-
21. Data: 2023-06-13 15:19:29
Temat: Re: Elektrociekawostka
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Tue, 13 Jun 2023 06:40:37 +0200, Cavallino wrote:
> W dniu 12-06-2023 o 17:45, J.F pisze:
>> On Thu, 8 Jun 2023 17:19:59 +0200, heby wrote:
>>> On 08/06/2023 17:15, Shrek wrote:
>>>> Jak se odłączysz akumulator (ten zwykły nietrakcyjny) to za szustym
>>>> razem moduł styczników do wymiany (zapewne w ASO;). Ciekawe co jak się
>>>> po prostu aku skończy.
>>>> https://e.autokult.pl/kilka-zaskakujacych-ciekawoste
k-o-samochodach-elektrycznych-zapytalem-o-nie-eksper
ta
>>>
>>> "[...]Kiedy są one zamknięte, a odepniemy akumulator 12V, dojdzie do
>>> tzw. gorącego otwarcia styczników. Otworzą się one, ale w czasie, kiedy
>>> przez styczniki płynie prąd, więc jest to porównywalne np. z przecięciem
>>> przewodu pod napięciem.[...]
>>>
>>> Skąd ten straszliwy prąd po stronie wysokiego napięcia? Ktoś odpina
>>> akumualtor w trakcie jazdy?
>>
>> Wychodzi mi na to, ze uzywają baterii trakcyjnej do ładowania tego
>> 12V, a moze do dokończenia operowania - jakies pompy i wentylatory
>> chlodzące, moze światła, bo grzanie w zimie powinno sie szybko
>> wyłączac.
>>
>> I niekoniecznie musi tu chodzic o straszliwy prąd, co o łuk
>> elektryczny przy rozłączaniu wysokiego napięcia DC.
>
> Ale jaki łuk, czemu wyłączanie miałoby się odbywać inaczej niż zazwyczaj?
Bo na DC zazwyczaj wygląda tak
https://youtu.be/YxHCDs03UEg?t=95
A tu przykład błędu
https://www.youtube.com/watch?v=Cup5fMGaE2g
A Ty jakie masz bezpieczniki przy solarach? :-P
No a tranzystory nie iskrzą, więc jak tranzystory rozłączą obwód, tak,
że żaden prąd nie płynie, to stycznik rozłącza bez kłopotów.
>> W zasadzie nie powinien to być wielki problem, choc ciekawe, ile im
>> ten aku 12V wytrzymuje - hybrydy toyoty maja podobno ostatnio problem.
>
> Większość hybryd i elektryków ma problemy głównie z aku 12v.
Tylko ostatnie toyoty jakies nadmierne ...
>> Hm, a jak w Tesli? Tam trochę samochodu działa na parkingu ...
> Jedzie z aku trakcyjnego.
> Ale z aku 12v też mieli problemy, zmienili typ na li-on.
Ta zmiana głównych problemów wydaje się, ze nie usuwa, za to moze
dodawać kolejne :-)
J.
-
22. Data: 2023-06-13 15:44:25
Temat: Re: Elektrociekawostka
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 13-06-2023 o 15:19, J.F pisze:
>>> W zasadzie nie powinien to być wielki problem, choc ciekawe, ile im
>>> ten aku 12V wytrzymuje - hybrydy toyoty maja podobno ostatnio problem.
>>
>> Większość hybryd i elektryków ma problemy głównie z aku 12v.
>
> Tylko ostatnie toyoty jakies nadmierne ...
A jak to porównujesz?
-
23. Data: 2023-06-13 18:23:00
Temat: Re: Elektrociekawostka
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 13.06.2023 o 15:19, J.F pisze:
>> Ale jaki łuk, czemu wyłączanie miałoby się odbywać inaczej niż zazwyczaj?
>
> Bo na DC zazwyczaj wygląda tak
> https://youtu.be/YxHCDs03UEg?t=95
Zazwyczaj to niekoniecznie;) To jest "rozłącznik" a nie stycznik.
> A tu przykład błędu
> https://www.youtube.com/watch?v=Cup5fMGaE2g
O co biega w zasadzie w tym filmiku, bo nie wiadomo co połączyli i jak.
Tym bardziej że pierwszy opis jest że właściwa polaryzacja a po kablach
to chyba nie?
> A Ty jakie masz bezpieczniki przy solarach? :-P
>
> No a tranzystory nie iskrzą, więc jak tranzystory rozłączą obwód, tak,
> że żaden prąd nie płynie, to stycznik rozłącza bez kłopotów.
Zacznijmy od tego że są rozłączniki, styczniki i wyłączniki.
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!
-
24. Data: 2023-06-13 18:54:07
Temat: Re: Elektrociekawostka
Od: nadir <n...@h...org>
W dniu 13.06.2023 o 18:23, Shrek pisze:
> O co biega w zasadzie w tym filmiku, bo nie wiadomo co połączyli i jak.
Chodzi mniej więcej o to, że jak jest niewłaściwa polaryzacja, to komora
gaszenia łuku nie spełnia swojego zadania i mamy to co na obrazku/filmie.
> Tym bardziej że pierwszy opis jest że właściwa polaryzacja a po kablach
> to chyba nie?
Chodzi o polaryzację wejścia, czy plus jest na właściwym zacisku?
Wyjście, a tym bardziej kolor przewodów nie ma znaczenia.
-
25. Data: 2023-06-13 19:04:27
Temat: Re: Elektrociekawostka
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 13.06.2023 o 18:54, nadir pisze:
> Chodzi mniej więcej o to, że jak jest niewłaściwa polaryzacja, to komora
> gaszenia łuku nie spełnia swojego zadania i mamy to co na obrazku/filmie.
NIe sondze:P. Oni to tak podłączyli, że jak zadziała (w sensie wyskoczy
bezpiecznik) to... robi się zwarcie. - zobacz że pali się w pozycji
"wskaźniki na zielono" czyli :bezpiecznik wywalony". Nie wiem co chcieli
tym konretnie pokazać, zwłaszcza że wyjątkowo wujowo to opisali,
naprawdę trzeba się przyjrzeć i mieć pojęcie o tym jak działa MCB żeby
zrozumieć co oni tam odwalili, ale nie pomaga to w zrozumieniu po co;)
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!
-
26. Data: 2023-06-13 19:14:20
Temat: Re: Elektrociekawostka
Od: nadir <n...@h...org>
W dniu 13.06.2023 o 19:04, Shrek pisze:
> NIe sondze:P. Oni to tak podłączyli, że jak zadziała (w sensie wyskoczy
> bezpiecznik) to... robi się zwarcie. - zobacz że pali się w pozycji
> "wskaźniki na zielono" czyli :bezpiecznik wywalony".
Zgadza się, w przypadku dużych napięć DC problem jest z rozłączaniem i
gaszeniem łuku.
> Nie wiem co chcieli
> tym konretnie pokazać, zwłaszcza że wyjątkowo wujowo to opisali,
> naprawdę trzeba się przyjrzeć i mieć pojęcie o tym jak działa MCB żeby
> zrozumieć co oni tam odwalili, ale nie pomaga to w zrozumieniu po co;)
Chcieli pewnie pokazać, że niewłaściwe podłączenie przewodów pod aparaty
DC w przypadku napięcia wyższego niż 12/24/48V tak się może skończyć.
-
27. Data: 2023-06-13 19:24:29
Temat: Re: Elektrociekawostka
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 13.06.2023 o 19:14, nadir pisze:
>> NIe sondze:P. Oni to tak podłączyli, że jak zadziała (w sensie
>> wyskoczy bezpiecznik) to... robi się zwarcie. - zobacz że pali się w
>> pozycji "wskaźniki na zielono" czyli :bezpiecznik wywalony".
>
> Zgadza się, w przypadku dużych napięć DC problem jest z rozłączaniem i
> gaszeniem łuku.
Jest ale nie to nie kwestia takiej czy odmiennej polaryzacji. Zresztą -
samo napięcie (przynajmniej takie jak w samochodach) to za mało dla
efektownych łuków - bez dużych prądów fajerwerków nie będzie.
>> Nie wiem co chcieli tym konretnie pokazać, zwłaszcza że wyjątkowo
>> wujowo to opisali, naprawdę trzeba się przyjrzeć i mieć pojęcie o tym
>> jak działa MCB żeby zrozumieć co oni tam odwalili, ale nie pomaga to w
>> zrozumieniu po co;)
>
> Chcieli pewnie pokazać, że niewłaściwe podłączenie przewodów pod aparaty
> DC w przypadku napięcia wyższego niż 12/24/48V tak się może skończyć.
Jak podłączysz w AC tak że zadziałanie MCB robi zwarcie to nie stopi się
tylko dlatego, że masz wcześniej zabezpieczenie w rozdzielnicy i
przedlicznikowe;) Jakbyś podłączył tak samo AC ze źródła z dużą
wydajnością prądową to byłoby to samo. DC ma akurat tu niewiele do rzeczy.
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!
-
28. Data: 2023-06-13 19:45:03
Temat: Re: Elektrociekawostka
Od: nadir <n...@h...org>
W dniu 13.06.2023 o 19:24, Shrek pisze:
> Jest ale nie to nie kwestia takiej czy odmiennej polaryzacji.
Jak nie, jak tak? Film przecież ładnie to pokazuje.
> Zresztą
> samo napięcie (przynajmniej takie jak w samochodach) to za mało dla
> efektownych łuków - bez dużych prądów fajerwerków nie będzie.
Na pierwszym filmiku masz napięcia ~200V i widać różnicę w łuku AC/DC, a
samochody mają często więcej jak 200-300V.
Prądy to oddzielna sprawa, tak z grubsza dla prądów ważne są przekroje
przewodów i styków, a dla napięcia odległości między stykami/przewodami.
> Jak podłączysz w AC tak że zadziałanie MCB robi zwarcie to nie stopi się
> tylko dlatego, że masz wcześniej zabezpieczenie w rozdzielnicy i
> przedlicznikowe;) Jakbyś podłączył tak samo AC ze źródła z dużą
> wydajnością prądową to byłoby to samo. DC ma akurat tu niewiele do rzeczy.
W tym rzecz, że tam nie chodzi o zwarcie, a rozwarcie i jak widać na
obydwu filmach różnica w AC/DC jest.
-
29. Data: 2023-06-13 21:33:46
Temat: Re: Elektrociekawostka
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 13.06.2023 o 19:45, nadir pisze:
>> Jest ale nie to nie kwestia takiej czy odmiennej polaryzacji.
>
> Jak nie, jak tak? Film przecież ładnie to pokazuje.
To narysuj obwody które oni porobili. Bo ja w sumie nie wiem co oni tam
porobili.
> Na pierwszym filmiku masz napięcia ~200V i widać różnicę w łuku AC/DC, a
> samochody mają często więcej jak 200-300V.
Z tym że to nie jest żaden stycznik i nie wiemy jaki jest prąd -
zakładam że nie 1A.
> Prądy to oddzielna sprawa, tak z grubsza dla prądów ważne są przekroje
> przewodów i styków,
Mylisz się - do łuku potrzebny jest prąd. Zwłaszcza w zakresie napięć do
1000V.
> W tym rzecz, że tam nie chodzi o zwarcie, a rozwarcie
Narysuj obwód.
> i jak widać na
> obydwu filmach różnica w AC/DC jest.
W drugim był tylko DC.
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!
-
30. Data: 2023-06-13 22:50:03
Temat: Re: Elektrociekawostka
Od: nadir <n...@h...org>
W dniu 13.06.2023 o 21:33, Shrek pisze:
> To narysuj obwody które oni porobili. Bo ja w sumie nie wiem co oni tam
> porobili.
Już pomijając, że nie bardzo mam jak oraz nie bardzo mi się chce, to
rysunek obwodów nic tu nie wyjaśni, bo szkopuł tkwi z sposobie
rozłączania dużych napięć DC oraz konstrukcji urządzeń zabezpieczających.
> Z tym że to nie jest żaden stycznik i nie wiemy jaki jest prąd -
> zakładam że nie 1A.
Co za różnica stycznik, włącznik czy przełącznik?
Zasada gaszenia łuku DC jest we wszystkich tych urządzeniach jest taka
sama. Na drugim filmie masz podany prąd, a na pierwszym można go
wyliczyć, tylko że to nie ma znaczenia w tym przypadku wypadku.
> Mylisz się - do łuku potrzebny jest prąd.
A niby w czym się mylę? Prąd to wypadkowa napięcia i oporów, nic poza tym.
> Zwłaszcza w zakresie napięć do 1000V.
A powyżej 1000V to prawo Ohma już nie obowiązuje?
> Narysuj obwód.
Jak wyżej, nic to nie zmienia. Dla takiego samego napięcia przy
rozłączaniu obwodów AC łuk sam gaśnie, a w przypadku DC nie. Co tu
więcej wyjaśniać?
> W drugim był tylko DC.
No bo dla AC nie ma znaczenia polaryzacja, a dla DC jak widać ma.
Pierwszy film wyjaśnia różnicę między AC/DC, a drugi różnicę w
podłączeniach zabezpieczeń DC.