  • 21. Data: 2011-03-26 11:18:35
    Temat: Re: Dyski zew 2.5 USB 3.0 & dodatkowe kable
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Rafał Łukawski" imk47f$d99$...@n...onet.pl

    > W normalnej pracy czas dostępu ma spore znaczenie (stad m.in uniwersalnosc SSD), w
    archiwizacji transfer.

    Z tym też trudno nie zgodzić się. Czasami wręcz czas dostępu jest najważniejszy.
    (stąd ludzie myślą o defragmentacji)

    SSD mają krótki czas dostępu z wiadomego powodu, ale i ceny maja wysokie.

    > Dla przykladu black scorpio 2.5" 500GB od 100 do 50MB/s, srednia 83MB/s, Samsung
    HM640JJ - srednia 92MB/s.

    Aż takie szybkie są te dyski? Samsung ma średnio 93 MB/s?
    Więc źle uczyniłem, kupując Seagate?

    > To jest jakas roznica w stosunku do ograniczen USB2.0 Dodajac do tego ze obudowy
    USB3.0 sa tylko niewiele drozsze od USB2.0 i
    > niedlugo przestanie sie produkowac dyski na USB2, to czy jest sie na czym
    zastanawiac?

    Na razie są droższe. Znacznie droższe. Za 299 złotych
    jest terabajtowy Samsung w obudowie z USB 2.0 -- są
    równie tanie trójki?

    > http://luktronik.pl/pl/p/Western-Digital-500GB-2.5-W
    D5000BEKT-7200-16MB-SATA-II-Scorpio-Black/200

    > http://luktronik.pl/pl/p/Samsung-640GB-MP4-2.5-HM640
    JJ-7200-16MB-SATA-II/280

    > Do tego gdy Ci przyjdzie cos dużego kopiowac ze dwa razy z takiego dysku, bedziesz
    sobie pluł w brode, że masz tylko USB2.0 ;)

    W czasie kopiowania będę zajmował się czymś innym.
    Szybkość (i transfer, i czas dostępu, i czas budzenia się dysku)
    jest ważna w codziennych zajęciach, nie w ekstremalnych kopiowaniach.
    W tym ostatnim wypadku ważna jest raczej temperatura...

    -=-

    Pokazane przez Ciebie dyski są szybkie. Może pożałuję kupna Momentusów. :)
    A czy te dyski mają jakąś ochronę typu Gprotection?

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 22. Data: 2011-03-26 18:32:14
    Od: Wojciech Skrzypinski <u...@g...com>

    W dniu 2011-03-24 22:25, Gupik pisze:
    > Właśnie rozglądam się za takim dyskiem , i w opiniach o tych dyskach
    > osoby które ja kupiły piszą że mają 2 kable, jeden USB do danych a 2 do
    > zasilania, czy one naprawdę pobierają aż tak dużo prądu żeby im nie
    > wystarczył z jednego kabelka ??

    Moj WD MyPassport chodzi spokojnie ze stacjonarnym jak i laptopem, oba
    po USB 2.0. W stacjonarnym dziala bez problemu na portach USB plyty
    glownej jak i dodatkowych portach na sledziu. Nie dziala za to z
    gniazdami na panelu przednim i z pasywnym hubem USB.

    Pozdrawiam,
    Wojtek

  • 23. Data: 2011-03-27 20:52:26
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Wojciech Skrzypinski" imlbfd$h95$...@n...task.gda.pl

> [...]
    > problemu na portach USB plyty glownej jak i dodatkowych
    > portach na sledziu. Nie dziala za to z gniazdami na panelu

    Nie chodzi w ogóle czy chodzi w USB 1.1?

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 24. Data: 2011-03-27 21:39:15
    Od: BartekK <s...@N...org>

    > "Wojciech Skrzypinski" imlbfd$h95$...@n...task.gda.pl

    > Nie chodzi w ogóle czy chodzi w USB 1.1?
    Nie może chodzić w ogóle, bo zbyt mała wydajność prądowa (większośćd
    dysków pobiera nawet ponad 0.5A dozwolonego dla USB) powoduje że dysk
    się fizycznie nie zakręc (albo przy każdym starcie = większym poborze
    prądu, spadnie napięcie na tyle, że dysk się wyłączy, i będzie się
    rozkręcał i stawał co chwila) a nie ogranicza transfer interfejsu, bo
    pobór prądu od prędkości interfejsu USB czy 1.1 czy 2.0 praktycznie nie
    zależy.

    Gdy coś usb2.0 na danym urządzeniu/kablu/gniazdku działa tylko na 1.1,
    to wyłącznie objaw dziadowskosci tego kabla/urządzenia/gniazda (często
    np chińskie sznurówkowe przedłużacze usb, lub gniazda z przodu taniej
    obudowy, podłączane do płyty 40cm kabla nieekranowanego typu tasiemka,
    gdzie żyły D- i D+ nie są prawidłowo prowadzone, i to ma prawo być
    niestabilne w szybkich trybach).
    Choć swoją drogą dziadowski przewód (który nie pozwala rozwinąć 2.0
    fullspeed) może też mieć na tyle dziadowskie druciki, że i zasilania nie
    dostarczy bo przy 0.5A będzie zbyt duży spadek napięcia.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 25. Data: 2011-03-27 21:51:11
    Od: BartekK <s...@N...org>

    > Najszybsze ,,zwykłe'' dyski 2.5 calowe dają około 100 MB/s na swoim
    > początku -- i tylko tyle puścić może USB 3. Zaś USB 2.0 daje około
    > 20 MB/s stale. Może w dyskach 3.5 calowych ma to znaczenie, w dyskach
    > 2.5 calowych raczej małe. Przeciętny dysk 2.5 calowy ma na swym początku
    > 60 MB/s -- czyli średnio (im dalej od początku dysku, tym transfer wewnątrz
    > dysku jest wolniejszy) ze dwa razy więcej niż USB 2.0.
    W przypadku USB 2.0 bez problemu (z dowolnym dyskiem 3.5" w kieszeni
    akasa jakaśtam) osiągam kopiowanie dużch plików ~45-55MB/s.
    W przypadku 2.5" dysków podpinanych na usb - ledwo 20-25MB/s (testowane
    kieszenie seagate freeAgentGo, i jakaś noname), mimo że ten sam dysk
    "luzem" (znaczy wprost do sata) chodzi 120-70MB/s (np 250GB momentus XT).

    Zrobiłem więc test - ten sam dysk (z kieszeni 2.5") przełożyłem do
    kieszeni 3.5" (z zasilaczem i w ogóle). Cud, nagle mam 40MB/s bez problemu.
    Podejrzewam że dużo traci się wydajności na megaekonomicznym mostku USB
    2.0 > SATA wsadzonym w kieszeniach do dysków usb, bo jest on w celu
    ograniczenia poboru prądu (oraz ceny) jakiś powolny.

    Mam nadzieję że właśnie nowe "pudełka na dysk 2.5" z usb 3.0 (choćby
    podpinane nadal do 2.0) będą chodziły szybciej, bo dostaną nowsze
    sensowne czipy.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 26. Data: 2011-03-27 22:54:04
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "BartekK" imobak$2uq$...@m...internetia.pl

> [...]
    interfejsu, bo pobór prądu od prędkości interfejsu
    > USB czy 1.1 czy 2.0 praktycznie nie zależy.

    Zależy. :) U mnie Toshiba tak startuje -- czasami słychać jak zaczyna
    i natychmiast przestaje kręcić, a jeśli nawet już rozkręci się, to nie
    wchodzi na USB 2.0, ale na USB 1.1 -- aby ustawić na USB 2.0, trzeba
    pokombinować. Krótkie kabelki to podstawa w tym dysku. Trzeba podłączyć
    najpierw obie wtyczki do gniazdek USB, później, gdy już dysk będzie kręcił
    się, odłączyć kabelek sygnałowy, ale nie odłączać dodatkowego, którym płynie
    ze 100 mA, co starcza na obracanie talerzyków, chwilę zaczekać, aż system
    straci z oczu ów dysk i ponownie podłączyć sygnałowy. Po chwili można
    dodatkowy odłączyć. :) Jego pałer na niewiele się zda. :)

    Jeśli kabelek będzie za długi -- dysk będzie rozkręcał się i zatrzymywał...
    I tak potrafi ,,do skutku'', czyli do swej śmierci... ;)

    Aby było jasne -- dysk mi nie padł. Po długim takim męczeniu trafił
    do netbooka jako jedyny dysk owego netbook i dobrze spisywał się do
    niedawna, kiedy to ustąpił miejsca Momentusowi Seagate.

    BTW -- Momentus Seagate jest cichy do przesady.
    Na dodatek albo mniej obciążam komputer, albo dysk
    bierze mniej energii niż WDC, bo w notebooku czasami
    zapada niemal złowroga cisza. W netbooku prawie zawsze
    jest ta złowrogość, bo wentylator pracuje tam raczej rzadko. :)

    Aby było jasne -- wstawiłem Momentusy do obu tych komputerów. :)
    W notebooku zastąpił WuDeCa, a w netbooku zastąpił Toshibę,
    która wcześniej zastąpiła Hitachi.

    BTW -- Hitachi jest cichuteńki i zimny, ale...
    To raczej dyszczek -- 160 GB. Toshiba ma 320 GB,
    zaś Momentusy mają po 500 GB.

    Toshiba pracował wytrwale w netbooku od początku października ubroku.
    W obudowach (trzech) sprawiała opisany problem -- albo wcale nie
    rozkręcała się, albo nie wchodziła w USB 2.0, albo trzeba ją było
    podłączać na raty...

    (dobrze, że żyrantów nie potrzeba do takiego ratalnego podłączania)

    Teraz Toshiba legła w szufladzie obok sterty innych dysków 2.5 calowych...

  • 27. Data: 2011-03-27 23:20:54
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "BartekK" imoc11$6j3$...@m...internetia.pl

    > Mam nadzieję że właśnie nowe "pudełka na dysk 2.5" z usb 3.0 (choćby podpinane
    nadal do 2.0) będą chodziły szybciej, bo dostaną
    > nowsze sensowne czipy.

    Jeśli Twoje nadzieje nie okażą się płonne -- daj znać, bo będzie
    to powód do kupowania dysków z USB 3 w czasie, gdy jeszcze nie
    używa się komputerów z USB 3.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 28. Data: 2011-03-27 23:29:18
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

> [...]

    Jeśli Twoje nadzieje nie okażą się płonne -- daj znać, bo będzie
    to powód do kupowania dysków z USB 3 w czasie, gdy jeszcze nie
    używa się komputerów z USB 3. Ostatecznie USB 2.0 dawać może
    aż 480 Mb/s, czyli 45 MB/s nie musi być fikcją. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

    Postscriptum: Oglądam film z Iplex (akurat o księdzu, który latami
    molestował dzieci przy aprobacie przełożonych tegoż
    księdza) mając połączenie z netem via TPlinki i 410 metrów eteru.
    Jedna hybryda (TP-Link TL-WA5120G) stoi 410 metrów stąd na balkonie,
    druga ze dwa metry ode mnie, wewnątrz mieszkania. Film idzie płynnie,
    ale od czasu do czasu hybrydy gubią się. Trudno mi pojąć, co dzieje
    się -- po prostu sygnał gaśnie. Czasami na chwilę, czasami na pięć
    minut, czasami raz na pięć minut, czasami raz na dwie godziny,
    czasami raz na pięć sekund... Ostatni raz zgasł 18 minut temu.
    Film nie jest buforowany na dysku, buforowanie w RAMce jest
    raczej krótkie, a na stronie napisano, że buforowanie ma
    swe miejsce tylko w RAMce komputera. Docelowo zamierzam
    postawić tutaj prawdziwy telewizor podłączony do netu. :)