogli w odwecie ich wydawać Niemcom.

    > To i tak cie grzecznie potraktowano :-P

    Wiesz, to była już połowa lat 80-tych.

    > Byly jeszcze chocby zagraniczne ambasady.
    > Dania swoich Zydow ocalila ... choc dopiero w pazdzierniku 1943.

    Ale Dania była tak trochę inaczej okupowana.

    > Jesli piszesz o 39 - to jak sam wiesz, jeszcze nikt nie wiedzial, co
    > Zydow czekalo.

    Nawet w 1941~42 roku Niemcom ne był potrzebny problem. Zwłaszcza, ze
    poniekąd było to zaplecze frontu wschodniego. Oczywiście, że byliby w
    stanie owych 11 milionów złapać i zamordować, ale byłby to problem.

    --
    Robert Tomasik

  • 70. Data: 2021-08-20 16:03:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 Aug 2021 15:05:36 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Żydzi generalnie mieli taką zasadę, by nie "kopać" się z miejscowymi,
    > tylko dogadywać. Jak Rosjanie zdobyli nasze wschodnie tereny, to z nimi
    > się dogadali.

    IMO wiecej. Robotnicy musieli sie wladzy radzieckiej podobac.
    Drobni geszefciarze, jak np krawiec - czemu nie, tez pracuje na
    siebie. Sklepikarz moze mniej, ale da sie zaakceptowac, szczegolnie
    jak sie zatrudni w panstwowym sklepie.
    Inteligencja typu lekarz czy ksiegowy - chyba tez sie podobala.
    Duzi fabrykanci sie nie podobali ... a historia jakos milczy o tych z
    zaboru radzieckiego ... nie bylo ich na tamtych terenach, czy zdazyli
    uciec, chocby do Rumunii?

    Zydow poza tym troche car przesladowal, wiec stanowili pozywke dla
    rewolucji. Nie wiem - moze te inteligenciki imponowaly znajomoscia i
    rozwijaniem ideologii, bo we wladzach partii bylo duzo.
    Oczywiscie tych niepraktykujacych.

    No i mieli Zydzi nadzieje na na wlasne panstwo gdzies w ZSRR, czy
    chocby autonomie, ale Stalin w koncu te nadzieje rozwial.

    Tak czy inaczej - jakos Zydzi i wladza radziecka do siebie pasowali.

    > Z tego, co czytałem, to nawet poniekąd pomagali Rosjanom
    > przeciwko Polakom tam pozostałym. Tu bym się najbardziej obawiał, ze jak
    > Niemcy weszli, toi nasi mogli w odwecie ich wydawać Niemcom.

    Calkiem mozliwe.
    Choc to juz byl rok 1941 i Niemcy mieli terror dla Polakow. Ot chocby
    mord profesorow lwowskich - ledwo Niemcy wpadli,
    to zaraz 40 rozstrzelali. Ale reszcie ... kazali normalnie pracowac.
    Tylko nazwe zmienili.

    I pojdziesz tu do Niemcow donosic na jakiegos Zyda?
    Ukraincy mogli donosic, przedwojenni polscy obywatele.

    > Wiesz, to była już połowa lat 80-tych.

    No to co?
    Jak widac zomowskie praktyki jeszcze w 2021 maja sie dobrze.

    Tzn nauczycieli miales dobrych - doradzili, zeby nie tykac tematu i
    siedziec cicho. Moze nawet powiedzieli, zebys RWE posluchal :-)

    > Ale Dania była tak trochę inaczej okupowana.

    Wrecz calkiem inaczej, ale widac komus jeszcze na tych Zydach
    zalezalo.

    > Nawet w 1941~42 roku Niemcom ne był potrzebny problem. Zwłaszcza, ze
    > poniekąd było to zaplecze frontu wschodniego. Oczywiście, że byliby w
    > stanie owych 11 milionów złapać i zamordować, ale byłby to problem.

    No - wiekszosc juz mieli w gettach, zadbali wczesniej.
    Ale jakby nie mieli ... spacyfikowac latwo.

    No i gdyby wczesniej Zydow lepiej traktowali, to nie byloby problemu z
    ukrywaniem w 1941.

    J.