  • 41. Data: 2012-09-26 22:54:59
    Temat: Re: Dlaczego software to F35 jest pisany w C++ a nie w Ada
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    W dniu środa, 26 września 2012 22:24:26 UTC+2 użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > Dlatego bezpiecze�stwo jest pozorne.

    Ręce opadają. Będziesz bił pianę do końca świata, bo można. Czapka też nie chroni
    przed odmrożeniem uszu, bo można jej nie założyć.

    > Ada niczego nie
    > gwarantuje, a jedynie umo�liwia. To ju� samo z siebie jest wystarczaj�co
    > podejrzane.

    Otóż Ada gwarantuje, że domyślnie włączone bezpieczniki zadziałają poprawnie.
    Gwarantuje też, że bezpieczniki wyłączone nie zadziałają.
    Ja tu widzę same gwarancje. Można z nich skorzystać w obie strony.

    > Mo�na by si� zastanawia� dlaczego j�zyk pozwoli� na wy�aczenie jednej z

    > jego najbardziej eksponowanych cech

    Bo jego najbardziej eksponowaną cechą jest to, że programistę wspomaga a nie
    zastępuje. ABS i system kontroli w trakcji w samochodach też zwykle da się wyłaczyć.

    Sorry, ale dotarliśmy do punktu, w którym nie potrafię dalej dyskutować. Nie potrafię
    bronić czapki, której Jaś nie założył (gorzej: Jaś ją specjalnie zdjął, bo już miał
    ją założoną) i odmroził sobie uszy.

    > z pewnďż˝
    > nutkďż˝ satysfakcji wywlekam tego suchara

    Pamiętaj też o poduszkach powietrznych. Takie rzeczy trzeba piętnować.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 42. Data: 2012-09-26 23:05:17
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 25/09/2012 18:26, Sebastian Biały wrote:
    [...]
    > Że na czym polega bezpieczeństwo? Że nie można czegoś tam na coś
    > zrzutować? Zerknij na ten kod z linka. Oni mieli w *d...* jakieś
    > rzutowania, kontrole typow. Do tego kodu zatrudnili jakiegoś hakera
    > wyjętego z przerwy w kodowaniu demek. Można to bylo bez utraty jakości
    > napisać w asm.

    Bezpieczeństwo nie musi polegać na tym, że się chroni program przed
    programistą, który ma w dupie. Moim zdaniem dość sensowne jest też
    podejście takie, że się zakłada, że programista nie ma w dupie,
    natomiast tak w ogóle jest człowiekiem i może się pomylić, i właśnie
    przed takimi pomyłkami ma chronić język. Problem programisty, który ma w
    dupie, wydaje mi się, że lepiej rozwiązać na innym poziomie, niż język
    programowania.

  • 43. Data: 2012-09-27 00:08:01
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-09-26 22:54, Maciej Sobczak wrote:
    > Sorry, ale dotarliśmy do punktu, w którym nie potrafię dalej dyskutować.

    No i słusznie, bo ja tylko troluje dla sportu.

  • 44. Data: 2012-09-27 15:46:48
    Od: kenobi <p...@g...com>

    W dniu czwartek, 27 września 2012 00:08:02 UTC+2 użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > No i słusznie, bo ja tylko troluje dla sportu.

    za madre to to szczerze mowiac nie bylo :O
    powiedz moze jak wyobrazasz sobie bezpieczny
    jezyk

  • 45. Data: 2012-09-27 19:01:34
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-09-27 15:46, kenobi wrote:
    > za madre to to szczerze mowiac nie bylo :O
    > powiedz moze jak wyobrazasz sobie bezpieczny
    > jezyk

    Taki którym nie jest możliwe *wyłączenie* procedur zapewniających
    bezpieczeństwo? Tak na początek ...

  • 46. Data: 2012-09-27 19:28:43
    Od: kenobi <p...@g...com>

    W dniu czwartek, 27 września 2012 19:01:36 UTC+2 użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > Taki którym nie jest możliwe *wyłączenie* procedur zapewniających
    >
    > bezpieczeństwo? Tak na początek ...

    spodziewalem sie wlasnie takiej odpowiedzi
    (bo poniekad bylo wczesniej napisane), no
    i powiedzmy ze ma to troche sensu ale tak
    naprawde wtedy zwroc uwage powinienes
    winic nie tyle jezyk a jedynie ten przelacznik czy moze praktyke jego wylaczania
    - to czy taki wylacznik powinien byc czy
    nie to troche inna sprawa,

    ja tam nie bardzo ekscytuje sie takimi
    tematami - mz podejscie do bezpieczenstwa
    bym robil jak mowiłem (a tego typu wyskoki
    z myleniem pojec sorrrki ale mnie troche
    denerwuja jako strata czasu)

  • 47. Data: 2012-09-28 10:17:24
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Taki którym nie jest możliwe *wyłączenie* procedur zapewniających
    > bezpieczeństwo? Tak na początek ...

    Tak na początek to leżysz. Znowu.

    Zastanów się najpierw *po co* istnieją bezpieczne języki.

    Otóż wbrew temu co sądzą teoretycy z uniwersytetów, bezpieczne języki nie służą do
    tego, żeby w nich drukować rekurencyjne choinki, tylko do tego, żeby czymś
    *sterować*. W większości przypadków tam, gdzie mówi się o bezpieczeństwie, chodzi o
    szeroko rozumiane interakcje z procesami fizycznymi.
    Istnieje oczywiście też rynek bezpiecznych systemów informacyjnych, np. związanych z
    finansami, gdzie fakapy powodują straty pieniężne, ale ponieważ główni aktorzy tych
    rynków regularnie udowadniają, że im to wisi, więc w praktyce nie jest to target dla
    bezpiecznych technologii. Targetem dla bezpiecznych technologii są systemy
    sterowania. Samolotami, elektrowniami, hamulcami, rozrusznikami serca, itd.

    I teraz zastanów się, jakie cechy musi mieć język programowania, żeby się w ogóle to
    tego nadawał - czyli do interakcji ze sterowanikami urządzeń albo wręcz do
    bezpośrednich odwołań do pamięci, bo właśnie tak wyglądają te interakcje na
    odpowiednio niskim poziomie.

    Otóż żeby dany język w ogóle się do tego nadawał, to musi udostępnić wszystkie
    narzędzia z rodziny memset, memcpy, reinterpret_cast oraz link z dowolnym symbolem.
    Tylko tyle i aż tyle.
    Ada to wszystko umożliwia, ale trzeba o te rzeczy poprosić bardziej, niż w C. I to
    "bardziej" jest właśnie miarą bezpieczeństwa, bo w C te rzeczy spadają programiście
    na głowę same.

    Język, który tych narzędzi nie udostępnia *nie nadaje się do tworzenia bezpiecznych
    systemów*.

    Proste?

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 48. Data: 2012-09-28 10:54:11
    Od: Roman W <r...@g...com>

    W dniu piątek, 28 września 2012 09:17:25 UTC+1 użytkownik Maciej Sobczak napisał:
> [...]
    sterowania. Samolotami, elektrowniami, hamulcami, rozrusznikami serca, itd.

    Glowna roznica polega na tym, ze producent sterownikow do rozrusznika serca czy
    samolotu prawnie odpowiada ze mozliwe fakapy, lacznie z mozliwa wizyta w wiezieniu,
    natomiast jezeli sterownik dziala dobrze, to dostanie umowiona zaplate, ewentualnie
    wyplacajac swoim programistom skromne bonusy na Swieta. Asymetria zachet jest taka,
    ze bardziej sie oplaca byc 2x ostroznym niz szarzowac.

    W finansach jest zupelnie odwrotnie: koles ktory napisze system do algotrading ktory
    przegwizda $100mln kasy pracodawcy, w najgorszym wypadku straci prace. Natomiast
    jezeli system zarobi $100mln, to bonusy moga wyniesc i 100% rocznej pensji. Asymetria
    zachet jest taka, ze bardziej sie oplaca szarzowac, kosztem bezpieczenstwa. Dopiero
    akcjonariusze, wierzyciele firmy (i czasami podatnicy) sa naprawde "on the hook"
    jesli chodzi o fakapy, ale oni z kolei nie nadzoruja bezposrednio procesu produkcji
    software'u.

    RW

  • 49. Data: 2012-09-28 13:33:42
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    W dniu piątek, 28 września 2012 10:54:11 UTC+2 użytkownik Roman W napisał:

> [...]
    hook" jesli chodzi o fakapy, ale oni z kolei nie nadzoruja bezposrednio procesu

    To jest chyba bardzo dobra analiza tego problemu.
    A może to nie jest problem? Skoro jest akceptowane przez zainteresowanych...

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 50. Data: 2012-09-28 14:08:28
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Fri, 28 Sep 2012 04:33:42 -0700, Maciej Sobczak napisal:

    > To jest chyba bardzo dobra analiza tego problemu.
    > A może to nie jest problem? Skoro jest akceptowane przez
    > zainteresowanych...

    Chyba sam mówiłeś o podwykonawcach. Stosując ten motywacyjny
    punkt widzenia, nie wszyscy biorący udział w tworzeniu dowolnego
    urządzenia w tym oprogramowania mają taką samą motywację. Ba,
    powiedziałbym że każdy uczestnik jako osoba i jako grupa
    czy podmiot ma inną.

    Z tego punktu widzenia nie tylko rozwiązania związane z
    zarządzaniem projektem, ale też techniczne mają wielki
    wpływ na powodzenie lub nie całości - tylko dlatego moim
    zdaniem warto dyskutować nad wyborem języka programowania.
    W idealnym świecie sferycznych programistów nie miałoby
    to większego znaczenia.

    --
    Edek