    Date: Thu, 23 May 2013 16:34:22 +0200
    From: Stefan Szczygielski <g...@s...eu.org>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Dwumasa kontra jednomasa.

    W dniu 23.05.2013 14:44, Jimiasty pisze:
    > Np ja, ale silnik jest benzynowy i to boxer wiec tak czy siak drgan nie generuje.

    Sposób pracy silnika przeciwsobnego nie ma tu aż tak dużo do rzeczy jak
    generowany przez niego moment, który jakoś trzeba za pośrednictwem
    sprzęgła zapiąć i przenieść. Nawet bym się zastanowił, czy silnik
    ruszający z nominalnie niższych obrotów jałowych w kontekście sprawy
    koła dwumasowego wręcz zadania nie utrudnia.

    > Po zamianie na jednomase + sprzeglo - samo ASO Subaru zaleca taka zmiane.

    Ja również doświadczyłem zmiany koła dwumasowego na komplet koła
    jednomasowego z tarczą sprzęgła z tłumikiem drgań w Subaru. Zaleca to
    chyba trochę źle powiedziane - taka jest praktyka i tak też wymieniali w
    ramach gwarancji dla swojego świętego spokoju. Typowo koła dwumasowe w
    tych pojazdach lubią świerszczeć, ćwierkać czy jak tam zwał ten
    upierdliwy hałas, który się wówczas wydobywa. No i z racji
    nieodpuszczającego napędu na 4 koła są podatne na zniszczenie. Z
    ciekawostek technicznych maksymalny luz na kole dwumasowym nie jest
    przez Subaru określony.

    > Jest tak jak bylo, gdy dwumasa byla sprawna. Zadnych negatywow nie zauwazylem, poza
    ubytkiem kasy z konta.

    Ja tam bym się z tym dość mocno nie zgodził. Praca sprzęgłem i zapięcie
    przeniesienia napędu są zdecydowanie bardziej ,,brutalne'' ale
    jednocześnie jakby bardziej responsywne - mnie tam taki wariant bardziej
    odpowiada, ale mam do czynienia z silnikiem 165KM - wyobrażam sobie, że
    przy większych mocach tudzież silniku wysokoprężnym (o wyższym momencie
    obrotowym przy niższych obrotach) będzie gorzej. Płynnie dynamicznie
    ruszyć jest w każdym bądź razie odczuwalnie trudniej, podobnie szybka
    zmiana pomiędzy I a II biegiem.

    Jeszcze inna kwestia jest taka, że w przypadku Subaru efekt gorszej
    pracy na sprzęgle jest trochę niwelowany przez przeniesienie napędu - w
    ,,zwykłym'' samochodzie bądź z napędem wspomaganym elektronicznie
    również oczekiwałbym większych różnic.

    W Toyocie z silnikiem D4D i zamienionym kołem na jednomasowe określiłbym
    komfort pracy przeniesienia napędu na zadowalający, ale trudno mi się
    odnieść do dwumasowego tamże, bo nie miałem do czynienia z tym
    samochodem w wersji nominalnej. Jeździłem trochę również w miarę
    współczesną Toyotą Corollą z silnikiem benzynowym - nie mam pojęcia, czy
    z dwumasą czy bez, ale praca sprzęgła też mnie na kolana nie powaliła -
    rzekłbym jeździło się nie gorzej i nie lepiej niż dieslem z kołem
    jednomasowym. Ot, kwestia przyzwyczajenia.

    Więc podsumowując - jeśli Wątkotwórca umie posługiwać się sprzęgłem i
    nie oczekuje od swojego samochodu niewiadomoczego - ja tam bym wymieniał
    na jednomasowe ze względów czysto ekonomicznych.

    S.