    From: Shrek <...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Droga hamowania vs prędkość
    Date: Fri, 26 Jan 2018 09:29:45 +0100

    W dniu 26.01.2018 o 09:17, Shrek pisze:

    > IMHO tak: a=F/m. Masa jest stała - teraz ptranie czy siła hamulców też -
    > moim zdaniem po fazie początkowej, gdzie klocki się zaciskają potem jest
    > stała (o ile po prostu wciskasz pedał w podłogę). Tyle machaniki
    > klasycznej - potem dochodzi ABS który siłę hamowania ogranicza (ale
    > raczej na końcy, co by przeczyło obserwacjom przedpiscy).

    Mimo wszystko intuicja podpowiada mi, że rzeczywiście im wolniej tym
    lepiej hamujesz (fizyka wspomina o kwadracie we wzorze na energię
    kinetyczną), doświadczenie również podpowiada, że z 200 to na początku
    zaskakująco wolno hamujesz, doświadczenia na ćwiczen hamowania
    awaryjnego na moto jak i każdorazowe rozczarowanie jak "trzeba" było
    heblować z wiekszych prędkości równiez...

    polukałem w googlu i rzeczywiście:

    http://3.bp.blogspot.com/-mFvMVMm-G3Y/Uq-nBDOeRMI/AA
    AAAAAAAoc/FC9vf90ZV7g/s1600/hamowanie2.jpeg

    Im wolniej tym "stromiej" prędkość tracisz. Więc przedpisca miał rację,
    trzeba tylko wytłumaczyć na gruncie fizyki. Kwadrat we wzorze na energię
    kinatyczną IMHO tego nie tłumaczy bo wynik byłby znacznie gorszy. Więc
    po prostu charakterystyka hamulców i to, że w praktyce nikt od razu nie
    ciśnie do podłogi.

    Shrek