    From: "MC" <m...@g...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Dyski SSD a SAS / SCSI
    Date: Mon, 12 Oct 2009 19:37:19 +0200

    Użytkownik "Radosław Sokół" <r...@m...com.pl> napisał w wiadomości
    news:2009101216195700@grush.one.pl...

    > http://www.legitreviews.com/article/988/1/

    To jest Vertex ale EX. FLASH-e, które widać na zdjęciu, rzeczywiście są
    układami SLC. Ale to dotyczy tylko modeli EX. Vertex bez EX ma pamięci MLC.
    Zresztą widać to także po cenach. Według tego portalu pojemność 120G EX SLC
    kosztuje 1200$, a MLC - 400$. Inny rynek.

    > Poza tym trudno nazwać defragmentację jakimś niskopoziomowym
    > poleceniem. Być może - nie szukałem - w nowych wersjach ATA
    > jest do tego jakieś polecenie, ale zawsze robiło się to po
    > prostu odczytem i zapisem sektora. A takie operacje dysk SSD
    > jak najbardziej wykona (z negatywnym skutkiem dla jego wydaj-
    > ności i żywotności).

    Nie wykona. Dysk SSD nie udostępnia systemowi informacji na temat
    lokalizacji przechowywanych danych. Negatywny skutek defragmentacji właśnie
    bierze się z tego, że dysk sobie robi całkiem coś innego.

    > Pytanie -- do czego to jest potrzebne? Normalny system powi-
    > nien *spokojnie* sobie bez tego poradzić, bo dlaczego opro-
    > gramowanie miało by *samo* zarządzać równoważeniem obciąże-
    > nia sektorów pamięci Flash?

    Jest potrzebne jedno i drugie. Wbrew pozorom fizyczna defragmentacja dysku
    SSD jest bardzo ważna tylko, że system jej zrobić nie potrafi. Duże
    pofragmentowanie danych może zamulić taki dysk całkowicie. Wspomniany przez
    Ciebie Vertex może taką fizyczną defragmentację przeprowadzić za pomocą
    specjalnej aplikacji. Ale bez udziału systemu.

    > *Nowe* mają pojęcie. Polecenie TRIM. W okresie bezczynności
    > dysku można kasować sektory nośnika (a więc i sektory Flash)
    > zawierające dane nie mające już znaczenia dla systemu plików.
    > W efekcie w momencie zapisu miejsce jest już od dawna przy-
    > gotowane.
    >
    > http://en.wikipedia.org/wiki/TRIM_%28SSD_command%29

    No właśnie. Tam jest dość dobrze wytłumaczone o co chodzi. Niemniej jednak
    nie napisali, że wiper musi być używany z bootującego się nośnika i robiąc
    porządek kasuje cała zawartość dysku. Podobnie działające narzędzie ma
    Intel. To funkcjonuje, za to nie widziałem skutecznego użycia polecenia
    TRIM. Raczej skargi, że ślimaczy się na komputerach z AHCI, nie działa z
    niektórymi kontrolerami. I nie jest zbyt efektywny. Efekt jego działania
    dość łatwo sprawdzić.

    Za to pojawiła się inna możliwość, przeprowadzania defragmentacji
    (trymowania i jest jeszcze trzecia nazwa na to samo, usuwanie śmieci). Robi
    to automatycznie SSD jak ma chwile przerwy. Podobno potrafią to nowe
    kontrolery Samsunga, a ostatnio także Indilinksy. Jeśli to okaże się
    skuteczne, to być może kosztownej zmiany interfejsu rzeczywiście uda się
    uniknąć.