  • 51. Data: 2018-08-23 22:18:54
    Temat: Re: Dlaczego w polskich fabrykach jest brudno?
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 23 sierpnia 2018 21:40:36 UTC+2 użytkownik WM napisał:
> [...]
    po prostu piszę jaki jest dopuszczalny FN i koleś to mierzy. Guzik mnie obchodzi jak
    powstał, czy przez zbyt ciasne promienie walców w maszynie rozwiającej taśmę, czy od
    złego wyżarzania (znaczy bez żadnego zgniotu) w hucie.

    > Niestety brak informacji, niepełne informacje, lub co gorsza sprzeczne
    > informacje to codzienność z jaka zmaga się inżynier.
    > Gdy z desperacji sam chce zrobić pomiary i badania, to nie spotyka się
    > ze zrozumieniem kierownictwa.
    > Panie my tu mamy produkcję, musimy projektować, zarabiać a nie zbierać
    > materiały do doktoratu. Tu nie politechnika.

    Nie wiem, może ja jakiś dziwny jestem, bo jak się najmuję do roboty to spisuję aneks
    do kontraktu który szczegółowo wyjaśnia odpowiedzialność moją i innych za projekty w
    których mam uczestniczyć. Znaczy jakie decyzje podejmuję ja, a jakie ktoś inny. Wtedy
    wisi mi kalafiorem zrozumienie kierownictwa, po prostu patrzę z zaciekawieniem na
    skutki złych decyzji innych kolegów. Osobiście nieraz ich nawet lubię...

  • 52. Data: 2018-08-23 22:28:36
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 23 sierpnia 2018 21:53:09 UTC+2 użytkownik WM napisał:
> [...]
    znosci-austenitycznych-stali-nierdzewnych

    > Jakie znowu linijki?

    Drogie japońskie i tanie chińskie.

    > Jeżeli nie przyciagają magnesu to jakie?
    > Jeżeli nie austenityczne, to jakie, chyba nie ferrytyczne?

    Akurat przyciąganie magnesu linijce mało potrzebne, ale fajne by było gdyby dana
    linijka nie wydłużała się na słońcu (mieszkam w bardzo słonecznym kraju), no i żeby
    była trwała mechanicznie, bo ją częst trzeba przykładać do jakiegoś innego kawałka
    żelastwa, albo po niej przeciągać jakimś długopisem- jak miękka to się rozklepuje. A
    jak na złość sprzedawca w sklepie metalowym nie chce się zgodzić żebym ją wypróbował
    zanim zapłacę. Na szczęście mam w portfelu mały magnesik na taką okoliczność :-)

  • 53. Data: 2018-08-23 22:47:56
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 23 sierpnia 2018 21:39:18 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> [...]

    granica, jednym słowem pomyśl przez chwilę biznesowo.

    > A to juz tym bardziej nie rozumiem ?

    > Dlaczego nie ?

    > Polskie firmy.

    > Szkoly i szpitale akurat musza byc w tej samej ilosci.
    > No chyba, ze proponujesz bezrobotnych wyrzucic z kraju ...

    > Na calym swiecie pryska, wiec raczej albo sie komus nie chcialo
    > wymienic zuzytej uszczelki przy oslonie, albo zainwestowac w
    > odpowiednią posadzke, latwą do sprzatania.

    > To mnie oswiec, gdzie ten problem lezy.

    Zesztą: jedne czyste, drugie brudne.

    > Ale tych zwiazkow to faktycznie niezbyt rozumiem :-)

    > Tak wszyscy pisza. Ze koszt zaprojektowania i przygotowania produkcji
    > samochodu jest tak duzy, ze malych firm na to nie stac.
    >
    > Na dowod - male upadly.
    > No dobra, nie wszystkie, Porsche zyje, Ferrari zyje ..

    > Teoretycznie moze.
    > Praktycznie - a bedzie ten silnik spelnial normy czystosc spalin ?

    > Ten pomysl to na razie czysta spekulacja, ale kto nie ryzykuje, ten
    > nie wygrywa.
    > Tylko czy to jest rozsadne ryzyko...
    >
    > Na razie Ursus wyprodukowal elektryczne autobusy, ciekawe ...

    Uprzejmie tołkuję. Rzuciłem najprostszy przykład jaki udało mi się znaleźć. Linijka z
    Chin z kiepskiej stali, którą trzeba sprzedać po cenie złomu żeby ktoś chciał kupić.
    I linijka z Japonii, cena z kosmosu, a i tak się sprzeda bo jest po prostu dobra.
    Wyglądają identycznie, znaczy napracować się trzeba było tak samo. A wartości dodanej
    (czyli też i podatku na szkoły i szpitale) w Japonii wielokrotnie więcej. Więc
    Japończyk ma za co wyczyścić swoją fabrykę. Nie musi, ale może. A cała różnica w
    wiedzy: Chińczyk nie wie jak zrobić produkt dobrze, Japończyk wie. Czy teraz coś
    rozumiesz?

  • 54. Data: 2018-08-23 22:49:10
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-08-23 o 22:18, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    zaciekawieniem na skutki złych decyzji innych kolegów. Osobiście nieraz ich nawet

    Kierownictwo nie wymagało rzeczy niemożliwych, spoko.
    Tylko ja czasem dostrzegałem możliwość zrobienia czegoś wyjątkowego ekstra.
    Dla własnej satysfakcji jedynie.

    WM

  • 55. Data: 2018-08-24 02:27:05
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-08-23, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > I wysyla audyty do dostawcy.

    Co da wysyłanie audytów? Będą grzebać w papierach analizując źródła
    materiałów, czy krytykować produkcję bez względu na to jaka jest jakość
    produktu? :) Produkt ma być zgodny ze specyfikacją. Jeśli jest, a cos
    nie działa, to wina zamawiającego. Jeśli nie jest to nie potrzeba audytu
    a produktu zgodnego ze specyfikacją.

    No chyba, że mówisz o PRe :) czyli, że np. specyfikacja obejmuje
    produkcję metodami przyjaznymi środowisku, i że na żadnym z etapów nie
    skrzywdzono zwierzęcia :)

    --
    Marcin

  • 56. Data: 2018-08-24 02:36:40
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-08-23, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Teoretycznie moze.
    > Praktycznie - a bedzie ten silnik spelnial normy czystosc spalin ?

    A co stoi na przeszkodzie?

    --
    Marcin

  • 57. Data: 2018-08-24 02:48:29
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-08-23, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

    > Mam w pracy dwie koleżanki, obie malezyjskie Chinki. Rozmawiają po
    > angielsku, bo jedna nigdy nie nauczyła się mandaryńskiego, a druga-
    > malajskiego. To normalne, zależy od miejsca, zamożności rodziny itd.

    Dwie koleżanki to trochę jakby mało na uogólnianie. Spotkałem sie z
    takimi co faktycznie otwarcie przyznają, że nie potrafią po chińsku
    (dowolny dialekt) ale to MZ bardziej wyjatki niz stan powszechny.

    > Kultura chrześcijan w Polsce to ponad 1000 lat, a przes ostatnie 30
    > lat już prawie przestała tworzyć więzy społeczne.

    Wrzuciłeś dodatkowy czynnik, którym jest laicyzacja, ale to nie jest to
    co MZ zachodzi w Malezji w obrębie chińskiej diaspory. W każdym razie,
    nie widze aby to się rozsypywało. Jakie miały by być tego objawy?

    I jak to konkretnie osiągnieto?

    --
    Marcin

  • 58. Data: 2018-08-24 04:43:21
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-08-23, WM <c...@p...onet.pl> wrote:
    > Znam ten ból ;).
    > Robimy testy prototypu, uruchamiamy produkcję i jest dobrze przez kilka lat.
    > Od pewnego momentu leci reklamacja za reklamacją, bo producent zmienił
    > izolację na taką, która jest tańsza , ale wytrzymuje niższą temperaturę.

    No tak to właśnie wygląda. Wszystko działa, póki nie zaistnieją pewne
    warunki. Np. taka woda ma różną twardość i skład w zalezności o kraju i
    miejsca :) A i ludziom różne rzeczy mogą, bądź nie, przekadzać. Różnice
    kulturowe.

    > Niestety nic nam o tym nie powiedział i naraził na przykre niespodzianki.
    > Moim zdaniem poddostawca powinien informować o zmianach.

    Podstawowe pytanie, było zgodne ze specyfikacja, czy nie? Bo jesli tak,
    to obowiązku nie mieli. Z tym informowanie to też nie jest tak do końca
    prosto, bo ujawnia się w ten sposób informacje o technologii i
    poddostawcach firmy. Nie zawsze musi to być neutralne.

    --
    Marcin

  • 59. Data: 2018-08-24 07:58:37
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 24 sierpnia 2018 09:27:05 UTC+9 użytkownik Marcin Debowski napisał:

> [...]
    > produktu? :) Produkt ma być zgodny ze specyfikacją. Jeśli jest, a cos
    > nie działa, to wina zamawiającego. Jeśli nie jest to nie potrzeba audytu

    My (inżynieria) robimy warsztaty. Jedziemy z całą wycieczką, prosimy żeby dostawca,
    albo subcon przygotowali silną grupę znającą wszystkie ich procesy, siadamy wspólnie
    przy stole i gramy w otwate karty. Mówimy jakie aspekty ich produktu są dla nas ważne
    i wypytujemy które ich procesy mają wpływ na to co nas boli. Wtedy omawiamy co tam
    może pójść źle, jakie odchyłki mogą się przydarzyć, czego możemy się spodziewać, co
    można usprawnić i jakim kosztem itd. W korporacyjnej nowomowie tworzymy mapę procesów
    i analizę zagrożeń. Dopiero na podstawie tego ludzie od łańcucha dostaw robią swoje
    audyty. Mają łatwiej, bo wiedzą co jest ważne, a co nieistotne. W Europie to działa
    zawsze, w Azji- jest trudno. Trzeba znać ich kulturę, wiedzieć jak działa biznes w
    Azji, czego można się spodziewać po kierownictwie, a czego po ludziach którzy mają
    wiedzę. Bo to zazwyczaj nie to samo. Ale my jesteśmy Europejczykami, w odróżnieniu od
    Azjatów my mamy tylko jedno życie. My musimy działać nawet jeśli odsłonimy naszą
    ignorancję, inaczej nic nie osiągniemy :-)

  • 60. Data: 2018-08-24 08:08:42
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 24 sierpnia 2018 09:48:30 UTC+9 użytkownik Marcin Debowski napisał:

    > Dwie koleżanki to trochę jakby mało na uogólnianie. Spotkałem sie z
    > takimi co faktycznie otwarcie przyznają, że nie potrafią po chińsku
    > (dowolny dialekt) ale to MZ bardziej wyjatki niz stan powszechny.

    Oczywiście że nie, ale ilustruje to w ewien sposób tezę którą postawiłem. I miałem
    nadzieję że będziesz w stanie się do niej odnieść.

    > Wrzuciłeś dodatkowy czynnik, którym jest laicyzacja, ale to nie jest to
    > co MZ zachodzi w Malezji w obrębie chińskiej diaspory. W każdym razie,
    > nie widze aby to się rozsypywało. Jakie miały by być tego objawy?

    Moja teza była prosta: w warunkach opresyjnego reżymu państwowej religii, cała ta
    chińska diaspora to tylko forma samoobrony. Ty możesz fascynować się rządową
    propagandą o fantastycznej autonomii którą wspaniałomyślny rząd Malezji dał
    Chińczykom. Tak czy siak, spodziewam się od nowego rządu rozluźnienia islamskiej
    opresyjności (laicyzaji jeśli wolisz to słowo), a to w konsekwencji spowoduje rozpad
    więzów diaspory chińskiej.

    > I jak to konkretnie osiągnieto?

    Skanalizowano ich wrodzony nacjonalizm. 'Nasza dumna Litwa nie może być taka brudna
    jak słowiańska Rosja, Białoruś czy nawet Polska'.