  • Data: 2009-09-08 11:53:10
    Temat: Re: Elektrownia wiatrowa/solarna
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Marek Lewandowski napisał:

    > Ale mogloby wystarczyc do pompowania ciepla z gruntu.

    Inne rozwiązania należy w ogóle skreślić. To znaczy jeśli już decydujemy
    się pozyskiwać energię z takich wolnych źródeł, to należy robić to jak
    najwydajniej się tylko da.

    > Trudno mi to oszacowac, nie mialem nigdy do czynienia z taka pozioma
    > turbinka...

    Turbina jest spoko i wporzo (lepiej na nią mówić "pionowa", bo tak
    ustawionaj jest oś), sprawność ma bardzo dobrą. Moce można osiągać
    też spore, tak jak we wspomnianych rosyjskich ustrojstwach. Ale to
    zależy od wielkości, a przy kominie miejsca niewiele.

    > w sumie jakby tak lopatki uksztaltowac odpowiednio, to mogloby
    > robic jeszcze za turbine wodna przy ulewnych deszczach :P

    Nie wiem na ile precyzyjnie opisałem kształt powierzchni, ale on już
    jest najbardziej odpowiedni z odpowiednich. Kręci się gdy wiatr wieje
    z każdej strony świata, ale również mógłby pracować gdyby wiatr wiał
    z góry lub z dołu. Poza tym taki sam kształt można stosować do tak
    zwanych nurtowych elektrowni wodnych. Mocuje się takiego zanurzonego
    w wodzie kręcioła na pływakach od roweru wodnego lub podobnych,
    kotwiczy do brzegu, i już można nawet z niezbyt głębokiej leniwie
    płynącej rzeczki mieć prąd do żarówki czy do czego kto potrzebuje.
    Na takie coś nie potrzeba nawet żadnych zezwoleń, tak jak w przypadku
    spiętrzeń.

    --
    Jarek