-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.91.230.58.65!n
ot-for-mail
From: viktorius <v...@i...pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Droga hamowania vs prędkość
Date: Fri, 26 Jan 2018 09:31:10 +0100
Organization: news.chmurka.net
Message-ID: <p4ep0c$qq5$1$viktoriu@news.chmurka.net>
References: <p4d7op$7ea$1@node2.news.atman.pl> <p4dbnt$aju$1@dont-email.me>
<p4dcut$cbh$1@node2.news.atman.pl>
<4...@g...com>
<p4dkod$ak4$1@node1.news.atman.pl>
NNTP-Posting-Host: 91.230.58.65
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Date: Fri, 26 Jan 2018 08:31:08 +0000 (UTC)
Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="viktoriu";
posting-host="91.230.58.65"; logging-data="27461";
mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
Thunderbird/52.5.2
In-Reply-To: <p4dkod$ak4$1@node1.news.atman.pl>
Content-Language: pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2623441
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2018-01-25 o 23:12, Marek S pisze:
> W dniu 25-01-2018 o 21:57, Yeti Siedzinski pisze:
>
>> Predkosc spada liniowo
>
> No właśnie nie. To w spostrzeżeniu ująłem. W trzecim przypadku jechałem
> 80km/h. Wyhamowanie z 80/40 zajmuje dużo więcej czasu niż z 40/0.
> Poczyniłem kilka powtórzeń. Za każdym razem identycznie było. Tak jak
> napisałem, wrażenie było takie jakby hamulce zaczynały działać przy ok
> 40km/h. Była wyczuwalna narastająca siła hamowania. Instruktor, który
> mnie szkolił celowo zjawisko zaprezentował.
>
Energia kinetyczna w najprostszej postaci to E=mv^2/2 czyli mamy
prędkość do kwadratu.
Hamulce mają stałą wydajność (zakładamy, ze nie maleje/wzrasta z
temperaturą)
Po tych śliskich założeniach nadal wychodzi, że wytracenie prędkości "o
40" ale z 40 do 0 albo z 80 do 40 to jednak inna energia. I droga
hamowania przy wytraceniu o tę samą wartość prędkości będzie inna.
Wrażenie, że hamulce działają "pod koniec hamowania" to wynik bilansu
wydajności hamulców i aktualnej energii kinetycznej. W tej jednostce
czasu przy mniejszej prędkości początkowej więcej wytracą energii.
Byłem kiedyś pod jednym z marketów w "Laboratorium Skoda". Były tam
różne zabawki, była też równia pochyła z fotelem, prosty symulator
wypadku, siły uderzenia, na dole równi walisz fotelem w gumowy odbój,
zatrzymujesz się.
Wsiadasz, puszczają Cię dwa razy, z różnej wysokości, czyli różne
prędkości na końcu. Twoim zadaniem jest odpowiedzieć na pytanie: "Skoro
pierwsze uderzenie było z prędkości 5km/h to z jaką prędkością uderzyłeś
drugi raz?". Odpowiedzi były przeróżne: 30, 50, 10 bo pierdyknięcie było
odczuwalnie duuużo większe. Prawidłowa odpowiedź to 6km/h. Tylko jeden
km/h więcej. Bo energia kinetyczna nie była 25 tylko 36, a to jest ~50%
więcej.
I nie wiem skąd te spostrzeżenia że "wykładniczo"? Spaliście na fizyce?
--
viktorius
Następne wpisy z tego wątku
- 26.01.18 12:47 Marek S
- 26.01.18 13:20 Marek S
- 26.01.18 13:29 Marek S
- 26.01.18 13:46 Marek S
- 26.01.18 13:50 v...@g...com
- 26.01.18 15:29 viktorius
- 26.01.18 16:06 T.
- 26.01.18 19:50 Tomasz Pyra
- 26.01.18 20:15 Marek S
- 26.01.18 20:21 mk4
- 26.01.18 20:47 Marek S
- 26.01.18 20:51 Shrek
- 26.01.18 21:03 Marek S
- 26.01.18 21:06 Marek S
- 26.01.18 23:21 Tomasz Pyra
Najnowsze wątki z tej grupy
- Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- Beztłumikowcy
- promile wspierają Ukrainę
- Chińczyki są LEPSZE ;-)
- Już nie płoną
- 8%
- Nowy Outlander PHEV w PL
- Śmiechu KOOOOOOPA ;-)
- Antyradar
- zasniecie
- wjechał przez bramkę dla służb
- IZERY NIE BĘDZIE. PROJEKT POLSKIEGO ELEKTRYKA LĄDUJE W KOSZU.
- czyste powietrze
- Kamerka sam. na tył
- koniki obsiadły kolejki i numerki
Najnowsze wątki
- 2025-01-04 Zbieranie danych przez www
- 2025-01-04 reverse engineering i dodawanie elementów do istniejących zamkniętych produktów- legalne?
- 2025-01-04 w Nowym Roku 2025r
- 2025-01-04 Warszawa => Specjalista ds. IT - II Linia Wsparcia <=
- 2025-01-04 Warszawa => Java Developer <=
- 2025-01-04 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-04 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-04 Wrocław => Application Security Engineer <=
- 2025-01-04 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-01-04 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2025-01-03 Problem z odczytem karty CF
- 2025-01-03 Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- 2025-01-03 Wrocław => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-01-03 Warszawa => International Freight Forwarder <=
- 2025-01-03 Mińsk Mazowiecki => Area Sales Manager OZE <=