  • Data: 2014-04-12 15:57:03
    Temat: Re: Dysk SSD ile procent zapasu
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 11 Apr 2014 17:27:51 +0200
    doszła do mnie wiadomość <53480a04$0$2143$65785112@news.neostrada.pl>
    od "\(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl> :
> [...]
    >: Może kiedyś wymyślą. SSD przecież ewoluuje. Nie chcesz - nie korzystaj,
    >: przyjdzie jeszcze ich czas.
    >

    >Do "misia": przecież z komentowanego przez Ciebie postu wcale _nie_
    >wynika, że _dużo_ tych "czarów" spada na barki użytkownika. Przeciwnie,
    >"Skiorvensen" napisał w wiadomości
    >news:afudk95n14t9edvfenrpncgm5hr1riai24@4ax.com że oprogramowanie SSD
    >wykonuje gigantyczną robotę, uwalniając usera od _większości_ trosk (tak
    >BTW: aż dziw bierze, że przy tej robocie firmware SSD ma jeszcze czas na...
    >sam akt zapisu! No i na pewno wymaga ona sporo zaszytej w nich

    Ano, jeśli ktoś sądził, że kupując SSD kupuje szybkiego pendrajwa, to
    się srodze pomylił, w dyskach SSD siedzą kilkurdzeniowe procesory,
    sporo RAM, dodatkowe bufory SLC, sprzętowe moduły do wyliczania sum
    kontrolnych i wiele innych rzeczy.
    Z ciekawszych funkcji, które można spotkać w SSD trzeba wymienić
    kompresję i deduplikację.
    Kompresja to wiadomo, ale co to jest deduplikacja?
    Wyobraźmy sobie, że otwieramy jakiś wielki dokument tylko po to, aby
    zrobić drobne korekty, po czym zapisujemy go na dysk. W dysku bez
    deduplikacji do pamięci flash trafi ponownie cały dokument, natomiast
    dysk z deduplikacją zorientuje się, że część zapisywanych danych już
    jest w pamięci flash i fizycznie zapisze tylko dane zmienione, albo w
    sytuacji, kiedy robimy sobie kopię jakiegoś katalogu roboczego na tym
    samym dysku, to dysk nic do flasha nie zapisze, tylko doda wpisy w
    tabelach allokacji(czyli nasza domniemana kopia i oryginał będą
    wskazywać w to samo miejsce w pamięci flash, co może mieć
    nieoczekiwane skutki uboczne w przypadku błędów w firmware dysku).
    http://storageconference.org/2012/Presentations/R15.
    Deduplication.DeduplicationInSSD.pdf

    Sama obsługa pamięci flash na poziomie fizycznym też jest bardzo
    kłopotliwa, nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że taka komórka
    flash czytana cyklicznie dziesiątki tysięcy razy może zacząć sypać
    błędami, więc na przykład komórka, która nie była zapisywana lecz
    tylko czytana sto tysięcy razy(dla MLC) powinna zostać przepisana w
    inne miejsce:
    http://www.micron.com/-/media/Documents/Products/Pre
    sentation/flash_mem_summit_jcooke_inconvenient_truth
    s_nand.pdf

    >A zaś co do "ewolucji SSD" wskazanej przez A. Wysockiego - to jakoś odnoszę
    >wrażenie, że wirujące krążki HDD jednak trochę jeszcze pożyją. Nie w
    >laptopach oczywiście, ale w maszynach stacjonarnych, a już na pewno - w
    >dużych serwerach. Popyt z serwerowni będzie jakoś-tam podtrzymywał
    >zachowanie podaży, a to z kolei pozwoli na podtrzymanie popytu również ze
    >strony "zwykłych" użytkowników desktopów...

    Jeśli cena megabajta flasha spadnie do ceny megabajta w dysku
    magnetycznym, to dyski magnetyczne mogą odejść tak, jak odeszły stacje
    FDD...

> [...]
    >pojemny HDD, znacznie mniejszy SDD, oraz spory kawałek zwykłego RAM-u, dla
    >jeszcze większego wspomożenia wydajności. Podczas uruchamiania takiej
    >hybrydy do RAMu będzie przepisywany FAT, a firmware będzie obsługiwało
    >"adresowanie logiczne", pozwalając na to, aby (powiedzmy) różne części tego
    >samego programu były zapisywane a to na SSD, a to na HD - tak, aby uniknąć
    >ciągłego przenoszenia jakiegoś fragmentu kodu w coraz to nowe obszary SSD.
    >Wszak ilość "nadpisań" jest w przypadku SSD dramatycznie mniejsza, niż dla
    >dysków magnetycznych. Tu przewaga HDD jakoś ciągle się utrzymuje!

    Też jestem zdania, że dyski z cachem SSD to przyszłość, przynajmniej w
    zastosowaniach domowych.