  • 11. Data: 2009-10-11 16:05:08
    Temat: Re: Dyski SSD a SAS / SCSI
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Mikolaj Tutak pisze:
    > Poważnie, nowoczesne dyski SAS 10000 i 15000 RPM nie są szybsze od
    > dysków SATA/NCQ? Cekawostka przyrodnicza ;)

    http://www.storagereview.com/WD3000BLFS.sr?page=0%2C
    1

    Jak porównasz dysk SAS 10k rpm (tutaj: Cheetach NS, może nie
    najnowszy i najszybszy, ale "z epoki" testowanego dysku) z
    Raptorem SATA 10k rpm, to nie zobaczysz wielkich różnic na
    korzyść SASa.

    Oczywiście, dyski 15k rpm to inna bajka. Albo konfiguracje
    wielodyskowe, gdzie SAS wygrywa w przedbiegach. Albo agre-
    gowanie łączy, czego SATA w ogóle nie potrafi. Albo dziele-
    nie łączy na kilka.

    Ale jeżeli rozpatrywać kwestię "jeden pecet, jeden dysk, je-
    den user", to SAS będzie nieopłacalne ekonomicznie. SATA z
    NCQ potrafi dać w zasadzie tyle, co SAS w tym przypadku --
    za mniejsze pieniądze. Nawet uwzględniając niezbyt niskie
    ceny Raptorów.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 12. Data: 2009-10-11 18:15:47
    Od: games <g...@g...home.pl>

    Radosław Sokół pisze:

> [...]
    >
    > Nie porównuj prymitywnej, taniej karty pamięci z urządzeniem,
    > które ma mieć trwałość liczoną w latach i wydajność przekra-
    > czającą osiągi szybkich dysków magnetycznych.

    > Zapis to porażka w przypadku tanich, *spierniczonych* w
    > zasadzie napędów SSD z pamięciami MLC i marnymi kontrolerami.
    > Popatrz sobie na Intela X25 -- kosztuje tyle co kilka magne-
    > tycznych dysków twardych, pojemność ma śmiesznie niską jak
    > na dzisiejsze standardy, ale wydajnością Cię pewnie zaskoczy.

    > Bo użytkownicy kupują marne napędy SSD za 500 zł, a nie
    > dobre za 1500 zł. To wciąż *drogie* zabawki.

    Obawiam sie ze bladzisz bo 99% SSD ma na pokladzie pamieci NAND firmy
    SAMSUNG prosze zerknij do specyfikacji, a MLC i SLC nie roznia sie
    szybkoscia a wielkoscia blokow pamieci.

    Zastanawiales sie kiedys dlaczego np producenci plytek RAM laduja
    najtansze kostki o organizacji 1 lub kilkubitowej a sa przeciez dostepne
    drozsze z dluzsza szyna danych. Zamiast ladowac 8 lub 16 kostek mozna
    takowych dac max 2 .

  • 13. Data: 2009-10-11 18:23:04
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Radosław Sokół" <r...@m...com.pl> napisał w wiadomości

    > *nie pierwszy* raz, gdy tak szkodliwy pogląd, że dysk SSD
    > to "w zasadzie jest CompactFlash" pojawia się na grupie.

    Bez przesady z tą szkodliwością. W jednym i drugim wypadku komórką pamięci
    jest taki sam element. Więc w tym "w zasadzie" jest trochę racji.

    > IMHO jeszcze takiego podziału nie ma. Wciąż wchodzą na rynek
    > *względnie* tanie dyski SLC przeznaczone dla typowych konsu-
    > mentów z nieco wyższej półki, a nie tylko do komputerów
    > stosowanych do celów profesjonalnych.

    Jakie konkretnie dyski masz na myśli? Owszem, wchodziło parę rozwiązań SLC,
    ale to już przeszłość. Nowe są już tylko MLC. To racjonalne posunięcie
    producentów, bo teraz trwa batalia o zaakceptowanie cen, a nie wydajności.

    > Zaraz, zaraz... dyski od dawna są adresowane LBA. Owszem,
    > może istnieć niedopasowanie początków partycji i bloków
    > systemów plików z blokami Flash EEPROM, ale tym się zajmuje
    > oprogramowanie. Zresztą - co już kiedyś też pisałem na gru-
    > pie - według mnie dobry kontroler i z tym powinien sobie
    > nie najgorzej radzić.

    Niedopasowanie polega na tym, że w dyskach rotacyjnych adresowanie LBA
    odnosi się do konkretnej komórki pamięci. W dyskach półprzewodnikowych
    takiego związku nie ma, gdyż jest jeszcze dodatkowy pośrednik dbający o
    równe wykorzystanie wszystkich komórek. To powoduje, że polecenia
    niskopoziomowe w odniesieniu do SSD raczej nie mają sensu. Po prostu
    adresowanie LBA w istocie rzeczy do SSD się nie nadaje. Tym bardziej im
    lepszy jest kontroler.

    > Zgadzam się. Ale doświadczenie uczy, że o ile Intel X25 miał
    > od początku co najmniej dobre wyniki wydajnościowe w więk-
    > szości testów, to takie OCZ Core w zasadzie "umierały" pod
    > byle większym wielozadaniowym obciążeniem w każdym teście.
    > Więc związek jednak *jest*.

    OCZ Core to już zabytek. Chętnie nazwał bym go dyskiem poprzedniej
    generacji. Natomiast wpływ historii polega na tym, że zwolniona komórka w
    dysku magnetycznym jest gotowa do ponownego zapisania, a w SSD - nie. X25
    nie jest tu wyjątkiem. Bez problemu można mu obniżyć wydajność o połowę albo
    i więcej.

  • 14. Data: 2009-10-11 18:42:21
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    Radosław Sokół wrote:

> [...]
    > najnowszy i najszybszy, ale "z epoki" testowanego dysku) z
    > Raptorem SATA 10k rpm, to nie zobaczysz wielkich różnic na

    Nie badz taki cwany, porównaj najnowszego SAS'a 15000RPM z najnowszym
    raptorem, a nie dwa zabytki

    > Ale jeżeli rozpatrywać kwestię "jeden pecet, jeden dysk, je-
    > den user", to SAS będzie nieopłacalne ekonomicznie. SATA z

    Zależy co ten user robi... na pewno do pracy biurowej to bedzie przerost
    formy nad trescia...

    > NCQ potrafi dać w zasadzie tyle, co SAS w tym przypadku --
    > za mniejsze pieniądze. Nawet uwzględniając niezbyt niskie
    > ceny Raptorów.

    Najnowszy raptor jest niezbyt juz nowy :] Nie wspominajac iż raptory to pol
    kroku pomiedzy dyskami deskotopowymi a serwerowymi. Tylko WDC moze robić
    takie ruchy jako, iż porzucilo produkcję dysków serwerowych dosyc dawno
    temu...

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj

  • 15. Data: 2009-10-11 18:42:39
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    games pisze:
    > Obawiam sie ze bladzisz bo 99% SSD ma na pokladzie pamieci NAND firmy
    > SAMSUNG prosze zerknij do specyfikacji,

    Jakie to ma znaczenie?

    > a MLC i SLC nie roznia sie
    > szybkoscia a wielkoscia blokow pamieci.

    Jaką wielkością bloków pamięci? Różnią się *zasadą przecho-
    wywania informacji*!

> [...]
    > najtansze kostki o organizacji 1 lub kilkubitowej a sa przeciez dostepne
    > drozsze z dluzsza szyna danych. Zamiast ladowac 8 lub 16 kostek mozna

    A zastanawiałeś się, dlaczego w pewnym momencie pamięci PC133
    przestały być dobrze obsługiwane przez płyty PC100? Bo pro-
    ducenci pamięci zaczęli właśnie stosować układy o większej
    długości słowa i *były* tylko dwa lub cztery scalaki na
    module.

    Poza tym nie widzę związku. Oczywiste jest, że producenci
    będą korzystać z tańszych układów. Natomiast kategorycznie
    stwierdzam, że twierdzenie, że "SSD to to samo co CF" to
    jest olbrzymie nadużycie. Nie jest ważne, że pamięci Flash
    są takie same: to *kontroler* robi największą różnicę.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 16. Data: 2009-10-11 18:44:33
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    games wrote:

> [...]
    > najtansze kostki o organizacji 1 lub kilkubitowej a sa przeciez
    > dostepne drozsze z dluzsza szyna danych. Zamiast ladowac 8 lub 16

    Ze wzgledu na cene najtaniej jest dac 8 lub 16 kości, natomiast łaczenie
    rownolegle kości 1-2 bitowych jest dużo tańsze i praktyczniejsze niż
    multipleksowanie adresów w kościach o szerokiej szynie...

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj

  • 17. Data: 2009-10-11 18:51:26
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    MC pisze:
    > Bez przesady z tą szkodliwością. W jednym i drugim wypadku komórką
    > pamięci jest taki sam element. Więc w tym "w zasadzie" jest trochę racji.

    Na tej zasadzie można by twierdzić, że pamięci DDR SDRAM to
    w zasadzie zwykłe DRAM, bo tu i tu o stanie bitu decyduje
    obecność ładunku w kondensatorze. A jednak różnica jest
    *bardzo* poważna.

    > Jakie konkretnie dyski masz na myśli? Owszem, wchodziło parę rozwiązań

    OCZ Vertex choćby.

    > SLC, ale to już przeszłość. Nowe są już tylko MLC. To racjonalne
    > posunięcie producentów, bo teraz trwa batalia o zaakceptowanie cen, a
    > nie wydajności.

    Smutne. Chyba, że uda się opanować zapis MLC, bo jak na razie
    to trwałość układów MLC w danych technicznych była zazwyczaj
    o rząd wielkości gorsza od SLC.

    > Niedopasowanie polega na tym, że w dyskach rotacyjnych adresowanie LBA
    > odnosi się do konkretnej komórki pamięci. W dyskach półprzewodnikowych

    Sektora, nie komórki.

    > takiego związku nie ma, gdyż jest jeszcze dodatkowy pośrednik dbający o
    > równe wykorzystanie wszystkich komórek. To powoduje, że polecenia
    > niskopoziomowe w odniesieniu do SSD raczej nie mają sensu. Po prostu

    Jakie polecenia niskopoziomowe?

    > adresowanie LBA w istocie rzeczy do SSD się nie nadaje. Tym bardziej im
    > lepszy jest kontroler.

    A jakie adresowanie by się nadawało? Według mnie trudno o coś
    prostszego od numeru kolejnego bloku, z pośrednią tablicą
    translacji utrzymywaną przez kontroler napędu SSD.

    > OCZ Core to już zabytek. Chętnie nazwał bym go dyskiem poprzedniej

    Jeszcze rok temu wzbudzał niezwykłe podniecenie na tej grupie.

> [...]
    > w dysku magnetycznym jest gotowa do ponownego zapisania, a w SSD - nie.
    > X25 nie jest tu wyjątkiem. Bez problemu można mu obniżyć wydajność o

    Oczywiście. I stąd powolne modyfikacje standardu ATA i syste-
    mów operacyjnych, by możliwe było informowanie kontrolera o
    zwolnieniu sektora z wyprzedzeniem. Powoli też warstwa ATA
    w systemach operacyjnych zmienia się, porzucając założenie
    o 512-bajtowych sektorach i umożliwiając stosowanie bloków
    po 2048 bajtów (już niektóre dyski magnetyczne mają takie
    sektory) lub nawet większych (co by idealnie współgrało z
    sektorami pamięci Flash EEPROM).

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 18. Data: 2009-10-11 18:56:27
    Od: games <g...@g...home.pl>

    Radosław Sokół pisze:

> [...]
    > jest olbrzymie nadużycie. Nie jest ważne, że pamięci Flash
    > są takie same: to *kontroler* robi największą różnicę.

    Wybacz ale nie napisalem ze to to samo ale ze SSD to nic innego jak te
    same pamieci NAND Flash co w CF + inny kontroler+cache.

  • 19. Data: 2009-10-11 20:05:29
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    > OCZ Vertex choćby.

    Vertex ma pamięci MLC Samsunga. Widziałem je na własne oczy.

    > Smutne. Chyba, że uda się opanować zapis MLC, bo jak na razie
    > to trwałość układów MLC w danych technicznych była zazwyczaj
    > o rząd wielkości gorsza od SLC.

    To prawda. I dalej jest gorsza o rząd.

    > Sektora, nie komórki.

    Formalnie tak, ale miejsce danego bitu w sektorze też pozostaje takie samo.

    > Jakie polecenia niskopoziomowe?

    Na przykład te, które w normalnym dysku używa się do defragmentacji. I inne
    manipulacje na poszczególnych sektorach czy nawet bitach.

    > A jakie adresowanie by się nadawało? Według mnie trudno o coś
    > prostszego od numeru kolejnego bloku, z pośrednią tablicą
    > translacji utrzymywaną przez kontroler napędu SSD.

    Konieczny jest interfejs, który ma także dostęp do konkretnej strony pamięci
    z pominięciem tablicy translacji i tego całego mechanizmu wyrównywania.
    Chociażby Intelowski NVMHCI.

    > Jeszcze rok temu wzbudzał niezwykłe podniecenie na tej grupie.

    No cóż. W tej dziedzinie zmiany następują wyjątkowo szybko.

    > Oczywiście. I stąd powolne modyfikacje standardu ATA i syste-
    > mów operacyjnych, by możliwe było informowanie kontrolera o
    > zwolnieniu sektora z wyprzedzeniem.

    Tu nie chodzi o samo wyprzedzenie. Po prostu w niektórych sytuacjach do
    zapisu jest konieczne wykasowanie całego bloku (i to jest ta operacja, która
    skraca życie) a w innych nie. Czas operacji w obu wypadkach różni się
    diametralnie. Dotychczasowy system i interfejs ATA nie ma pojęcia o takich
    szczegółach więc nie może rozsądnie reagować.

  • 20. Data: 2009-10-11 20:27:56
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "games" <g...@g...home.pl> napisał w wiadomości

    > Obawiam sie ze bladzisz bo 99% SSD ma na pokladzie pamieci NAND firmy
    > SAMSUNG prosze zerknij do specyfikacji, a MLC i SLC nie roznia sie
    > szybkoscia a wielkoscia blokow pamieci.

    Mylisz się. We wszystkim co piszesz. Bo:
    1. Jest trzech liczących się producentów: Samsung, Toshiba i Intel.
    2. To dość oczywiste, że obsługa dwóch bitów komórki pamięci trwa dłużej niż
    jednego. I faktycznie tak jest.
    3. Bloki mogą mieć różne rozmiary bez żadnego związku z liczbą bitów w
    komórce.