  • Data: 2010-11-29 11:44:56
    Temat: Re: Duże zakupy - jakieś zmiany
    Od: "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "AZ" <a...@g...com> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:id00th$q1u$...@n...news.atman.pl...

    > A moze to jest tak, ze ide do sklepu, przymierzam cos a pozniej przezywam
    > szok
    > gdy sprzedawca poda mi cene ktora mi ciezko przelknac? Chociaz ja mam
    > miejsce
    > z ktorego jestem zadowolony, ide mierze, dowiaduje sie o cenie, gdy jestem
    > zaskoczony to informuje o tym sprzedawce na co on odpowiada rabatem (nie
    > rabacikiem 2%) - ja wychodze zadowolony, on jest tez zadowolony. Chociazby
    > glupie rekawice Modeki ktore kosztowaly 260 dostalem za 210 a bylo to w
    > kwietniu, wiec jak widac da sie.

    To się nazywa targowanie. W krajach z długą tradycją handlu - to rzecz
    normalna. W Polsce sprzedawcy udają czasami oburzenie. Inna rzecz, że
    klienci także pojęcia o targowaniu się nie mają. Wielu wydaje się, że to
    "nie wypada", że to robienie z siebie dziada. Nic bardziej błędnego.

    Gdy kupuję buty z ceną 600 zł i mówię, że dam 500, to nie dlatego, że mnie
    nie stać na 600. To dlatego, że w moich oczach one są warte 500.
    Polscy sprzedawcy tymczasem nauczyli się "sprytnego wybiegu": ja tu tylko
    sprzedaję i nie mogę negocjować - typowa odzywka sprzedawcy. Moja odpowiedź:
    to proszę przyprowadzić kogoś, kto może.

    Na szczęście powoli rośnie kultura handlu u obu stron. Będzie coraz lepiej.
    A młodym (i starym) polecam poćwiczyć negocjowanie. To bardzo przydatna
    umiejętność w wielu dziedzinach życia. Zdarzyło mi się nawet poprowadzić
    gościnny wykład na ten temat dla studentów Uniwersytetu Gdańskiego.