eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyDroga hamowania vs prędkośćRe: Droga hamowania vs prędkość
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.91.230.58.65!n
    ot-for-mail
    From: viktorius <v...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Droga hamowania vs prędkość
    Date: Fri, 26 Jan 2018 09:31:10 +0100
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <p4ep0c$qq5$1$viktoriu@news.chmurka.net>
    References: <p4d7op$7ea$1@node2.news.atman.pl> <p4dbnt$aju$1@dont-email.me>
    <p4dcut$cbh$1@node2.news.atman.pl>
    <4...@g...com>
    <p4dkod$ak4$1@node1.news.atman.pl>
    NNTP-Posting-Host: 91.230.58.65
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Date: Fri, 26 Jan 2018 08:31:08 +0000 (UTC)
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="viktoriu";
    posting-host="91.230.58.65"; logging-data="27461";
    mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/52.5.2
    In-Reply-To: <p4dkod$ak4$1@node1.news.atman.pl>
    Content-Language: pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2623441
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2018-01-25 o 23:12, Marek S pisze:
    > W dniu 25-01-2018 o 21:57, Yeti Siedzinski pisze:
    >
    >> Predkosc spada liniowo
    >
    > No właśnie nie. To w spostrzeżeniu ująłem. W trzecim przypadku jechałem
    > 80km/h. Wyhamowanie z 80/40 zajmuje dużo więcej czasu niż z 40/0.
    > Poczyniłem kilka powtórzeń. Za każdym razem identycznie było. Tak jak
    > napisałem, wrażenie było takie jakby hamulce zaczynały działać przy ok
    > 40km/h. Była wyczuwalna narastająca siła hamowania. Instruktor, który
    > mnie szkolił celowo zjawisko zaprezentował.
    >

    Energia kinetyczna w najprostszej postaci to E=mv^2/2 czyli mamy
    prędkość do kwadratu.

    Hamulce mają stałą wydajność (zakładamy, ze nie maleje/wzrasta z
    temperaturą)
    Po tych śliskich założeniach nadal wychodzi, że wytracenie prędkości "o
    40" ale z 40 do 0 albo z 80 do 40 to jednak inna energia. I droga
    hamowania przy wytraceniu o tę samą wartość prędkości będzie inna.

    Wrażenie, że hamulce działają "pod koniec hamowania" to wynik bilansu
    wydajności hamulców i aktualnej energii kinetycznej. W tej jednostce
    czasu przy mniejszej prędkości początkowej więcej wytracą energii.

    Byłem kiedyś pod jednym z marketów w "Laboratorium Skoda". Były tam
    różne zabawki, była też równia pochyła z fotelem, prosty symulator
    wypadku, siły uderzenia, na dole równi walisz fotelem w gumowy odbój,
    zatrzymujesz się.
    Wsiadasz, puszczają Cię dwa razy, z różnej wysokości, czyli różne
    prędkości na końcu. Twoim zadaniem jest odpowiedzieć na pytanie: "Skoro
    pierwsze uderzenie było z prędkości 5km/h to z jaką prędkością uderzyłeś
    drugi raz?". Odpowiedzi były przeróżne: 30, 50, 10 bo pierdyknięcie było
    odczuwalnie duuużo większe. Prawidłowa odpowiedź to 6km/h. Tylko jeden
    km/h więcej. Bo energia kinetyczna nie była 25 tylko 36, a to jest ~50%
    więcej.

    I nie wiem skąd te spostrzeżenia że "wykładniczo"? Spaliście na fizyce?

    --
    viktorius

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: