  • Data: 2012-05-17 22:47:02
    Temat: Re: Dzwonek elektrostatyczny
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 17.05.2012 10:03, Szczepan Bialek pisze:

    > Czekamy na wynik.

    No i wynik jest. Folia elektryzuje się ujemnie.
    Pokrótce zrobiłem tak. Sprawdziłem ręką ekran, był naelektryzowany.
    Podobno dzisiaj był telewizor włączony, mogło upłynąć ze 2 godziny.
    Czyli szkło kineskopu jest dobrym izolatorem. Przejechałem ręką po szkle
    dla rozładowania ładunku.
    Telewizor jest 25 calowy, wyciąłem kawałek folii o wymiarach mniej
    więcej 350x250. Folia jest wyraźnie przyciągana przez ekran (telewizor
    jeszcze wyłączony). Na wszelki wypadek przykleiłem jeszcze po brzegach
    taśmą malarską. Do folii podłączyłem zacisk gorący multimetru, do masy
    dekodera kablówki zacisk zimny. Dekoder jest oczywiście połączony z
    telewizorem. Całość wygląda tak:
    http://imageshack.us/f/194/igp2370.jpg/
    Po włączeniu telewizora popłynął prąd ok -60 mikroamper, był film dość
    ciemny. Potem weszły reklamy i prąd się podniósł na ok -120 mikroamper,
    na zdjęciu widać -116,97 mikroamper. Wartość prądu zależy od jasności,
    niestety nie sprawdziłem, czy jest proporcjonalna do powierzchni tej
    folii. Ale pewnie jeszcze poeksperymentuje z tym.
    No i pytanie, czy ten prąd płynie przez szkło? W sumie nie widzę innej
    drogi. Szkoda, że nie spróbowałem zaekranować innym uziemionym kawałkiem
    folii od strony pokoju.
    Miernik Metex M-4650B

    Czyli następny pomiar to 2 folie przełożone izolatorem, zewnętrzna
    uziemiona większa, od strony ekranu mniejsza połączona z mikroamperomierzem.
    Ale to pomiar prądu zwarcia, może ktoś ma pomysł jak zmierzyć napięcie
    przy rozwarciu? Najprościej, ale niedokładnie to chyba na długość iskry
    w powietrzu.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl