  • 71. Data: 2011-09-01 20:13:51
    Temat: Re: Dlaczego w branży rozrywkowej najsłabiej płacą?
    Od: Marek Borowski <m...@b...com>

    On 01-09-2011 18:29, Andrzej Jarzabek wrote:

    > Jakoś nie przeszkodziło to EA w zarobieniu trzystu megabaksów w
    > pierwszym kwartale.
    Pewnie z czego 250M z wersji na konsole ;-).

    Pozdr

    Marek

  • 72. Data: 2011-09-01 20:23:33
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 01/09/2011 14:53, Paweł Kierski wrote:
    > W dniu 2011-09-01 15:21, Andrzej Jarzabek pisze:
    >
    > OK - odjeżdżamy od tematu. Tak - nagradzanie z elementem powiązanym
    > z zyskiem pracodawcy jest OK, wystarczy, że strony się dogadają.
    >
    > Chodziło mi o wariactwa w stylu dopłat do hektara. Szczególnie za

    Dopłaty do rolnictwa a deputat węglowy to zupełnie różne sprawy.

    > produkcję ekologiczną, w przypadku której nie trzeba się wykazać
    > żadnymi zbiorami (sic!) a tylko certyfikatem, że uprawa jest
    > "ekologiczna". Efekt - sadzimy orzechy, które i tak zgniją, byle
    > certyfikat był i kasa leci. Kasa przewyższa cenę sadzonek i ich
    > posadzenia...

    To zaszokuję cię jeszcze bardziej: płaci się wręcz rolnikom za
    odłogowanie. I to jest jak najbardziej sensowne, nie ma przecież sensu
    zalewać rynku nadmiarem żywności, której nikt nie zje. Albo co gorsza - zje.

    > Ludzie pośrednio za tym głosowali. Dlaczego nie głosowali za dopłatą
    > do GB RAM? 8-)

    W przypadku rolnictwa to chyba głównie dlatego, że produkcja żywności w
    dzisiejszym kapitaliźmie się nie opłaca bez dotacji, a jednak żywność
    jest niezbędna do życia. Jak nie ma odpowiedniej ilości żywności to masz
    food riots i cały system się wywala, a z powodu za małej ilości RAMu to
    się najwyżej wywali komuś system operacyjny.

  • 73. Data: 2011-09-01 20:40:45
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 01/09/2011 21:13, Marek Borowski wrote:

    > Pewnie z czego 250M z wersji na konsole ;-).

    Możliwe, ale też niekoniecznie dlatego: sensowny komputer do gier jest
    dużo droższy od konsoli.

    A jeśli chodzi o wyjściowy temat to nie ma większego znaczenia, bo
    konsole też są programowane przez programistów i ci programiści wcale
    nie zarabiają lepiej od tyc, co programują pecety (abstrahując od tego,
    że w jakiejśtam części są to ci sami ludzie).

  • 74. Data: 2011-09-01 22:17:02
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 01/09/2011 20:41, Przemek O. wrote:

    > A widzisz, wszędzie gdzie do tej pory pracowałem była otwarta polityka
    > płacowa. Nie było domysłów, każdy w sumie mniej więcej wiedział ile kto
    > zarabia (z rozrzutem do kilku procent wynikającym z własnych negocjacji
    > płacowych).

    No to mamy bardzo różne doświadczenia.

    > ??? Nieefektywnym???

    Tak właśnie.

    > Panie to dopiero jest nieefektywne. Programista zamiast programować
    > zajmuje się toną pierdołów które do niego nie należą. Przechodziłem w
    > jednej firmie rewolucję właśnie z czegoś takiego, na jasny podział ról.
    > Efekt? Wzrost wydajności całego zespołu. Przy tym co podałeś, to na
    > programowanie poświęca kilkanaście - dziesiąt procent swojego czasu
    > pracy. To ma być efektywne?

    Ile procent, to zależy od fazy projektu. Ale może nawet być dziesięć
    procent. Sprawa jest taka, że te czynności i tak ktoś musi wykonać.
    Tylko że jak rozbijesz to wszystko na ileśtam osób, to masę czasu zżera
    ci communication overhead: programista traci dużo czasu czytając
    szczegółowe dokumenty projektowe i zadając projektantowi pytania,
    projektant traci dużo czasu na tworzenie dokumentów projektowych i
    odpowiadanie na pytania programistów, a jednocześnie na rozczytywanie
    dokumentu analizy wymagań i wyciąganie szczegółów od analityka
    technicznego (czy jak tam go zwał), ten z kolei oprócz czytania wymagań
    i rozmawiania z analitykiem biznesowym musi poświęcić ileś czasu na
    przygotowanie dokumentu analizy i odpowiadanie na pytania projektanta i
    tak dalej.

    Na moim przykładzie to wygląda tak, że robiąc te wszystkie czynności nie
    będące kodowaniem nabywam zrozumienia tego, co trzeba zmienić, i mając
    to zrozumienie potrafię dokonać zmiany w kodzie. Jednoznaczne
    wyspecyfikowanie tej zmiany komuś, kto tego zrozumienia nie ma, zajęłoby
    mi więcej czasu, niż dokonanie zmiany samemu.

    > Zawsze tak jest. Ale informacje nie powinien pozyskiwać od programisty,
    > a od supportu,

    W zależności od organizacji będzie raczej korzystał z jakiegoś supportu,
    ale support też nie zawsze wie. W każdym razie to nieistotne, istotne
    jest to, że sam wszystkiego, czego potrzebuje, to nie wie.

    > choć z drugiej strony, to konsultant powinien mieć duuużo
    > większą wiedzę niż Ci pracujący w supporcie.

    Powinien mieć taką wiedzę, jaka mu jest potrzebna do wykonywania pracy.
    A ponieważ - jeśli jest pracownikiem firmy - ma dostęp nie tylko do
    supportu, ale i analityków biznesowych i developmentu, to de facto nie
    musi wiedzieć aż tak dużo.

    > Rożnicy pomiędzy
    > konsultantem pracownikiem, a konsultantem na kontrakcie (choć to
    > rzadkość, bo bardziej opłaca się i producentowi i wdrożeniowcowi
    > prowadzić odrębne działalności, zakładając ze producent wybrał taki
    > model dystrybucji oprogramowania) nie powinno być żadnej. I jeden i

    Ja nie mówię o formalności takiej czy innej formy zatrudnienia, tylko o
    ścieżce kariery, w której wdrożeniowiec po iluś latach pracy w firmie
    produkującej oprogramowanie odchodzi z tej firmy i rozpoczyna
    konkurencyjną działalność polegającą na wynajmowaniu się jako niezależny
    wdrożeniowiec za pół tej ceny, po której można wynająć konsultanta od
    producenta. W ten sposób można zarobić znacząco więcej niż na etacie,
    ale do tego trzeba już rzeczywiście mieć dużą wiedzę i doświadczenie.

    > drugi może zrobić to, co umożliwia mu oprogramowanie. Każda zmiana ponad
    > to wymaga ingerencji działu wytwarzania oprogramowania.

    Ja nie mówię o zmianach, tylko o tym, że konsultant pracujący dla
    producenta ma możliwość dowiedzieć się różnych szczegółów, które nie są
    jednoznacznie wyspecyfikowane w dokumentacji, między innymi dzięki temu,
    że dział konsultacyjny współpracuje z developmentem i w pewnych
    sytuacjach może poprosić developera, żeby popatrzył na kod źródłowy i
    powiedział, jak coś dokładnie działa albo czy dany myk, którego jeszcze
    nikt nigdy nie próbował, da się zrobić.

    > Po pierwsze, stawki brutto średnio mnie interesują (I nie ma znaczenia
    > czy chodzi o płace, czy FV). Jeśli zarabia 5400-7200 na rękę to żadna
    > rewelacja. Biorąc średni koszt życia, zarabia tyle co dobry programista
    > projektant w kraju na etacie.

    To ile do cholery zarabia dobry programista w kraju na etacie, bo
    próbowałem podpytać w sąsiednim wątku i wcześniej jeszcze i chociaż
    odpowiedzi były rozbieżne, ale nikt nie sugerował takiej kwoty.

    Dla ustalenia, jeśli chodzi o średni koszt życia: za tysiąc funtów
    miesięcznie można wynajmować bardzo przyzwoite mieszkanie lub mały domek
    z ogródkiem, wysyłanie dziecka do przedszkola to jakieś 600-1000 funtów
    miesięcznie (ale górna cena to raczej 'cały etat', więc zazwyczaj w tej
    sytuacji ma się pracującego współmałżonka/partnera). Czyli powiedzmy
    liczymy pesymistyczny wariant, że mamy dwójkę dzieci w wieku
    przedszkolnym, a współmałżonek zarabia tylko tysiaka, razem trzy tysiące
    kosztów i 6400 wspólnych dochodów. Pozostałe koszta - podatek lokalny,
    samochód, jedzenie, liczniki, kablówka lub tvsat, fitness, dentysta,
    cotamjeszcze - powiedzmy że przy wydatkach 1400 funtów na te rzeczy z
    nakładką kwalifikujemy się na "średni koszt życia".

    Nie wliczam wydatków na elektronikę, multimedia, książki itd, bo te
    rzeczy kosztują podobnie jak w Polsce. Czyli na te wszystkie rzeczy plus
    oszczędności zostałoby 2000 funtów, czyli koło 9kPLN.

    No więc pytanie: czy w Polsce dobry programista, projektant czy kto tam
    rzeczywiście bez problemów zarobi tyle, żeby po odliczeniu czynszu lub
    spłaty kredytu na duże nowoczesne mieszkanie lub domek z ogródkiem,
    kosztów utrzymania samochodu, jedzenia, liczników, telewizji cyfrowej,
    fitnessu, dentysty i takich tam, zostało mu 9kPLN? To jakiej pensji
    trzeba żądać, żeby tyle zostawało?

    > A pracując na kontrakty raczej trzeba być
    > dobrym. I proszę mi nie pisać że w Polsce nie zarabia się 5400 netto *
    > kurs funta, bo się nie zarabia, ale w Polsce piwo też nie kosztuje 3
    > funtów tylko 3-4 złote.

    Coś mi się wydaje, że trochę ściemniasz, bo bywam jednak w Polsce i we
    Wrocławiu piwo w knajpie kosztuje 8-10 złotych. Może w Biłgoraju czy
    gdzieś tam jest inaczej, ale chyba nie powiesz, że te zarobki, o których
    pisałeś powyżej, to w Biłgoraju płacą?

    Dla mnie zresztą nie robi to kolosalnej różnicy, bo wydatki na piwo to
    bardzo mała część ogółu moich wydatków. A odbijam sobie na tym, że dobra
    whisky jest znacznie tańsza niż w Polsce, zwłaszcza jak jest na promocji
    w supermarkecie.

  • 75. Data: 2011-09-01 23:24:02
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 01/09/2011 23:17, Andrzej Jarzabek wrote:

> [...]
    > kosztów utrzymania samochodu, jedzenia, liczników, telewizji cyfrowej,
    > fitnessu, dentysty i takich tam, zostało mu 9kPLN? To jakiej pensji

    Aha, i oczywiście żeby był ceteris paribus, to dwójka dzieci w
    przedszkolu i żona or compatible zarabiająca powiedzmy te 2k miesięcznie.

  • 76. Data: 2011-09-02 06:36:09
    Od: "Marszalkowski" <m...@t...pl>

    > On 01/09/2011 16:10, m...@t...pl wrote:

    > Tak może jest w małych firmach, ale raczej niekoniecznie w korpo, jeśli
    > mówimy o zarobkach programisty. Przecież nawet ci programiści, którzy
    > pracują przy dobrze sprzedających się grach, są kiepsko opłącani, nie?
    Nie wiem... zawsze miałem oferty za 3 razy więcej niż mnie zadowala i to
    w różnych branżach, nie tylko jako programista gier - ale z reguły nic nie
    dochodziło do skutku głównie dlatego że mam słaby angielski. Pierwszy
    raz się spotykam z opiniami że zarobki programistów gier są nędzne.

    > Z drugiej strony przecież znaczna część kupujących kieruje się nie tylko
    > marketingiem, ale też recenzjami czy opiniami innych graczy, czy nawet
    > własnym oglądem produktu (na komputerze czy telefonie kolegi).
    Usiłuję sobie przypomnieć co spowodowało że zagrałem kilka razy w
    Tibię. Niby masz rację, zagrałem dlatego że koleżanka mnie namówiła. Ale
    namówiła mnie w jaki sposób? Ano w taki pod wpływem jakiego marketingu
    była. Ona nie miała bladego pojęciach o technicznych aspektach
    gier komputerowych. A jedna powiedziała mi coś takiego "gra ma prostą
    grafikę więc się nie martw, na każdym komputerze się uruchomi". Nie
    wiem czy jest jasne do czego zmierzam... Oczywistym jest fakt, że wypasiona
    grafika w grach komputerowych jest bardzo ważna, wręcz kluczowa, a w Tibi
    nagle grafika jest wadą, bo gra by mogła nie działać na wszystkich
    komputerach :) Pewnie dźwięku też dlatego nie ma żeby użytkownikowi
    oszczędzić problemów z kupowaniem/konfigurowaniem karty dźwiękowej :)

    > Co do samej Tibii to weź pod uwagę, że to jest bardzo stara gra i wtedy,
    > kiedy się intensywnie rozwijała to jednak mogła oszałamiać - nie było
    > innych tego typu gier. Jednak nawet jej początkowy sukces nijak się ma
    > do takiego WoW.
    Hmmm no ja akurat w WoW nigdy nie grałem, a w Tibię kilka razy mi się
    zdarzyło :)

  • 77. Data: 2011-09-02 07:18:43
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    Andrzej Jarzabek pisze:

    > Paweł Kierski zapewne uważa, że to przez niedobrą izbę lekarską, która
    > ogranicza ci dostęp do zawodu. Ja osobiście nie mam nic przeciwko
    > obecnemu stanowi rzeczy, nawet wolę, żebyś mnie przypadkiem nie
    > leczył, niż żebym miał się z tobą procesować o odszkodowanie z tego
    > powodu (lub moi spadkobiercy).

    Jest problem taki, że teraz ciężko się procesować, mimo ewidentnych
    błędów wielu lekarzy. Właśnie dlatego, że ta "izba" go chroni. A jak
    znalazł się lekarz, który pomagał ludziom poszkodowanym przez lekarzy
    robiących ewidentne błędy lekarskie izba próbowała go za to ukarać.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 78. Data: 2011-09-02 07:31:56
    Od: "Przemek O." <p...@o...eu>

    W dniu 2011-09-02 00:17, Andrzej Jarzabek pisze:

> [...]
    > i rozmawiania z analitykiem biznesowym musi poświęcić ileś czasu na
    > przygotowanie dokumentu analizy i odpowiadanie na pytania projektanta i

    No i dochodzimy do sedna różnic. Ja piszę cały czas o firmach typowo
    softwareowych, gdzie taka firma rozwija więcej niż jedno oprogramowania
    a przy okazji prowadzi prace, hmmm jakby to nazwać, mające na celu
    wynajdowanie nowych rozwiązań w zakresie tworzonego oprogramowanie lub
    nawet niezwiązanego z nim. To nie firma Kowalski i Synowie (bez urazy)
    która napisała program do faktur i do poprawia przez całe życie.
    Więc programista nie jest przypisany do jednego projektu. Dalej idąc,
    przypominam sobie dyskusje gdzie byłeś przeciwny tworzeniu dokumentacji.
    I to by się zgadzało, jeśli weźmiemy pod uwagę jej brak, to
    rozdrobnienie zadań spowoduje chaos. Jednak zapewniam Cie, że praca z
    dokumentacją projektową nie wygląda nawet w małym procencie tak jak to
    opisałeś powyżej. Nikt nie traci czasu na czytanie szczegółów i
    wgłębianie się w "niewiadomoco" bo wszystko jest jasne i przejrzyste.
    Zresztą nie zaczynajmy znowu dyskusji o dokumentacji. Mamy inne
    doświadczenia.

> [...]
    > wyspecyfikowanie tej zmiany komuś, kto tego zrozumienia nie ma, zajęłoby
    > mi więcej czasu, niż dokonanie zmiany samemu.

    Programista nie musi rozumieć co z czego wynika, tylko ma wykonać kod
    zgodny z projektem. Upraszczając dla danych wejściowych ma otrzymać
    oczekiwane dane wyjściowe. Od rozumienia co z czego wynika jest
    projektant. Jeśli programista miałby mieć o tym pojęcie, to wg Twojej
    zasady, do pisania oprogramowania księgowego, trzeba by zatrudniać
    programistę po wyższej ekonomicznej, do pisania oprogramowania rolnego
    po wyższej rolniczej (pomijam fakt że jeszcze pewno musiałby mieć
    praktyczne doświadczenie w danej dziedzinie). A to tak nie działa, bo
    dopiero to byłoby szalenie nieefektywne, szczególnie ekonomicznie.

    > W zależności od organizacji będzie raczej korzystał z jakiegoś supportu,
    > ale support też nie zawsze wie. W każdym razie to nieistotne, istotne
    > jest to, że sam wszystkiego, czego potrzebuje, to nie wie.

    To czego potrzebuje to _powinien_ wiedzieć. Jeśli nie wie, to sprawa prosta.

> [...]
    > A ponieważ - jeśli jest pracownikiem firmy - ma dostęp nie tylko do
    > supportu, ale i analityków biznesowych i developmentu, to de facto nie

    Czyli co? Z racji tego że ma do nich dostęp to może się obijać i kosztem
    ich czasu pracy sobie ułatwiać życie?

> [...]
    > producenta. W ten sposób można zarobić znacząco więcej niż na etacie,
    > ale do tego trzeba już rzeczywiście mieć dużą wiedzę i doświadczenie.

    Zakładając że:
    a. oprogramowanie jest dostępne na rynku dla każdego (bo skądś trzeba
    mieć go, żeby go wdrażać),
    b. firma w ogóle bierze pod uwagę taki model dystrybucji (czyli że jest
    to w ogóle możliwe).
    Inna sprawa, że wraz z nową wersją zmienioną w znacznym stopniu do
    poprzedniej, wartość takiego samodzielnego wdrożeniowca spada do zera.

    Czyli wszystko zależy jak zwykle od typu oprogramowania i modelu
    dystrybucji.

> [...]
    > sytuacjach może poprosić developera, żeby popatrzył na kod źródłowy i
    > powiedział, jak coś dokładnie działa albo czy dany myk, którego jeszcze

    Po pierwsze w dokumentacji (jakiejkolwiek) dostępnej dla konsultantów
    powinno być wszystko. Jeśli tego nie ma to dokumentacje można do kosza
    wywalić. Wiem, Ty mówisz że się tak nie da, że to strata czasu itp itd.
    Ja mówię odwrotnie, bo czas poświęcony na utworzenie takiej dokumentacji
    zwraca się właśnie w takich momentach.
    A przy okazji, pomimo jasnego rozdziału ról, nigdy nie napisałem, że
    konsultant nie może poprosić o coś takiego programisty, czy projektanta.
    Ale to nie ma wynikać ze sposobu prowadzenia projektu i być tym sposobem
    samym w sobie. Bo mając 20 wdrożeniowców mogłoby się okazać że
    programista nie robi nic innego jak tylko sprawdza w kodzie czy myki
    zadziałają.

    > To ile do cholery zarabia dobry programista w kraju na etacie, bo
    > próbowałem podpytać w sąsiednim wątku i wcześniej jeszcze i chociaż
    > odpowiedzi były rozbieżne, ale nikt nie sugerował takiej kwoty.

    Pracowałeś w firmach które nie ujawniały wysokości zarobków a chcesz
    żeby obcy ludzie (o prawie zerowej wiarygodności, bo w necie można
    wszystko napisać) pisali ile zarabiają? :)

    Powiem Ci tak, pracując jako programista + projektant na etacie jestem w
    stanie utrzymać rodzinę (żona nie pracuje, dziecko w przedszkolu
    prywatnym i drugie w podstawówce), dom własny na dużej działce, dwa
    samochody i jeszcze odłożyć. Wystarczy?

    > Nie wliczam wydatków na elektronikę, multimedia, książki itd, bo te
    > rzeczy kosztują podobnie jak w Polsce. Czyli na te wszystkie rzeczy plus
    > oszczędności zostałoby 2000 funtów, czyli koło 9kPLN.

    Ogólnie, mam znajomych którzy przeprowadzili się kilka (już będzie pewno
    z 10 lat) temu do UK, bywamy u nich co jakiś czas jak i oni u nas, więc
    wydaje mi się że mam rozeznanie bardzo dobre.
    W UK ceny wynajmu mieszkań są niższe, ceny żywności oraz usług wyższe,
    reszta podobna przy przeliczeniu 1:1 (czyli 1 złoty na 1 funt).

    I jedziemy, w kraju wysłanie dziecka do przedszkola to koszt 400-1000 w
    zależności od przedszkola, koszty ogólne (podatki, prąd, woda, tv,
    lekarz) to też pewno z 1400. Wynajem mieszkania, tego akurat nie wiem,
    ale z tego co rozmawiałem za 1tys można mieć małe mieszkanie w bloku.

    I tak przy zarobkach programisty + pracującej żony jak najbardziej może
    zostać 2tys oszczędności. Oczywiście jeśli pominąć Twoją manipulację na
    koniec, gdzie raczyłeś sobie przeliczyć to na złotówki po kursie funta.
    Jak chcesz tak robić, to przelicz i resztę, to pogadamy. Trochę uczciwości.

    Zarobki w UK wydają się wysokie tylko z punktu widzenia Polski po
    zastosowaniu kursu funta.

> [...]
    > kosztów utrzymania samochodu, jedzenia, liczników, telewizji cyfrowej,
    > fitnessu, dentysty i takich tam, zostało mu 9kPLN? To jakiej pensji

    Tak zarobi, ale nie 9k reszty a 2k. Jak przeliczasz po kursie to
    przeliczaj wszystko a nie wyrywkowo żeby ładniej wyglądało że Tam jest
    lepiej :)

> [...]
    > Wrocławiu piwo w knajpie kosztuje 8-10 złotych. Może w Biłgoraju czy
    > gdzieś tam jest inaczej, ale chyba nie powiesz, że te zarobki, o których

    Eee... pisałem o cenach średnich sklepowych. Poznań pub na starym rynku
    piwo 5 - 10 zł (w zależności od piwa).

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 79. Data: 2011-09-02 10:37:04
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Sep 2, 8:31 am, "Przemek O." <p...@o...eu> wrote:
> [...]
    > nawet niezwiązanego z nim. To nie firma Kowalski i Synowie (bez urazy)
    > która napisała program do faktur i do poprawia przez całe życie.

    Urazy nie ma, ale moje osobiste doświadczenia dotyczą dwóch spółek
    publicznych będących firmami "typowo software'owymi", notowanych na
    londyńsiej giełdzie, z czego jedna w indeksie FTSE 250, oraz dużej
    prywatnej korporacji z listy Fortune 500, zatrudniającej globalnie
    około 20 000 pracowników - ta firma robi kilka rzeczy, ale w
    większości związanych z produkcją własnego oprogramowania.

    Z innych firm, gdzie wiem, że praca zorganizowana jest podobnie (bo
    albo miałem rozmowę o pracę, albo znam tam ludzi), to też raczej nie
    mówię o firmach Kowalski i Synowie: głównie są to banki inwestycyjne
    (więc w tym przypadku zgadza się, że "nie firmy typowo software'owe"),
    ale też kilka innych firm bądź czysto software'owych, bądź których
    biznes w dużej części polega na sprzedawaniu software lub usług
    opartych na własnych software.

    > Więc programista nie jest przypisany do jednego projektu. Dalej idąc,
    > przypominam sobie dyskusje gdzie byłeś przeciwny tworzeniu dokumentacji.

    Tak w ogóle to nie jestem przeciwny tworzeniu dokumentacji. Zwrcam
    tylko uwagę, że w opisanym przez ciebie modelu potrzebne jest bądź
    tworzenie dokumentacji, bądź jakaś inna forma przekazywania wiedzy na
    każdym stopniu rozbicia obowiązków developera. A każda taka forma
    komunikacji, czy to w postaci tworzenia i czytania dokumentów, czy
    zadawania i odpowiadania na pytania, zajmuje czas. Dodatkowo
    komunikowanie się przez dokumentację jest bardziej czasochłonne niż
    komunikowanie się face-to-face.

    > I to by się zgadzało, jeśli weźmiemy pod uwagę jej brak, to
    > rozdrobnienie zadań spowoduje chaos.

    A jeśli weźmiemy pod uwagę jej obecność, to rozdrobnienie zadań
    zwielokratnia ilość tworzonej dokumentacji i co za tym idzie ilość
    czasu poświęcaną na pisanie i czytanie tejże.

> [...]
    > opisałeś powyżej. Nikt nie traci czasu na czytanie szczegółów i
    > wgłębianie się w "niewiadomoco" bo wszystko jest jasne i przejrzyste.

    No to mam dwa pytania: skąd programista wie co robić, skoro nie traci
    czasów na czytanie szczegółów dokumentu projektowego, który dostaje, i
    skoro programista nie traci czasu na czytanie tych szczegółów, to czy
    pisanie tych szczegółów przez projektanta nie było stratą czasu?

    > Programista nie musi rozumieć co z czego wynika, tylko ma wykonać kod
    > zgodny z projektem.

    No więc w oprogramowaniu, nad którym pracuję i pracowałem, sytuacja
    jest taka, że jeśli projekt jest na tyle szczegółowy, że programista
    może go zaimplemenować nie rozumiejąc co z czego wynika, to samo
    stworzenie projektu na tym poziomie szczegółowości wymaga praktycznie
    zawsze więcej czasu niż napisanie kodu. Nawet jeśli jest to trywialna
    zmiana, polegająca powiedzmy na tym, że w jakiejś domyślnej
    implementacji metody trzeba zmienić return true na return false (a
    wiedza o tym, że to właśnie trzeba zrobić moze być wynikiem kilku dni
    analizowania i dochodzenia co z czego wynika), to napisanie dokumentu
    projektowego dla tej zmiany i naniesienie odpowiednich poprawek na
    pierwotny projekt zajmuje wielokrotnie więcej czasu niż zamiana return
    true na return false. A wszystkie pozostałe czynności i tak będą
    musiały być wykonane.

> [...]
    > praktyczne doświadczenie w danej dziedzinie). A to tak nie działa, bo
    > dopiero to byłoby szalenie nieefektywne, szczególnie ekonomicznie.

    Nie, od domain knowledge są osobni ludzie, zwykle analitycy. Tylko że
    oni nie potrafią zaprojektować programu, bo znają się na księgowości
    albo rolnictwie, ale niekoniecznie mają pojęcie o projektowaniu
    programów.

    Jeśli w twoim modelu to projektant zna się na księgowości, to tylko
    przesuwasz problem: nie musisz zatrudniać programisty po wyższej
    rolniczej, ale musisz zatrudnić projektanta oprogramowania po wyższej
    rolniczej. Albo też z kolei masz analityka biznesowego po wyższej
    rolniczej, rpojektanta i programistę, i w tej sytuacji zamiast dwóch
    osób robiących tę samą robotę masz trzy i dwa razy większy narzut
    komunikacyjny.

    > To czego potrzebuje to _powinien_ wiedzieć. Jeśli nie wie, to sprawa prosta.

    Znaczy jaka prosta? Wyrzucasz go z pracy i dajesz ogłoszenie
    "zatrudnimy wdrożeniowca wiedzącego wszystko o naszym produkcie"?

    > Czyli co? Z racji tego że ma do nich dostęp to może się obijać i kosztem
    > ich czasu pracy sobie ułatwiać życie?

    Ma sobie ułatwiać życie, bo jak sobie utrudni życie, to utrudni życie
    klientowi firmy, i wtedy ten klient się będzie zastanawiał, czy
    zamiast zatrudniać wdrożeniowca od producenta za dwa razy więcej, nie
    opłaca mu się bardziej zatrudnić freelancera za dwa razy mniej. Bo to,
    za co płaci dwa razy więcej biorąc wdrożeniowca od producenta to to,
    że wdrożeniowiec od producenta ma właśnie dostęp do zasobów
    producenta, w tym też możliwości dowiedzenia się, czy program da się
    skonfigurować tak, żeby robił coś, czego jeszcze nikt nie próbował -
    i to jest pytanie, na które support często nie potrafi odpowiedzieć.

    > Zakładając że:
    > a. oprogramowanie jest dostępne na rynku dla każdego (bo skądś trzeba
    > mieć go, żeby go wdrażać),

    Nie musi być przecież: jeśli kupujesz oprogramowanie jakkolwiek, to
    raczej masz możliwość je instalować i konfigurować samodzielnie, a
    skoro masz taką możliwość, to możesz również zlecić to osobie z
    zewnątrz.

    > b. firma w ogóle bierze pod uwagę taki model dystrybucji (czyli że jest
    > to w ogóle możliwe).

    W okolicach, w których się obracam, zazwyczaj jest. Przypuszczam że to
    dlatego, że wpisana w umowę konieczność wynajmowania wdrożeniowców za
    każdy dzień obowiązywania licencji, czy się go potrzebuje, czy nie,
    byłaby raczej odstraszająca dla potencjalnego nabywcy.

    > Inna sprawa, że wraz z nową wersją zmienioną w znacznym stopniu do
    > poprzedniej, wartość takiego samodzielnego wdrożeniowca spada do zera.

    Większość oprogramowania nie zmienia się w _aż tak_ znacznym stopniu z
    wersji na wersję.

    Ale oczywiście właśnie w takiej sytuacji jest przewaga brania
    wdrożeniowca od producenta: nie dlatego, że ten automagicznie nabywa
    nowej wiedzy wraz z wypuszczeniem nowej wersji programu, tylko właśnie
    dlatego, że ma dostęp do zasobów firmy, takich jak developerzy, którzy
    zrobili nowy ficzer, którego jeszcze nikt nie użył, i potrafią
    odpowiedzieć na takie pytania dotyczące tego ficzeru, na które support
    odpowiedzieć nie potrafi lub nie czuje się w obowiązku odpowiadać -
    również dlatego, że firma chce zarabiać na wynajmowaniu konsultantów i
    support może mieć w związku z tym politykę mówienia w pewnych sprawach
    "takie są usankcjonowane i udokumentowane sposoby korzystania z
    produktu, jak chcecie go hackować, to polecamy usługi naszych
    konsultantów".

> [...]
    > wywalić. Wiem, Ty mówisz że się tak nie da, że to strata czasu itp itd.
    > Ja mówię odwrotnie, bo czas poświęcony na utworzenie takiej dokumentacji

    Hej hej, mylisz tutaj różne rzeczy. Odbirca dostaje dokumentację
    użytkownika, a nie dokumentację projektową, analizę wymagań,
    sprawozdania z testów czy inne formy dokumentacji związanej z cyklem
    rozwoju oprogramowania. Dokumentacja przeznaczona dla końcowego
    użytkownika powinna oczywiście być tworzona, ale od tego też są osobni
    ludzie, ani programiści, ani projektanci, tylko technical writerzy.

    I to, czy w takiej dokumentacji jest wszystko, czy nie jest nie zależy
    w praktyce od ilości dokumentacji powstającej w procesie developmentu,
    tylko od złożoności produktu. Przy każdym większym i bardziej
    konfigurowalnym programie, np. udostępniającym różne interfejsy, API,
    możliwość skryptowania, konfigurację z rozbudowanym językiem wyrażeń,
    rozmaite kombinacje komponentów, współpracę z systemami zewnętrznymi
    itp. zawsze będzie możliwość zadania pytania "czy da się zrobić tak,
    że...", na które nie będzie się dało odpowiedzieć w jednoznaczny
    sposób tylko na podstawie dokumentacji użytkownika. W takiej sytuacji
    jedyną możliwością dowiedzenia się tego jest spytanie developera,
    nieważne, czy projektanta, który zajrzy do dokumentacji projektowej,
    czy inżyniera oprogramowania, który zajrzy w kod (z wyjątkiem tego, że
    zajrzenie w kod da odpowiedź bardziej zgodną z prawdą, bo wartość
    informacji z dokumentacji projektowej zalezy od tego, czy klepacz
    rzeczywiście wklepał dokładnie tak, jak się projektantowi wydaje, że
    dana specyfikacja powinna być wklepana.

    Na dodatek dokumentacja pisana jest w języku naturalnym, który ze
    swojej natury jest mocno niejednoznaczny i kontektstowy.

> [...]
    > samym w sobie. Bo mając 20 wdrożeniowców mogłoby się okazać że
    > programista nie robi nic innego jak tylko sprawdza w kodzie czy myki

    Mogłoby się okazać, ale też mogłoby się okazać, że to jest takie
    własnie wykorzystanie czasu programisty, które się najbardziej opłaca.
    Ogólnie to jest przecież kwestia zarządzania zasobami, która zapada na
    wyższym szczeblu.

    A z drugiej strony jak masz programistę, który doskonale wie, jak dany
    ficzer działa, bo sam pracował przy analizie wymagań, zaprojektował
    ten ficzer, zaimpementował, opisał na tickecie i powiedział testerom
    jak go testować, to często jest tak, że na trudne pytanie, na które
    nikt inny nie potrafi odpowiedzieć, taki programista odpowiada albo z
    marszu, albo powiedzmy potrzebuje trzech minut na zajrzenie w kod.

  • 80. Data: 2011-09-02 11:27:23
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    > Pracowałeś w firmach które nie ujawniały wysokości zarobków a chcesz
    > żeby obcy ludzie (o prawie zerowej wiarygodności, bo w necie można
    > wszystko napisać) pisali ile zarabiają? :)

    Oj, nie pytam się przecież, ile ty zarabiasz, tylko na jakie zarobki
    można liczyć,. Chyba potrafisz odpowiedzieć na pytanie bez odniesienia
    do swojej własnej sytuacji, zwłaszcza że podobno pracowałes w więcej
    niż jednej firmie z jawną polityka płacową?

    Ja, żeby była jasność, też nie pisałem o swoich zarobkach.

> [...]
    > stanie utrzymać rodzinę (żona nie pracuje, dziecko w przedszkolu
    > prywatnym i drugie w podstawówce), dom własny na dużej działce, dwa

    Bardziej mnie interesowałaby odpowiedź "ile brutto może zażądać
    doświadczony programista (w sensie inżynier oprogramowania, nie
    "klepacz") żeby nie zostać wyśmianym."

> [...]
    > W UK ceny wynajmu mieszkań są niższe, ceny żywności oraz usług wyższe,
    > reszta podobna przy przeliczeniu 1:1 (czyli 1 złoty na 1 funt).

    No nie wiem. Nowa powieść w paperbacku kosztuje typowo 8-12 funtów w
    księgarni i 5-9 funtów online. W Polsce nowe paperbacki kosztują od 5
    do 12 PLN? Laptopa w Polsce kupowałem nie tak dawno, najtańszy Dell
    Inspiron kosztował 1700PLN, za tyle możesz kupić 15-calowego Macbooka
    Pro z rozszerzoną pamięcią albo większym twardym dyskiem niż
    podstawowy. Podobnego do tamtego Della Inspirona mozna kupić za 300
    funtów. Playstation 3 160GB też chyba nie kosztuje w Polsce poniżej
    200 złotych?
    Jeśli chodzi o jedzenie, np. wieprzowina (szynka, karkówka, schab) w
    Tesco kosztuje 4-6 funtów, w Polsce chyba jednak coś koło 10-15 PLN?

> [...]
    > Jak chcesz tak robić, to przelicz i resztę, to pogadamy. Trochę uczciwości.

    To nie jest manpulacja. Jeśli po powiedzmy 10 latach pracy w UK masz
    100 tysięcy funtów oszczędności, to nie jest tak, jakbyś po 10 latach
    pracy w Polsce miał 100 tysięcy złotych oszczędności. To jest tak,
    jakbyś miał te 470 tysięcy złotych oszczędności, bo za 100 tysięcy
    funtów możesz np. kupić w Polsce nieruchomość za 470 tysięcy, a za 100
    tysięcy PLN oszczędzone w Polsce nie możesz kupić w UK nieruchomości
    za 100 tysięcy funtów. Jeśli w wieku 65 czy ilu tam lat przechodzisz
    na emeryturę, to jeśli zarabiałeś w UK, a na starość wracasz do
    Polski, to emerytura i oszczędności też się wymieniają po kursie, a
    nie 1:1. Jeśli w końcu chcesz zostawić jakiś spadek swojemu
    poteomstwu, to dla nich też każdy funt spadku będzie wart tyle
    złotych, jaki będzie wtedy kurs, a nie 1PLN.

    > Zarobki w UK wydają się wysokie tylko z punktu widzenia Polski po
    > zastosowaniu kursu funta.

    Ja się nie wypowiadam o zarobkach w UK w ogóle, tylko konkretnie o
    zarobkach kotraktowego programisty, który dostaje 450-650 funtów
    dziennie brutto. Jak dostaje na rękę miesięcznie 5500-7200 funtów, to
    to są przyzwoite pieniądze, _znacznie_ bardziej przyzwoite niż
    5500-7200 PLN na rękę miesięcznie.

    > Tak zarobi, ale nie 9k reszty a 2k. Jak przeliczasz po kursie to
    > przeliczaj wszystko a nie wyrywkowo żeby ładniej wyglądało że Tam jest
    > lepiej :)

    Wszystko jest bez sensu. Jak w Biedlandii zarabia się 5000
    biedlandzkich pesos miesięcznie, a wydaje na życie 4000, a w Bogacji,
    gdzie zarabia się 5000 bogacyjskich guldenów, a wydaje się na podobny
    poziom życia 4000, przy czym kurs wymiany jest jeden bogacyski gulden
    do tysiąca biedlandzkich psos, to znaczy, że z finansowego punktu
    widzenia praca w Biedlandii i Bogacji opłaca się tak samo? Czy może
    jednak robi różnicę, że po iluśtam latach oszczędzania w Bogacji można
    sobie tam kupić kawalerkę albo pałac w Biedlandii, a po tylu latach
    oszczędzania w Biedlandii można sobie kupić kawalerkę w Biedlandii,
    albo wyjechać na weekend do Bogacji?

    > Eee... pisałem o cenach średnich sklepowych. Poznań pub na starym rynku
    > piwo 5 - 10 zł (w zależności od piwa).

    W sklepie piwo nie kosztuje 3 funtów, tyle kosztuje normalnie w pubie
    i to w droższych częściach UK. W sklepie kosztuje jakiś funt-półtora,
    no chyba że chcesz jakiegoś Erdingera, ale tego to chyba w PL też nie
    kupisz za 3 złote?