eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaDynamika(DR) w aparatach?
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 123

  • 81. Data: 2011-02-01 17:05:22
    Temat: Re: Dynamika(DR) w aparatach?
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2011-02-01 02:25:36 +0100, Mateusz Ludwin <n...@s...org> said:

    > Definiuję sobie
    Słowo kluczowe.

    > dynamikę w światłach jako zakres od 30% szarości
    > przyjmowanej przez światłomierz i soft aparatu do granicy przepalenia, a
    > dynamikę w cieniach od 30% szarości w dół do granicy szumu. Całkowita
    > dynamika to suma dynamiki w światłach i cieniach.
    >
    > Czepiasz się moich potocznych sformułowań dla samego czepiania.
    >
    > Gdzie byłeś wtedy, kiedy na prfc przegadaliśmy kilka tysięcy postów na temat
    > dynamiki i różnych koncepcji jej powiększenia?

    Robiłem zdjęcia, piłem z fotografami wódkę, klepałem babę po czymś tam.
    Robiłem wiele pożytecznych rzeczy.
    Nie tworzyłem natomiast własnych definicji, tam gdzie już istnieją prawidłowe.

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam
    JA
    www.skanowanie-35mm.pl


  • 82. Data: 2011-02-01 17:27:15
    Temat: Re: Dynamika(DR) w aparatach?
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    W dniu 2011-02-01 18:01, cichybartko pisze:
    > W dniu 2011-01-31 20:09, Andrzej Libiszewski pisze:
    >> Toteż nigdzie tego nie twierdzę, cały czas pisałem o masteringu
    >> cyfrowym, tylko kiedyś nie stosowano takiej kompresji dynamiki i
    >> żyłowania głośności. ;)
    >
    > Wiem, wiem o co Ci chodzi :). Chciałem tylko zaznaczyć że muzyka żyje i
    > ma się dobrze.

    I bardzo dobrze :)

    > Fakt istnienia grup wieszczących koniec świata jest po
    > prostu zabawny, chociażby nawet tego muzycznego świata ;).

    Są niezbędną częścią ekosystemu :)

    > Dziś wystarczy wejść na lastfm i zobaczyć jak ludzie są mocno osłuchani,
    > jak świetnie ma się muzyka z przeszłości i to z przeróżnych gatunków.
    > Kiedyś było to nie do pomyślenia, ludzie uwielbiali się okopywać w
    > szufladkach, hehehe niektórym zostało to do dziś.

    Cóż, ja też co jakiś czas dzięki sieci (w tym lastfm) znajduję coś
    nowego i godnego uwagi :)



    --
    Andrzej Libiszewski; JID: andrea/at/jabster.pl, GG: 5289118
    "I must rule with eye and claw -- as the hawk among lesser birds."


  • 83. Data: 2011-02-01 18:14:07
    Temat: Re: Dynamika(DR) w aparatach?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 30 Jan 2011, Czornyj wrote:

    >>   Ciekawe czy doczekamy monitorów LED (nie "LED", jak dzisiejsze
    >> z podświetleniem LED, lecz obrazujące w oparciu o LED) zdolnych
    >> do paru tysięcy lm/m^2, być może tylko na małym wycinku 'naraz'
    >> (niemniej oddającym "prześwietlenia").
    >
    > Są, są - co zresztą jest bez większego znaczenia.

    Jakiś link można prosić?
    A, i żeby nie skończyć z czymś do rzutnika :) to najlepiej
    z rzeczoną "dynamiką" :D

    > Większy zakres dynamiczny można

    Można :)

    > równie dobrze

    Nie równie dobrze.

    > skwantyzować za pomocą 8-u bitów,
    > najwyżej pojawi się posteryzacja.

    I to "najwyżej" kładzie cały interes.
    8-bit z gammą jest w pobliżu granicy rozdzielczej oka, istotne
    zwiększenie "schodków" skończy się źle :(

    pzdr, Gotfryd


  • 84. Data: 2011-02-01 18:22:34
    Temat: Re: Dynamika(DR) w aparatach?
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl>

    Paweł W. wrote:
    > Proszę wyjaśnijcie mi, czy dobrze rozumiem postęp w DR we współczesnych
    > aparatach - wzrost DR wiąże się ze zmniejszeniem szumów i możliwością
    > "wyciągnięcia" czegoś z cienia, natomiast w chwili obecnej nic się nie
    > robi(poza Fuji i chyba nieudaną matrycą EXR, bo się z niej wycofują w
    > różnych małpkach na rzecz BSI od Sony), aby rozszerzyć dynamikę w
    > światłach?

    Coś tam sie robi tyle, że samo zarejestrowanie większego zakresu dynamiki to
    tylko jedna strona medalu. Pozostaje jeszcze kwestia tego, jak ten cały
    zarejestrowany zakres dynamiki pokazać a to już nie jest takie proste.
    Trzeba także zwrócić uwagę, że ważny jest jeszcze rejestrowany zakres
    tonalny sceny. Ten niestety jest znacznie mniejszy od rejestrowanego zakresu
    dynamiki.

    Pozdrawiam,
    - Bastek -


  • 85. Data: 2011-02-01 20:04:15
    Temat: Re: Dynamika(DR) w aparatach?
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Janko Muzykant:

    > Poza tym dźwięk na YT jest marny, co powodowane jest właśnie kompresją
    > stratną (czego zupełnie nie rozumiem, bo da się to zrobić dobrze).

    No jest marny, ale powiedzmy że jest to poziom nagrań z lat 70.
    --
    Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment

    Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com


  • 86. Data: 2011-02-01 20:06:06
    Temat: Re: Dynamika(DR) w aparatach?
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Mateusz Papiernik:

    >> Te nowe nagrania DG sa podobno średnie. Ja mam tylko jednego Zimermana z
    >> koncertami Chopina i jest OK.
    >
    > Z Polish Festival Orchestra? Bardzo dobrze zrealizowana plyta, IMHO.

    Tak, bardzo fajnie.

    Najlepsze co ostatnio kupiłem pod względem realizacji to to:

    http://merlin.pl/Taniec-Smoka_Biodro-Records/browse/
    product/4,684543.html
    --
    Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment

    Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com


  • 87. Data: 2011-02-01 20:07:21
    Temat: Re: Dynamika(DR) w aparatach?
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Jakub Witkowski:

    > Żeby wykorzystać większą dynamikę należy zatem po prostu olać presety
    > i naświetlać słabiej niż aparat robi defaultowo, dobierając ekspozycję
    > wg własnego uznania. I dlatego tak naprawdę liczy się całkowita
    > rozpiętość a nie bezwzględne wartości minimalnej i maksymalnej ekspozycji.

    No wiem, tylko że soft nie jest do tego przystosowany. Chciałbym czasem
    skorzystać z podglądu.
    --
    Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment

    Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com


  • 88. Data: 2011-02-01 20:08:38
    Temat: Re: Dynamika(DR) w aparatach?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 Feb 2011, Jakub Witkowski wrote:

    > W dniu 2011-01-31 20:20, Mateusz Ludwin pisze:
    >
    >> Ale można też rozwijać światła i zostawić to tak jak jest. Szum się wtedy
    >> nie zwiększy.
    >
    > Ale zastanów się. Powiedzmy że masz lepszą matrycę która ma wyższą dynamikę
    > o 2EV (niech będzie, że "w światłach" - czyli pozwala większą ekspozycję
    > bezwzględną, ale to w sumie bez znaczenia bo mechanizm jest taki sam).
    > Konstruktorzy do spółki z marketingowcami ustawią wtedy tak soft aparatu
    > aby naświetlał ją średnio mocniej, właśnie o te 2EV - skoro może.

    Albo nie ustawią.
    Akurat strzeliłeś kulą w płot :D
    Wspomniany uprzednio "fuj" ma ekspozycję ustawioną "średnio na duże
    piksele" - znaczy wywołanie z samych dużych pikseli oddaje *mniej
    więcej* przeciętne ustawienia innych aparatów.
    I tak właśnie ustawia automatyka - jak ustawisz P (lub Auto)
    i pstrykniesz zdjęcie w RAW, to możesz sobie później wydobywać
    te 3,5++ EV w postprocesie.
    Ale JPG z aparatu jest nastawiony porównywalnie, jak w Canonie,
    Nikonie czy Alphie (przypominam - mowa o >3 EV zapasu, nie mam
    zamiaru się kłócić o "zwyczaje" marketingowców w zakresie +/-0,5EV).
    Nieświadomi użyszkodnicy Fuji nie są w stanie z tej "dynamiki"
    skorzystać - szczególnie jeśli warunki sprawiają, że aparat
    naświetla "średnio na światła" (bo ma duże w miarę równo
    jasno oświetlone powierzchnie, a to cienie są małe i tam
    będzie trzeba "wyciągać"). Trzeba wtedy *prześwietlić* ujęcie,
    i to mocno.
    Jak kto woli inną wersję, można tak: "widziane" w ustawieniach
    ISO (czułość matrycy) dotyczy wielkich pikseli, ISO małych
    pikseli tworzących dodatkowy "podobraz prześwietleń" można
    podzielić przez ~10, tyle że tej wartości nigdzie nie
    widać.

    > W rezultacie zostanie ci dokładnie tyle samo zapasu w światłach

    Otóż nie.
    Na "P" przy przeciętnym zdjęciu (relatywnie małe powierzchnie
    które są "za jasne") będziesz miał blisko 4 EV zapasu.
    W światłach. W RAWie rzecz jasna, na .JPG "wypalone jak wszędzie"
    (z dokładnością do pewnego stopnia nastawialnej kompresji
    dynamiki JPG).

    > co w tej
    > gorszej matrycy. Za to odstęp od szumów ("dynamika w cieniach") rozszerzy
    > się o dodatkowe 2EV i parametry w tabelkach się poprawią.

    Ale za to wyszłoby, że czułość matrycy jest >10x mniejsza :P
    (mowa konkretnie o S3/S5, >3,5 EV odstępu w małych pikselach,
    w Twoim przykładzie byłoby 4x).

    > Żeby wykorzystać większą dynamikę należy zatem po prostu olać presety

    To się zgadza.

    > i naświetlać słabiej

    Nie, trzeba ZNAĆ charakterystykę aparatu!
    Tyle i tylko tyle.

    > I dlatego tak naprawdę liczy się całkowita
    > rozpiętość a nie bezwzględne wartości minimalnej i maksymalnej ekspozycji.

    A to się zgadza.
    Częsciowo się zgadza ;)
    Nieprawdziwa jest (w świetle istniejących rozwiązań) Twoja teza że
    "marketingowcy NA PEWNO każą defaulty podciągnąć do oporu".
    To powód pierwszy i zasadniczy mojego postu :)
    A "częściowość zgody" jest prosta - w tych samych warunkach Fuji S5
    i Nikon D3x obejmują tę samą "dynamikę".
    Aby z całego zakresu skorzystać, należy nastawić je INACZEJ.
    Pic w tym, że D3x robi to przy kilkakrotnie mniejszej potrzebnej
    ekspozycji, można więc sobie albo skrócić czas albo zwiększyć głębię
    ostrości.
    Wartość bezwzględa więc jak najbardziej również "się liczy".

    pzdr, Gotfryd


  • 89. Data: 2011-02-01 20:14:53
    Temat: Re: Dynamika(DR) w aparatach?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 Feb 2011, Janko Muzykant wrote:

    > W dniu 2011-01-31 20:23, Bronek Kozicki pisze:
    >> W Fuji nie tyle ryzykujesz co *masz* szum w *światłach*.
    >
    > Ale widoczny, czy w teorii?

    Zależy od ISO :D
    Matryca jest w miarę stara, efekty takie jak *odpowiednio* dla
    pikseli z APS i minikompakta sprzed lat.
    Małe piksele są mniej więcej "kompaktowe".
    Jak wykorzystasz ISO 100 czy 200, to granica przy której przepały
    dużych pikseli zmuszają do skorzystania z małych leży sporo nad szumem
    małych pikseli i nie ma problemu.
    Jak dasz ISO 800... cóż... :D

    > Bo czuję, że mając stały zapas 2EV

    Ponad 3,5 EV, było parę razy na grupie.
    Ale rozumiem że bierzesz 2 EV "do wykorzystania" i 1,5 EV na "zapasowy
    zapas" :)

    > po prostu
    > naświetlałbym o tyle mocniej, a potem walczył w szopie o równowagę.

    I słusznie - tyle, że nie jak jest mało światła.
    Wtedy lepiej wziąć Dx3 czy jak mu tam ;)

    pzdr, Gotfryd


  • 90. Data: 2011-02-01 20:23:21
    Temat: Re: Dynamika(DR) w aparatach?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 30 Jan 2011, JA wrote:

    > Ale po co pracować nad zwiększeniem pojemności detektora? Wystarczy zwiększyć
    > odstęp sygnału od szumu. Fotograf powinien se poradzić.

    Powinien.
    Ale fotograf może nie lubieć noszenia szarych filtrów :P, a że ludziska
    dziś są wygodne...

    > Przykład.
    > Scena o rozpiętości tonalnej 10 EV. Aparat o użytecznej dynamice 7 EV da albo
    > przepalone światła, albo nieużyteczne cienie. Aparat o użytecznej dynamice 14
    > EV spokojnie da sobie z tą sceną radę. Naświetlimy albo uzyskując maksimum
    > jakości w cieniach, dzięki czemu światła będą z dużym zapasem.

    Przyjmujemy tezę wyrażoną w powyższym zdaniu za prawdziwą :>

    > Albo
    > naświetlimy na granicy przepału i będziemy mieli qupę w cieniach.

    Przemyśl.
    Tak na spokojnie ;)

    > Proste.

    Czytam i wychodzi mi że chyba nie.
    Powtórzę cytat:

    > naświetlimy na granicy przepału i będziemy mieli qupę w cieniach.

    W opisanych warunkach?? :O
    To trzeba *umieć* ;), widać "masz talent" ;)

    pzdr, Gotfryd

strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 13


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: