  • 21. Data: 2012-12-29 10:57:57
    Temat: Re: Dlaczego niektóre smartfony i tabliczki są tanie?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    news:kbk0o3$bbk$1@node2.news.atman.pl...

    > Zwis męski elegancki to nie trzy słowa ? nie są opisowe ?

    No właśnie są. A tabliczka nie. Nie przeczytałeś uważnie co napisałem.

    > Rozumiem dbanie o polszczyznę ale przypisywanie na siłę nazw
    > nie jest zbyt inteligentnym zachowaniem.

    Dlaczego na siłę? Mi nazywanie tego urządzenia tabliczką
    przychodzi z bardzo dużą łatwością. Czy Ty masz jakieś
    trudności ze zrozumieniem o czym był ten wątek? No właśnie.

    > A jak poznasz kiedyś angielski [...]

    Dworujesz sobie waćpan...

    > to zauważysz tam tradycję to upraszczania i przypisywania
    > jednej nazwy wielu przedmiotom i/lub czynnościom. W naszym języku
    > staramy się tego unikać więc nie dopisujemy kolejnego znaczenia
    > do przymiotnika tabliczka tylko stosujemy zapożyczone określenie.

    Ty jak poznasz kiedyś język polski to być może zauważysz, że tu
    nie ma tak, że jedno słowo opisuje dwie różne rzeczy czy czynności...
    Dlatego słowo zamek (jako zamknięcie komórki lub jako budynek
    dla króla) nie występuje w j. polskim. Nie występuje w nim też słowo
    takie jak kurka (grzyb, ptak), jedzenie paluszków zapewne kojarzy
    Ci się kanibalizmem a nie z jedzeniem słonych i chrupiących przekąsek,
    tonącemu rzucasz na ratunek koło rowerowe, w zimie lepisz bałwany
    morskie. Na wiosnę na drzewach rosną pączki z dżemem, dzieci
    wkładają do buzi małe Smoki Wawelskie, a piłką do koszykówki
    - rozumiem - tniesz deski.
    I wiele innych, których znaczenie rozszyfrowujemy w zależności
    od kontekstu w zdaniu czy całej wypowiedzi...

    Na dodatek nawet w języku angielskim słowo "tablet" nie jest
    słowem wymyślonym specjalnie dla urządzeń z iOS czy Android
    na pokładzie a jest słowem bardzo starym w tym języku i oznaczało
    wcześniej właśnie tabliczkę informacyjną (np. na budynku, grobie)
    czy też tabliczkę woskową czy glinianą do pisania (w starożytności
    przed wynalezieniem papirusa/papieru). I w takim dokładnie znaczeniu
    proponuję przenieść do "tabletów" polskie słowo "tabliczka" używane
    w następujących kontekstach:
    http://www.wsp.krakow.pl/whk/gre_tabl.html
    http://www.portalopiorach.net/index.php/historia/2-t
    abliczki-lupkowe-historia-nauki-pisania
    http://www.muzeumzabawek.eu/mziz/index.php?option=co
    m_content&task=view&id=663&Itemid=95
    http://www.strefywiary.pl/pogadanki/index.php?zm=2

    Dlaczego zdrobnienie? Bo słowo "tablica" kojarzy się - o dziwo - też
    z przyborem do pisania !!! tylko pisania kredą w szkole i jest znacznie
    większa od typowych tabliczek z Androidem czy iOS na pokładzie.

    Nie zarzucaj mi więc że coś wymyślam czy na siłę dopasowuję
    bo słowo to było już od starożytności używane w języku polskim
    właśnie w kontekście przyboru do pisania - nic tu nowego ani
    niezwykłego. A że Ciebie razi bo przyzwyczajony jesteś do
    angielskiej kalki językowej? To już Twój problem... Pewnie
    też nie razi Cię użycie słów typu "dezajnerskie spodnie" albo
    inne "coolastyczne" i nowomodne acz niepolskie słowa które
    szybko wkraczają do słowników Polaków snobujących się
    na międzynarodowych obywateli XXI wieku :-)

  • 22. Data: 2012-12-29 12:21:06
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl>

    > Hm, i grubym paluchem w iphonie daje sie przecyzyjnie zaznaczyc fragment
    > tekstu ?
    >
    > Mnie sie spodobal duzy tablet samsunga, nawet nie znam modelu.
    > ekran wykrywa polozenie piorka pare cm od ekranu, nie wiem jak to zrobili,
    > bo piorko krzywo, a kursor jakby dokladnie pod koncowka.
    > W dodatku piorko chyba bez zasilania.
    > Do tego normalna klawiatura i daje sie uzywac. Prawie jak laptop :-)

    Opisujesz funkcjonalność "Lenovo X61 Tablet", którego już dawno zaprzestali
    produkować

  • 23. Data: 2012-12-29 16:49:49
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2012-12-29 10:57, Użytkownik Pszemol napisał:

> [...]
    > szybko wkraczają do słowników Polaków snobujących się
    > na międzynarodowych obywateli XXI wieku :-)

    Nie pisałem że u nas niema dwu znaczeń jednego słowa tylko
    że jest ich mniej. W kwestii zwrotów technicznych często
    łatwiej i wygodniej jest przyjąć wyrażenie obcojęzyczne
    niż tworzyć własne czego dowodem jest mlaskanie manipulatorem
    stołokulotocznym. A do angielskiej kalki językowej przyzwyczajeni
    jesteśmy wszyscy, jeśli ty nie jesteś to napisz jak nazywasz radio,
    telewizor, komputer, laptop, netbook, nettop ?
    A określenia "coolastyczne" czy "dezajnerskie spodnie" kojarzę
    z podwórkowym bełkotem małolatów a nie z normalnie używanym
    nazewnictwem.

    Pozdrawiam

  • 24. Data: 2012-12-29 20:32:14
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Sat, 29 Dec 2012 16:49:49 +0100, RadoslawF wrote:
    > A określenia "coolastyczne" czy "dezajnerskie spodnie" kojarzę
    > z podwórkowym bełkotem małolatów a nie z normalnie używanym
    > nazewnictwem.

    Niestety, ,,dizajn'' i okolice zaczynam coraz częściej widywać w prasie
    czy gdzieś na mieście, na piśmie. A drazni mnie to jak malo co. :(

    --
    Michał

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

  • 25. Data: 2012-12-29 21:17:24
    Od: Michal <f...@w...wp.pl>

    > niezwykłego. A że Ciebie razi bo przyzwyczajony jesteś do
    > angielskiej kalki językowej? To już Twój problem... Pewnie

    Ale to właśnie "tabliczka" jest kalką.
    Sprawdź sobie co to jest kalka językowa :)

    M.

  • 26. Data: 2012-12-30 19:39:09
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Dworujesz sobie waćpan...

    To co na jackowie w mowie, to nie angielski.

  • 27. Data: 2013-01-02 09:28:08
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > To co na jackowie w mowie, to nie angielski.

    Znowu jakaś trauma z Ciebie wychodzi w związku z Jackowem... ? :-)
    Czemu sobie tą złą pamięć odświeżasz tutaj, na grupie telefonicznej?
    Zapomnij już o tym co Cię tam spotkało - to przeszłość, będzie lepiej :-)

  • 28. Data: 2013-01-03 10:28:57
    Od: Dominik & Co <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 27.12.2012 RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> napisał/a:

    > Jesteś z tych co do garnituru zakładają zwis męski elegancki
    > zamiast krawata a operując myszką mlaskają ?

    Z instrukcji obsługi jakiegoś starego Maca zapamiętałem taki
    zwrot "Aby uzyskać pseudonim należy puknąć z podnośnikiem" :-)

    --
    Dominik & kąpany (via slrn)
    Na priv pisz na adres: dominik kropka alaszewski na gmailu.

  • 29. Data: 2013-01-03 23:58:44
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <kc3j0p$upj$1@node2.news.atman.pl>,
    Dominik & Co <D...@g...pl.invalid> wrote:

    > Z instrukcji obsługi jakiegoś starego Maca zapamiętałem taki
    > zwrot "Aby uzyskać pseudonim należy puknąć z podnośnikiem" :-)

    A, to fakt. Autorstwo Kuby Tatarkiewicza. Ktory byl chyba tworca
    pierwszego spolszczonego systemu operacyjnego.
    Ale cos pomyliles.
    Aliasy tworzylo sie przeciagniecie 'znaczka' (sic!) z wcisnietym
    jablkiem i polwanna.
    Inny wynalazek Tatarkiwicza ktory sie nie przyjal to 'droznik' na
    router. I kilka innych...
    --
    TA

  • 30. Data: 2013-01-04 00:01:57
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <0...@w...kopernik.gliwice.pl>,
    Marx <a...@g...com> wrote:

    > to jest tragiczne słowo na oznaczenie tabletu. Masz tabliczkę czekolady,
    > mnożenia, informacyjną na drzwiach. Mówiąc tablet każdy od razu wie o co
    > chodzi.

    No, tez nie kazdy. Bo nie wiadomo czy nie chodzi o tablet Wacoma.
    Ale generalnie zgoda.
    --
    TA