  • 31. Data: 2011-08-04 11:03:25
    Temat: Re: Dostepnosc systemu - metody formalne
    Od: "R. P." <r...@w...to.wp.pl>

    t...@W...gazeta.pl wrote:
> [...]
    >>> '
    >
    > Jaka niewygodna? Jeżeli ktoś używa tak merytorycznych argumentów jak "Zal mi
    > sie robi jak slysze Pana skomlenie." to sam nie miałbym ochoty prowadzić
    > dyskusji z osobą wykazującą się takim brakiem kultury i poszanowania oponenta.

    "No, jak skonczyl Wysza Prywatna Skole Politologii i Marketingu to nei
    zrobi. " - to za to byl merytoryczny argument A.L...

    > Dla mnie A.L. w podwątku dyskusji o MC wypowiedział
    > się, że nie ma co wynajdywać koła na nowo tylko tylko użyć już istniejących
    > (tak, tak panie Sewerynie A.L. nie musiał odkrywać koła i żarówki) i podał
    > linka do instrukcji użycia takowego. Nic więcej.

    Seweryn dokladnie wyjasnil, ze nie o metody podane w ksiazce wspomnianej
    przez A.L. chodzi...

  • 32. Data: 2011-08-08 09:40:24
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    Seweryn Habdank-Wojewódzki wrote:
> [...]
    > ale moge przyjac,
    > ze to bedzie X (OS availability w zaleznosci od HW).

    > Wiem. Wlasnie takie analizy mam - czyli wiadomo co nalezy do SPOF.
    > Rowniez mam definicje kiedy nasz klient uwaza, ze system lezy nawet
    > jesli
    > komunikacja dziala i niektore moduly dzialaja, ale jakas informacja
    > nie jest dostarczana
    > i system calosc nie jest sprawna.

    > Jasne.

    > Tak to jest rozwiazanie, ale unikamy takich trikow.

    > Tak, ale to jest chwyt prawniczy a nie techniczna analiza

    Ale przy szacowaniu typu 4 czy 5 dziewiątek to ja z definicji nie mam zaufania
    do "technicznej analizy zagadnienia". Bo jest problem "unknown unknowns". Na
    "unknown unknowns" przykładów historycznych mamy (zbyt) wiele. Żebym miał
    zaufanie, to mnie któś musi przekonać, że wziął pod uwagę te niewiadome
    niewiadome i ma na nie niemal całkowicie pewne (też wielodziewiątkowe)
    ograniczenie z góry.

    Ot choćby:
    1. Space Shuttle. Robiono różne analizy niezawodności i niby wyszło, że szansa
    utraty statku wraz z załogą w jednej misji jest rzędu 1:10000 (mamy 4
    dziewiątkową niezawodność). Realne dane historyczne wskazują, że tak naprawdę
    można mówić o niezawodności rzędu 1:50 -- na 135 misji mamy 2 utraty statku i
    załogi i 1 parszywy close-call ("failure mode" praktycznie taki sam jaki
    zniszczył Columbię trafił się już wcześniej, i to w 2. misji po utracie
    Challengera -- wtedy się udało bo dziura została wybita w szczęśliwym miejscu
    gdzie akurat pod spodem był gruby element metalowy, który sprawnie odprowadzał
    ciepło dalej, a nie pusta przestrzeń).
    2. Albo ostatnio Fukushima -- nie przewidzieli że jednocześnie padną generatory
    dizlowskie, zasilanie z sieci i transport kołowy, pozwalający na dowiezienie
    akumulatorów z zewnątrz.
    3. Albo ostatnio incydent z silnikiem RollsRoyce-a w Airbusie 380... W silniku
    pękł dysk turbiny -- takie coś waży setki kg i przy dzisiejszej technologii nie
    da się tak zbudować silnika, by taki połamany dysk z niego nie wyleciał na boki
    (robi się osłony wytrzymujące łopatki wentylatora, ale na dysk turbiny nie ma
    mocnych -- energia głównych fragmentów jest jak pocisku z działa dużego
    kalibru). Samoloty się certyfikuje tak, by pojedyncze przestrzelenie przez
    pojedynczy znaczny fragment dysku nie "zdejmowało samolotu z nieba". Przyjmuje
    się trafienie 1 fragmentem bo taki dysk rozpryskuje się mniej więcej
    równomiernie we wszystkich kierunkach (przed rozpryśnieciem jest pi*drzwi w
    stanie równowagi, inne elementy są zbyt delikatne by istotnie zmienić tor ruchu)
    i zwykle pęka na 3 główne fragmenty (plus nieco mniejszych). Tu wyszło inaczej
    -- samolot został trafiony przez 3 istotne framgenty (z czego 2 duże) i tylko
    jeden duży poleciał nie trafiając samolotu. Czyli była awaria której
    konstruktorzy nie przewidywali -- istotne przewody elektryczne i hydraulika
    zostały przecięte w 3 różnych miejscach (przy okazji został przestrzelony jeden
    z dźwigarów w skrzydle i zbiornik paliwa). Na szczęście było więcej marginesów
    niż przewidywała specyfikacja i certyfikacja i tym razem się udało. Ale parę
    osób twierdzi, że samolot innego typu miałby marne szanse.

    > Pozdrawiam,

    pzdr
    \SK

  • 33. Data: 2011-08-11 10:04:11
    Od: Seweryn Habdank-Wojewódzki <h...@g...com>

    Witam,

    > Jak dyskusja staje sie niewygodna i brakuje argumentow merytorycznych,
    > to A.L. wrzuca do KF... Dobre ;)

    To jest w standardzie.

    Pozdrawiam,

    --
    |\/\/| Seweryn Habdank-Wojewodzki
    \/\/

  • 34. Data: 2011-08-12 17:21:55
    Od: "R. P." <r...@w...to.wp.pl>

    Seweryn Habdank-Wojewódzki wrote:
    > Witam,

    >>> '
    >
    > To jest w standardzie.

    Taa, gdyby wierzyć zapewnieniom A.L., to ma połowę polskiego usenetu w
    swoim KF. Żeby jeszcze ta połowa nie miała tego w dupie, to gotów byłbym
    jeszcze zrozumieć... A tak to wygląda na wylewanie jakichś bliżej
    niezdefiniowanych żali.

  • 35. Data: 2011-08-12 18:18:56
    Temat: [OT] Re: Dostepnosc systemu - metody formalne
    Od: n...@m...invalid

    W dniu 12.08.2011 r. 19:21, R. P. pisze:

> [...]
    > swoim KF. Żeby jeszcze ta połowa nie miała tego w dupie, to gotów byłbym
    > jeszcze zrozumieć... A tak to wygląda na wylewanie jakichś bliżej
    [OT;nag]Z pewnymi ludźmi trzeba w odpowiedni sposób dyskutować; pan A.L.
    rekompensuje m.in. wiedzą anegdotyczną. Jakkolwiek od osób technicznych,
    geeków nie oczekuję zdolności interpersonalnych, to w ogólności polski
    Usenet z jakiegoś powodu ma immanentną tendencję do wtrąceń obocznych,
    często personalnych. Na anglojęzycznych grupach tego fenomenu nie
    dostrzegam w takim nasileniu (i jest to dodatnio skorelowane ze
    specjalizacją grupy). Tam choćby ten wywód winien być uznany za off topic.
    Interlokutorzy nie powinni posuwać się do złośliwości lub zniewag, ale
    skoro już to czynią, to nie warto się dać sprowokować. Ostracyzm jest
    jedną z cywilizowanych metod pedagogiki wobec narzucającym się otoczeniu
    jednostkom -- ale na litość bogów, nie trzeba tego doprowadzać do
    ostentacji. I zaiste wolałbym, aby to był post na temat, a nie jakaś
    jałowa metadyskusja.
    Jeśliby wyciągać wnioski ogólne na podstawie incydentalnych przesłanek,
    to możemy tylko żałować, że techniczne grupy pl.* Usenetu zdewaluowały
    się dość znacznie (może to przesycenie negatywnymi bodźcami). Doprawdy
    nie wiem, gdzie dziś prowadzi się w Internecie merytoryczne (nawet
    akademickie) dysputy o inżynierii (o współczynniku ufności powyżej dwóch
    dziewiątek ;-)) -- może na jakichś forach lub listach mailingowych?
    (Odpowiadając samemu sobie: raczej nie są to polskie programistyczne
    serwisy www Q&A).[/OT;nag]

  • 36. Data: 2011-08-12 20:55:53
    Temat: Re: [OT] Re: Dostepnosc systemu - metody formalne
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Fri, 12 Aug 2011 20:18:56 +0200, n...@m...invalid wrote:

> [...]
    >geeków nie oczekuję zdolności interpersonalnych, to w ogólności polski
    >Usenet z jakiegoś powodu ma immanentną tendencję do wtrąceń obocznych,

    Avy ten trend ograniczyc, wsadzam Kolege do KF

    A.L.

  • 37. Data: 2011-08-12 21:41:28
    Od: "R. P." <r...@w...to.wp.pl>

    A.L. wrote:

    > Avy ten trend ograniczyc, wsadzam Kolege do KF
    >
    > A.L.

    LOL. Czy wiesz, że to co robisz nie jest już nawet śmieszne? To jest
    żałosne... IMO masz jakąś manię wielkości i nie umiesz dyskutować.

  • 38. Data: 2011-08-12 21:55:31
    Od: p...@p...onet.pl

    > LOL. Czy wiesz, że to co robisz nie jest już nawet śmieszne? To jest

    > żałosne... IMO masz jakąś manię wielkości i nie umiesz dyskutować.

    jak dla mnie nie jest zalosne, nie czyta sie zle,
    obruszacie sie dosyc emocjonalnie (i nie schodzicie
    do poziomu bywajacych tu swego czasu tzw 'klozeciakow')
    - przynajmniej tak to wyglada z zewnatrz z mojej
    perspektywy (czytam przelotem, tylko przy okazji)
    tak ze jesli o mnie chodzi nie ma sprawy

  • 39. Data: 2011-08-12 22:18:22
    Od: p...@p...onet.pl

> [...]
    > - przynajmniej tak to wyglada z zewnatrz z mojej
    > perspektywy (czytam przelotem, tylko przy okazji)
    > tak ze jesli o mnie chodzi nie ma sprawy

    wogole w porownaniu z moimi problemami (chocby ostatni dziwaczny
    nadcisnienieowy bol w czasze i inne wiadome moje kiepskie wyniki)
    takie eleganckie sprzeczki to totalny lajcik - sofcik (i dobrze)
    - sorki za wtret

  • 40. Data: 2011-08-12 22:24:01
    Od: "R. P." <r...@w...to.wp.pl>

    p...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    > nadcisnienieowy bol w czasze i inne wiadome moje kiepskie wyniki)
    > takie eleganckie sprzeczki to totalny lajcik - sofcik (i dobrze)

    Jedno trzeba przyznac - A.L. jest calkiem niezly... w erystyce :)