  • 21. Data: 2009-10-11 20:36:12
    Temat: Re: Dyski SSD a SAS / SCSI
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Radosław Sokół <r...@m...com.pl> writes:

    > Na tej zasadzie można by twierdzić, że pamięci DDR SDRAM to
    > w zasadzie zwykłe DRAM, bo tu i tu o stanie bitu decyduje
    > obecność ładunku w kondensatorze. A jednak różnica jest
    > *bardzo* poważna.

    A jaka jest różnica między Flash SSD i Compact Flash?

    MJ

  • 22. Data: 2009-10-11 21:27:45
    Od: games <g...@g...home.pl>

    MC pisze:
    > Użytkownik "games" <g...@g...home.pl> napisał w wiadomości

    > Mylisz się. We wszystkim co piszesz. Bo:
    > 1. Jest trzech liczących się producentów: Samsung, Toshiba i Intel.
    > 2. To dość oczywiste, że obsługa dwóch bitów komórki pamięci trwa dłużej
    > niż jednego. I faktycznie tak jest.
    > 3. Bloki mogą mieć różne rozmiary bez żadnego związku z liczbą bitów w
    > komórce.

    Jesli sie myle to prosze podaj 3 producentow ktorzy stosuja inne NANDy
    niz SAMSUNG'a

    zaerknij do specyfikacji
    http://www.samsung.com/global/business/semiconductor
    /productList.do?fmly_id=672
    http://www.samsung.com/global/business/semiconductor
    /productList.do?fmly_id=159

    SLC od MLC nie roznia sie czasem dostepu a pojemnoscia ktora w przypadku
    MLC jest niestety zawodna

    Marketoidy tak wam wypraly mozgi ze pierdolicie glupoty jak reklama
    podpasek w TVN.

  • 23. Data: 2009-10-12 15:40:45
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Michal Jankowski pisze:

    > A jaka jest różnica między Flash SSD i Compact Flash?

    Pisałem już.

    1) SSD czasem używają pamięci SLC, karty CF to - obstawiam -
    wyłącznie tanie MLC.

    2) SSD mają większą pulę pamięci zapasowej, w CF będzie tego
    malutko lub nic.

    3) SSD mają kontroler przystosowany do typowej pracy dysku
    twardego, CF -- do pracy "odczyt głównie sekwencyjny lub
    zapis głównie sekwencyjny", typowej dla aparatów fotogra-
    ficznych i przenośnych nośników danych.

    4) SSD mają dużą, szybką pamięć podręczną. CF tylko malutkie
    bufory kontrolera.

    5) SSD obsługują najszybsze tryby SATA. CF - AFAIR - obsłu-
    guje tylko klasyczne tryby IDE, często nawet nie dając
    obsługi MW-DMA.

    6) SSD mają rozbudowane mechanizmy wear-leveling, bo muszą
    być względnie niezawodne. Kontroler CF nie musi się tym
    tak martwić, karta ma wytrzymać kilkadziesiąt miesięcy
    i może "paść", bo użytkownik za kilkadziesiąt złotych
    kupi sobie kolejną.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 24. Data: 2009-10-12 15:42:20
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    games pisze:
    > Wybacz ale nie napisalem ze to to samo ale ze SSD to nic innego jak te
    > same pamieci NAND Flash co w CF + inny kontroler+cache.

    I w ten sposób budujesz w ludziach fałszywe przekonanie, że
    różnica między SSD a CF jest bardzo mała. A potem ludzie wpa-
    dają na chore pomysły, by zamiast czekać na spadek cen napę-
    dów SSD zbudować sobie własny z kart CF. I potem dziwią się,
    że wydajność jest żałosna, że systemu nie idzie zainstalować,
    że po roku taki "dysk" padł i tak dalej.

    Pewnych ekstrapolacji nie wolno sugerować nawet, jeżeli jest
    w nich sporo racji.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 25. Data: 2009-10-12 16:19:56
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    http://www.legitreviews.com/article/988/1/

    ?

    > Formalnie tak, ale miejsce danego bitu w sektorze też pozostaje takie samo.

    Bajtami i bitami w sektorze martwi się już system operacyjny.
    Z punktu widzenia ATA/SATA adresuje się i transportuje całe
    sektory.

    > Na przykład te, które w normalnym dysku używa się do defragmentacji. I
    > inne manipulacje na poszczególnych sektorach czy nawet bitach.

    Defragmentacja na dyskach SSD do niczego dobrego nie prowadzi
    i każdy nowszy system operacyjny po wykryciu napędu SSD blo-
    kuje w ogóle tę opcję.

    Poza tym trudno nazwać defragmentację jakimś niskopoziomowym
    poleceniem. Być może - nie szukałem - w nowych wersjach ATA
    jest do tego jakieś polecenie, ale zawsze robiło się to po
    prostu odczytem i zapisem sektora. A takie operacje dysk SSD
    jak najbardziej wykona (z negatywnym skutkiem dla jego wydaj-
    ności i żywotności).

    > Konieczny jest interfejs, który ma także dostęp do konkretnej strony
    > pamięci z pominięciem tablicy translacji i tego całego mechanizmu
    > wyrównywania. Chociażby Intelowski NVMHCI.

    Pytanie -- do czego to jest potrzebne? Normalny system powi-
    nien *spokojnie* sobie bez tego poradzić, bo dlaczego opro-
    gramowanie miało by *samo* zarządzać równoważeniem obciąże-
    nia sektorów pamięci Flash?

    > Tu nie chodzi o samo wyprzedzenie. Po prostu w niektórych sytuacjach do
    > zapisu jest konieczne wykasowanie całego bloku (i to jest ta operacja,
    > która skraca życie) a w innych nie. Czas operacji w obu wypadkach różni
    > się diametralnie. Dotychczasowy system i interfejs ATA nie ma pojęcia o
    > takich szczegółach więc nie może rozsądnie reagować.

    *Nowe* mają pojęcie. Polecenie TRIM. W okresie bezczynności
    dysku można kasować sektory nośnika (a więc i sektory Flash)
    zawierające dane nie mające już znaczenia dla systemu plików.
    W efekcie w momencie zapisu miejsce jest już od dawna przy-
    gotowane.

    http://en.wikipedia.org/wiki/TRIM_%28SSD_command%29

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 26. Data: 2009-10-12 16:52:11
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Mikolaj Tutak pisze:
    > Nie badz taki cwany, porównaj najnowszego SAS'a 15000RPM z najnowszym
    > raptorem, a nie dwa zabytki

    Jeżeli potrzebna jest wydajność za wszelką cenę, to takie
    porównania mogą mieć sens. Mogę poszukać jakichś testów
    nowszych SASów z najnowszymi modelami Raptora.

    Ale moim celem było pokazanie, że w przypadku pojedynczego
    dysku używanego "biurkowo", a nie "serwerowo" SATA da co
    prawda *nieco* gorszą wydajność, ale za *o niebo* niższą
    cenę.

    Od pewnego czasu zresztą nawet w tańszych serwerach używa
    się dysków SATA (2.5" często), a nie SAS. Po prostu są
    *wystarczająco* dobre w zastosowaniach, do których słu-
    żą te maszyny.

    I tu też nawoływałbym do określenia, czy tak szybki dysk
    jest potrzebny, bo z CAD/CAE bardziej mi się kojarzy dużo
    pamięci, porządna grafika i szybkie CPU, a nie bardzo szybki,
    losowy i wielodostępny odczyt/zapis wielu małych plików.
    Ale nie jestem specjalistą, więc wątkotwórca musiałby
    sprecyzować czy dysk *faktycznie* stanowi wąskie gardło,
    czy też po prostu szuka czegoś, co skróci czas obliczeń
    z godziny do 55 minut.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 27. Data: 2009-10-12 17:37:19
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Radosław Sokół" <r...@m...com.pl> napisał w wiadomości

    > http://www.legitreviews.com/article/988/1/

    To jest Vertex ale EX. FLASH-e, które widać na zdjęciu, rzeczywiście są
    układami SLC. Ale to dotyczy tylko modeli EX. Vertex bez EX ma pamięci MLC.
    Zresztą widać to także po cenach. Według tego portalu pojemność 120G EX SLC
    kosztuje 1200$, a MLC - 400$. Inny rynek.

> [...]
    > prostu odczytem i zapisem sektora. A takie operacje dysk SSD
    > jak najbardziej wykona (z negatywnym skutkiem dla jego wydaj-

    Nie wykona. Dysk SSD nie udostępnia systemowi informacji na temat
    lokalizacji przechowywanych danych. Negatywny skutek defragmentacji właśnie
    bierze się z tego, że dysk sobie robi całkiem coś innego.

    > Pytanie -- do czego to jest potrzebne? Normalny system powi-
    > nien *spokojnie* sobie bez tego poradzić, bo dlaczego opro-
    > gramowanie miało by *samo* zarządzać równoważeniem obciąże-
    > nia sektorów pamięci Flash?

    Jest potrzebne jedno i drugie. Wbrew pozorom fizyczna defragmentacja dysku
    SSD jest bardzo ważna tylko, że system jej zrobić nie potrafi. Duże
    pofragmentowanie danych może zamulić taki dysk całkowicie. Wspomniany przez
    Ciebie Vertex może taką fizyczną defragmentację przeprowadzić za pomocą
    specjalnej aplikacji. Ale bez udziału systemu.

> [...]
    > zawierające dane nie mające już znaczenia dla systemu plików.
    > W efekcie w momencie zapisu miejsce jest już od dawna przy-

    No właśnie. Tam jest dość dobrze wytłumaczone o co chodzi. Niemniej jednak
    nie napisali, że wiper musi być używany z bootującego się nośnika i robiąc
    porządek kasuje cała zawartość dysku. Podobnie działające narzędzie ma
    Intel. To funkcjonuje, za to nie widziałem skutecznego użycia polecenia
    TRIM. Raczej skargi, że ślimaczy się na komputerach z AHCI, nie działa z
    niektórymi kontrolerami. I nie jest zbyt efektywny. Efekt jego działania
    dość łatwo sprawdzić.

    Za to pojawiła się inna możliwość, przeprowadzania defragmentacji
    (trymowania i jest jeszcze trzecia nazwa na to samo, usuwanie śmieci). Robi
    to automatycznie SSD jak ma chwile przerwy. Podobno potrafią to nowe
    kontrolery Samsunga, a ostatnio także Indilinksy. Jeśli to okaże się
    skuteczne, to być może kosztownej zmiany interfejsu rzeczywiście uda się
    uniknąć.

  • 28. Data: 2009-10-12 18:11:08
    Od: "MC" <m...@g...pl>

> [...]
    > że wydajność jest żałosna, że systemu nie idzie zainstalować,
    > że po roku taki "dysk" padł i tak dalej.

    Twoja przestroga jest cokolwiek spóźniona. Istnieje taka firma Acard i jej
    kontroler ANC772N, który "zrównolegla" do 6 kart CF robiąc z nich SSD.

    > Pewnych ekstrapolacji nie wolno sugerować nawet, jeżeli jest
    > w nich sporo racji.

    W dzisiejszym świecie niewiele udaje się zabronić. Zakażesz jednemu, to
    pojawi się inny.

  • 29. Data: 2009-10-12 18:24:33
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    > Jesli sie myle to prosze podaj 3 producentow ktorzy stosuja inne NANDy niz
    > SAMSUNG'a

    Mylisz się. Kości Intela mają dyski Kingstona, samego Intela, a Toshiby
    chociażby niektóre OCZ Agility.

> [...]
    /productList.do?fmly_id=159

    > SLC od MLC nie roznia sie czasem dostepu a pojemnoscia ktora w przypadku

    Jak większość dyletantów mylisz rózne rzeczy. Czas dostępu to jedno, a zapis
    i odczyt to coś innego.

    > Marketoidy tak wam wypraly mozgi ze pierdolicie glupoty jak reklama
    > podpasek w TVN.

    Chyba jesteś za głupi, żeby nas oceniać.

  • 30. Data: 2009-10-12 18:29:46
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Radosław Sokół <r...@m...com.pl> writes:

    > 1) SSD czasem używają pamięci SLC, karty CF to - obstawiam -
    > wyłącznie tanie MLC.

    Zwykle (znaczy tanie dla ludzia) SSD tez sa MLC. Chyba wszystkie.

    Reszta roznic powiedzmy, ze tak, ale to wszystko nie wydaje mi sie
    roznica na poziomie fundamentalnym - nie powiesz, ze 126p to nie
    samochod, bo ciasny, szybko sie psuje i wolno jedzie.

    MJ