  • 11. Data: 2010-02-09 12:36:28
    Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym?
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 09.02.2010 Michał <m...@o...pl> napisał/a:

    > Chodzi mi o silniki wtryskowe, wielopunktowe. 20 lat temu to jest
    > Mercedes W126, BMW E32, Opel Senator itp. czyli już w większości wtryski.

    Wtrysk mechaniczny, nie potrzebuje komputera. W sumie
    można to uznać za najdoskonalszy gaźnik jaki wymyślono przed ECU.

    Nie znam tych aut, ale to coś jak k-jetronic czy jakoś tak, później
    przeszły w ke-jetronic już może mieć z lambda, krokowcem na jałowym,
    cutoff, katalizatory i ecu do zarządzania, taka mieszanka
    elektoniczno/mechaniczna - nadal membrany i tłoczki zamiast listwy, ale
    te mogły już palić jak te z listwą. O ile pamiętam odczyty ze sondy regulowały
    ciśnienie na tłoczkach a tym samym ilość wtryskiwanego paliwa co
    pozwalało dokładnie dawkować ilość i realizować cutoff i obsługiwać
    tym samym katalizator odpowiednimi spalinami. Wtryski były nadal
    sterowane mechaniczne, co nie pozwalało w dowolnym zakresie regulować
    momentu wtrysku przez ecu - co może wpływać na większe zużycie paliwa.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 12. Data: 2010-02-09 12:45:30
    Od: Mario <c...@s...onet.pl>

    Michał pisze:

    > Chodzi mi o silniki wtryskowe, wielopunktowe. 20 lat temu to jest
    > Mercedes W126, BMW E32, Opel Senator itp.

    a skąd wiesz że paliły więcej? Wg komputera? ;-)

    pozdrawiam
    mario

  • 13. Data: 2010-02-09 13:39:47
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Ale konkretnie - ile palily kiedys a ile dzis?

    MJ

  • 14. Data: 2010-02-09 13:45:57
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Michał pisze:
    > Witam
    >
    > Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym?

    Może najpierw ustalmy czy aby naprawdę, potem będziemy
    dyskutować dlaczego.

  • 15. Data: 2010-02-09 13:52:38
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 09 Feb 2010 00:59:13 +0100, Michał wrote:
    >Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym? Podczas jazdy
    >spalanie nie uległo znacznie zmniejszeniu ale na biegu jałowym spalanie
    >jest 2 razy mniejsze niż 20 lat temu, dlaczego?

    A jest ?
    Wedle J.A.M - naped tych 16 zaworow pochlania wiecej energii.

    I obroty wcale sie nie zmienily - ciagle w malych silnikach jest ok
    850.

    J.

  • 16. Data: 2010-02-09 14:00:19
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 09 Feb 2010 08:29:22 +0100, Tomasz Pyra wrote:
    >>> 20 lat temu były powszechne gaźniki.

    >Nie bardzo kojarzę jak wyglądały silniki dokładnie 20 lat temu, ale
    >sądzę że nie były sterowane sondą lambda, a wolne obroty nie były
    >ustawiane silnikiem krokowym, bo to do powszechnego użycia weszło chyba
    >z normami EURO.

    20 lat temu wtrysk byl juz powszechny, a gazniki u schylku.
    Euro1 zaczelo obowiazywac od 1993.

    >Myślę że te dwie rzeczy wystarczą żeby zużycie paliwa na biegu jałowym
    >znacznie zmniejszyć.

    Ale gaznik trzymal wolne obroty dosc dobrze, a wyregulowac go mozna
    bylo na przyzwoity CO - czyli nie przepalal paliwa duzo za duzo.

    J.

  • 17. Data: 2010-02-09 14:04:59
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 9 Feb 2010 08:36:23 +0100, Wojtekk wrote:
    >Super uboga mieszanka odpada ze wzgledów na normy ekologiczne, za dużo tlenków
    >azotu powstaje w takim przypadku.
    >Z podobnym problemem zmagali się (chyba właśnie około 20 lat temu) konstruktorzy
    >wtrysków bezpośrednich do silników benzynowych. Potencjalnie były duże
    >możliwości osczędności na paliwie, ale normy ekologiczne nie ułatwiały zadania.
    >Nie wiem jak ostatecznie rozwiązano ten problem, ale pamiętam, z
    >eksperymentowano z odpowiednim rozłożeniem wtrysku w czasie i specjalnym
    >kształtem górnej części tłoka, tak zby spalanie zachodziło lokalnie, a nie w
> [...]

    No i tak sie skonczylo - FSI = Fuel Stratified Injection, uwarstwiony
    ladunek, ktory ma bogatsza warstwe. Nie wiem czy o tlenki poszlo, czy
    bardziej o mozliwosc zaplonu.
    A tlenki moze wylapac pulapka NOx, opracowana dla diesli.

    Ale to z wtryskiem bezposrednim.

    >Może niektóre z tych doświadczeń udało się zaadoptować do silników z klasycznym
    >wielopunktowym wtryskiem?

    Raczej nie bardzo, bo mialy wtrysk w kolektor.

    Honda cos tam kombinowala z komora posrednia, ale jej nie wyszlo.

    J.

  • 18. Data: 2010-02-09 19:09:43
    Od: Bydlę <b...@b...com>

    Michał wrote:
    > Witam
    >
    > Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym?

    To znaczy ile?

    --
    Bydlę

  • 19. Data: 2010-02-09 19:16:23
    Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palš dużo mniej na biegu jałowym?
    Od: Karol Y <k...@o...pl>

    > I obroty wcale sie nie zmienily - ciagle w malych silnikach jest ok
    > 850.

    A w dużych jak to wygląda?

    --
    Mateusz Bogusz

  • 20. Data: 2010-02-10 01:11:09
    Od: Michał <m...@o...pl>

    > To znaczy ile?

    Np. BMW 735 rocznik 1992 ze starym silnikiem M30 o pojemności 3,5 litra
    pali na jałowym 2.5 litra a troszkę nowszy silnik M60 4.0 pali 1,5 litra.

    ten pierwszy: http://pl.wikipedia.org/wiki/BMW_M30 (ten drugi silnik)

    ten drugi: http://pl.wikipedia.org/wiki/BMW_M60 (ten drugi)

    w trasie spalanie bardzo podobne.

    Obydwa silniki sterowane komputerem i wielopunktowy wtrysk.

    Tylko że ten drugi ma zdaje się 650 rpm na jałowym a ten pierwszy 800 rpm.