    From: "Pszemol" <P...@P...com>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    Subject: Re: Dlaczego niektóre smartfony i tabliczki są tanie?
    Date: Sat, 29 Dec 2012 10:57:57 +0100

    news:kbk0o3$bbk$1@node2.news.atman.pl...

    > Zwis męski elegancki to nie trzy słowa ? nie są opisowe ?

    No właśnie są. A tabliczka nie. Nie przeczytałeś uważnie co napisałem.

    > Rozumiem dbanie o polszczyznę ale przypisywanie na siłę nazw
    > nie jest zbyt inteligentnym zachowaniem.

    Dlaczego na siłę? Mi nazywanie tego urządzenia tabliczką
    przychodzi z bardzo dużą łatwością. Czy Ty masz jakieś
    trudności ze zrozumieniem o czym był ten wątek? No właśnie.

    > A jak poznasz kiedyś angielski [...]

    Dworujesz sobie waćpan...

    > to zauważysz tam tradycję to upraszczania i przypisywania
    > jednej nazwy wielu przedmiotom i/lub czynnościom. W naszym języku
    > staramy się tego unikać więc nie dopisujemy kolejnego znaczenia
    > do przymiotnika tabliczka tylko stosujemy zapożyczone określenie.

    Ty jak poznasz kiedyś język polski to być może zauważysz, że tu
    nie ma tak, że jedno słowo opisuje dwie różne rzeczy czy czynności...
    Dlatego słowo zamek (jako zamknięcie komórki lub jako budynek
    dla króla) nie występuje w j. polskim. Nie występuje w nim też słowo
    takie jak kurka (grzyb, ptak), jedzenie paluszków zapewne kojarzy
    Ci się kanibalizmem a nie z jedzeniem słonych i chrupiących przekąsek,
    tonącemu rzucasz na ratunek koło rowerowe, w zimie lepisz bałwany
    morskie. Na wiosnę na drzewach rosną pączki z dżemem, dzieci
    wkładają do buzi małe Smoki Wawelskie, a piłką do koszykówki
    - rozumiem - tniesz deski.
    I wiele innych, których znaczenie rozszyfrowujemy w zależności
    od kontekstu w zdaniu czy całej wypowiedzi...

    Na dodatek nawet w języku angielskim słowo "tablet" nie jest
    słowem wymyślonym specjalnie dla urządzeń z iOS czy Android
    na pokładzie a jest słowem bardzo starym w tym języku i oznaczało
    wcześniej właśnie tabliczkę informacyjną (np. na budynku, grobie)
    czy też tabliczkę woskową czy glinianą do pisania (w starożytności
    przed wynalezieniem papirusa/papieru). I w takim dokładnie znaczeniu
    proponuję przenieść do "tabletów" polskie słowo "tabliczka" używane
    w następujących kontekstach:
    http://www.wsp.krakow.pl/whk/gre_tabl.html
    http://www.portalopiorach.net/index.php/historia/2-t
    abliczki-lupkowe-historia-nauki-pisania
    http://www.muzeumzabawek.eu/mziz/index.php?option=co
    m_content&task=view&id=663&Itemid=95
    http://www.strefywiary.pl/pogadanki/index.php?zm=2

    Dlaczego zdrobnienie? Bo słowo "tablica" kojarzy się - o dziwo - też
    z przyborem do pisania !!! tylko pisania kredą w szkole i jest znacznie
    większa od typowych tabliczek z Androidem czy iOS na pokładzie.

    Nie zarzucaj mi więc że coś wymyślam czy na siłę dopasowuję
    bo słowo to było już od starożytności używane w języku polskim
    właśnie w kontekście przyboru do pisania - nic tu nowego ani
    niezwykłego. A że Ciebie razi bo przyzwyczajony jesteś do
    angielskiej kalki językowej? To już Twój problem... Pewnie
    też nie razi Cię użycie słów typu "dezajnerskie spodnie" albo
    inne "coolastyczne" i nowomodne acz niepolskie słowa które
    szybko wkraczają do słowników Polaków snobujących się
    na międzynarodowych obywateli XXI wieku :-)