  • Data: 2010-03-13 23:17:19
    Temat: Re: Ekran a strojenie głowicy UKF
    Od: "Michał Lankosz" <m...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:hng8i9$eoi$1@atlantis.news.neostrada.pl...
    > Ktoś ma pomysł jak mógłbym sprawdzić prawidłowość działania, na razie
    > chociażby bez dokładnego strojenia?

    Też kiedyś stroiłem na wyczucie, bez częstościomierza.
    Najpierw sprawdź, czy wzbudza się heterodyna na prawidłowej częstotliwości.
    Można do tego użyć drugiego odbiornika UKF. Heterodyna przeważnie oscyluje
    na częstotliwości 10,7MHz wyżej od częstotliwości odbieranej. Jeśli więc ma
    odbierać 88MHz, to heterodyna pracuje na 98,7MHz. W drugim odbiorniku na tej
    częstotliwości powinieneś usłyszeć nośną (ciszę). Można się upewnić, że to
    nasza heterodyna dotykając lub zbliżając do niej palec. Na tej zasadzie
    możesz sprawdzić działanie do częstotliwości 108-10,7MHz, czyli do połowy
    zakresu, a tym samym mniej więcej połowy suwaka potencjometru.
    Następny krok to ustawienie na odbiór najmocniejszej w okolicy stacji
    radiowej i strojenie p.cz. Jeśli już p.cz. będzie działało, można wrócić do
    strojenia filtrów pasmowych na maksimum sygnału.
    To tak w wielkim skrócie z ominięciem wielu szczegółów.
    Ekran natomiast zdecydowanie poprawia działanie głowicy, szczególnie w
    warunkach dużego pola od lokalnych nadajników. Poza tym niezaekranowana
    heterodyna jest nadajnikiem małej mocy - sąsiad w swoim odbiorniku może
    usłyszeć czego aktualnie słuchasz (ARCz moduluje częstotliwościa heterodyny)
    lub nawet co gadasz (mikrofonowanie cewki).

    PS: UL1202 jakoś nie przystaje do tego NE612. Rozbieżność epokowa :)
    Michał