  • 241. Data: 2024-05-07 19:02:26
    Temat: Re: Dlaczego energia elektryczna jest droga i cały czas drożeje
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    In pl.misc.elektronika io <i...@o...pl.invalid> wrote:

    > Problem jest z ograniczoną liczbą stacji ładowania. Gdzieś te samochody
    > trzeba ładować. Dlatego odkąd mam to Twizy mówię, że elektryki są na
    > wieś a nie do miasta. Bo na wsi gniazdko jest pod ręką a w mieście mimo,
    > że wokół wszędzie elektryka to nie podłączysz się.

    No i widzisz. Mieszkam w mieście. Wolałbym na wsi. Jak sobie kupię dom, to
    kto wie, może sprawię sobie jakieś maleństwo do jazdy po okolicy, a ICE
    będzie na dalsze wyjazdy. Póki co nie ma to żadnego sensu.

    > Dzisiaj znowu jechałem za jakimś smrodem. Gość kopcił wizualnie rurą
    > skierowaną do mnie. Musiałem go wyprzedzić. Ale co, do d..y mu nie
    > nakopię mimo, że zasługuje...

    Przecież co chwilę jeździsz za jakimś samochodem spalinowym. Rozumiem
    jeszcze diesle z powycinanymi filtrami, które kopcą jak parowozy, ale
    nowoczesny, sprawny samochód (czy to benzyna, czy diesel)? Bez przesady.

    --
    Przychodzi baba do lekarza:
    - Panie doktorze, dziękuję za wspaniałe leczenie.

  • 242. Data: 2024-05-07 19:04:14
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    > Żeby smrodzić innym? :-)

    Nie. To skutek uboczny, który akceptuję.

    --
    - Skad wracasz taki wesoly?
    - Z dworca, odprowadzalem tesciowa...

  • 243. Data: 2024-05-07 19:08:08
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-05-07 o 17:18, io pisze:

    > No właśnie nic się nie poprawiło. Nadal nie ma zasięgu w pociągu i nadal
    > rozładowują się w ciągu jednego dnia.

    Ja ładuję komórkę w soboty, a jak zapomnę to się we wtorek telefon
    przypomina.
    P.G.

  • 244. Data: 2024-05-07 19:08:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 7 May 2024 18:58:12 +0200, Piotr Gałka wrote:

    > Nie śledziłem dyskusji od początku ale widzę poważne problemy z
    > eksploatacją BEV.
    >
    > Jak ktoś ma domek i może u siebie w garażu codziennie podłączyć
    > ładowanie to z codziennym użytkowaniem nie ma żadnego problemu.

    Jest mały problem - PV na dachu daje prąd, jak on jeździ, albo stoi
    pod pracą :-)

    > Ale jak ja miałbym użytkować taki samochód (parkuję przed blokiem) to
    > nie wiem. Jeździć co tydzień na wycieczkę do stacji ładowania i kwitnąć
    > tam sporo czasu?

    Mozna w pracy, jak pracodawca (Ty?) da prąd.
    Są ładowarki przy sklepach.
    Moze postawią ładowarkę blisko.
    Można zrobić gniazdka na parkingu.

    > Niedawno w garażu podziemnym w budynku w którym mieszka syn zauważyłem
    > elektryka (lub hybrydę) z kablem ładującym biegnącym pod drzwi komórki
    > lokatorskiej. Zapytałem administrację - podobno rok temu gość załatwiał
    > tam zainstalowanie podlicznika energii więc niby jest ok, ale ja mam
    > wątpliwości:
    > Czy samochody elektryczne czasem nie zapalają się w czasie ładowania

    Rzadko. Podobno :-)
    Ale spalinowe też sie potrafią zapalić.

    W dodatku w tej komórce to może ma małą moc, więc ryzyko spada.

    > (jak zdarza się telefonom komórkowym). Ugaszenie jest chyba prawie
    > niemożliwe.

    Spalinowego tez nie ugasisz.
    Zanim ktos zauwazy to się rozpali, zanim straż przyjedzie, to się
    spali.

    > Czy w związku z tym ładowanie elektryka w garażu podziemnym
    > budynku mieszkalnego jest faktycznie ok?

    Na razie są statystyki, ze ryzyko zapalenia elektryka mniejsze ... ale
    jak zbierają w krajach/miastach, gdzie modne jest podpalanie
    samochodów ...

    J.

  • 245. Data: 2024-05-07 19:12:55
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    In pl.misc.elektronika Jacek Maciejewski <j...@g...pl> wrote:

    > Tak ale interes twój się kończy tam gdzie zaczyna się interes świata.

    Ja swój dług wobec planety już spłaciłem nie mając dzieci.

    > Bo do rządów już dotarło co trzeba zrobić. Węglową Ostrołękę w ostatniej
    > chwili przerobili na gazową szczytówkę, nabrali obrotów w sprawie
    > atomówek. Wkrótce dożyjesz zamknięcia ostatnich kopalni.

    I chwała im za to.

    > Ludzkość przegięła pałę mnożąc się ponad wytrzymałość planety.

    Zgoda.

    > Liczbę ludzi należy zmniejszyć a co najmniej nie powiększać, tylko
    > kłopot w tym że rozmaitym matołom kojarzy się to z wyłącznie mordowaniem
    > zbędnych ludzi.

    A jak chcesz to zrobić? Sterylizacja życia niewartego życia? Według
    jakiego klucza?

    > Charakterystyczne dla narcystycznych socjopatów

    Charakterystyczne dla fanatyków -- wmawianie dyskutantom chorób
    psychicznych.

    > - inni są winni, od nich zacznijcie.

    Bo są. Ile ja CO2 wyemituję swoim samochodem przez rok w porównaniu do
    jednego przelotu samolotem?

    > Poza tym, rada kompletnie bez sensu, bo ci co nadużywają majątku do
    > zanieczyszczania planety powodują pomijalnie małe szkody w porównaniu do
    > rzesz biedaków. Bogaczy jest po prostu za mało.

    Największym emitentem CO2 są Chiny (27% światowej emisji). Więc może to do
    nich należy skierować apele, i im należy dokręcać śrubę?

    > Nie zakładam, wiem. A skąd? Bo odpisujesz.

    Znów urojenie. Odpisuję, bo dyskutujemy choć trochę merytorycznie. Jak
    zrobi się zbyt personalnie, to przestane odpisywać, bo przepychanki mnie
    nie interesują. Będziesz mógł się puszyć, że wygrałeś :)

    > Nie zadzieraj nosa.

    Przecież to ty zadzierasz.

    > Oczywiście się mylisz. Nie czytasz tego co piszę i, jak to ująłeś,
    > "walczysz z chochołami". Jakbyś czytał i deko myślał, to byś zauważył że
    > gdzie indziej już napisałem o rozkładzie emisji CO2 pomiędzy różne
    > źródła. To że są różne źródła nie znaczy że możemy se wyjąć ICE spod
    > przemian, bo Ziffel je lubi.

    Ale znaczy, że należałoby zająć się problemem całościowo i wg proporcji.
    Odejście od węgla na rzecz OZE i atomu? Jak najbardziej popieram, bo nie
    utrudnia to życia ludziom (najwyżej górnikom, którzy będą musieli znaleźć
    sobie inne zajęcie). Przejście na BEV? Też będę popierał, jak BEV będą
    mogły realnie konkurować z ICE. Na razie mogą tylko w konkretnych
    zastosowaniach.

    Ten czas pewnie nadejdzie (tego sobie przynajmniej życzmy). Czas, w którym
    Kowalski, do niczego nie zmuszany, będzie wybierał BEV, bo tak będzie dla
    niego po prostu lepiej. Ale jeszcze nie nadszedł.

    --
    Wchodzi zajączek do baru, podciąga rękawy i krzyczy:
    - Kto zbił mojego brata?

  • 246. Data: 2024-05-07 19:32:13
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-05-07 o 19:08, J.F pisze:

    > Jest mały problem - PV na dachu daje prąd, jak on jeździ, albo stoi
    > pod pracą :-)

    To jest tylko kwestia finansowa, a nie wygody użytkowania, którą miałem
    na myśli.

    > Mozna w pracy, jak pracodawca (Ty?) da prąd.

    Nie jeżdżę samochodem do pracy (pracę sobie przenieśliśmy blisko domu -
    brat chodzi do pracy w kapciach, a ja mam trochę dalej i muszę przejść
    na drugą stronę ulicy).
    Ale jakby co to pracodawca (ja) nie ma jak dać prądu. Nawet jak rzucić
    kabel z 4-go piętra pod blok to i tak jest tam zakaz postoju ponad 5 minut.

    > Są ładowarki przy sklepach.

    Przy sklepach internetowych nie ma (żona się ostatnio prawie w 100%
    przerzuciła na Frisco).

    > Moze postawią ładowarkę blisko.

    Nie sądzę.

    > Można zrobić gniazdka na parkingu.

    Jak by to się rozliczało. Licznik z systemem pobierania opłat na każdym
    gniazdku.
    P.G.

  • 247. Data: 2024-05-07 19:37:13
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 07.05.2024 o 09:38, Cavallino pisze:

    > Realia są takie, że kolejki to są tylko do DARMOWYCH punktów ładowania
    > (i ciężko z tego czynić jakikolwiek zarzut, bo darmowych stacji
    > benzynowych NIE MA W OGÓLE).

    Realia są takie, że kolejek nie ma tylko dlatego że elektyki stanowią
    margines.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 248. Data: 2024-05-07 19:46:23
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-05-07 o 19:12, Arnold Ziffel pisze:
    > Bo są. Ile ja CO2 wyemituję swoim samochodem przez rok w porównaniu do
    > jednego przelotu samolotem?

    Kilka lat temu natknąłem się na kalkulator jak obciążasz planetę.
    Dziennikarz napisał, że według autorów kalkulatora dobrze by było jakby
    mieć poniżej 120, ale jemu wyszło ponad 130.
    Mi wyszło 70 z hakiem (nie pamiętam czy dużym, czy małym).
    Wyszło mi mało bo:
    - do pracy chodzę pieszo,
    - na pytanie o ilość lotów samolotem w roku odpowiedziałem 0 (ostatnio
    leciałem w okolicy 1990r).
    P.G.

  • 249. Data: 2024-05-07 19:50:32
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 7 May 2024 19:32:13 +0200, Piotr Gałka wrote:

    > To jest tylko kwestia finansowa, a nie wygody użytkowania, którą miałem
    > na myśli.

    Ale też jest to kwestia ekologii, bo ktos jezdzi ... elektrycznym
    samochodem na węgiel :-)

> [...]
    > kabel z 4-go piętra pod blok to i tak jest tam zakaz postoju ponad 5 minut.

    Gdzies te wszytkie samochody w miastach jezdzą, dojeżdzają i parkują.

    > Przy sklepach internetowych nie ma (żona się ostatnio prawie w 100%
    > przerzuciła na Frisco).

    No to się przerzucisz na wygodny market ... z ładowarką :-)

    Tyle tylko ... niedawno pokazywalismy fimiki z UK - pełno ładowarek
    przy sklepach, wszystkie wyłączone :-)

    > Nie sądzę.

    Przybędzie elektryków, będzie musiało przybyć ładowarek.

    > Jak by to się rozliczało. Licznik z systemem pobierania opłat na każdym
    > gniazdku.

    Skoro można rozliczać parkingi, to można i gniazdka :-)

    J.

  • 250. Data: 2024-05-07 20:03:54
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > A są to trasy między dużymi miastami czy też Polska, nazwijmy
    > prowincjonalna, też jest dobrze obsadzona?

    https://elektromobilni.pl/mapa-stacji-ladowania/

    Moja dzielnica - 140k mieszkańców - 6 stacji, 27 gniazdek. Większość
    (jakieś 70%) 22kW (ale nie wiem czy przypadkiem tylko jak do sąsienich
    nikt nie jest podłączony). Przy samochodzie o zasięgu 200 km potrzeba
    około 40kWh więc dwie godziny - sam widzisz, że ładowanie do pełna musi
    trwać - godzinę na 100km - nieźle co w kontekście tego że samochód służy
    do szybkiego przemieszczania się a jak wyciągniesz średnią 100, to po
    postoju zostaje ci 50? Zakładając że większość w nocy spi a w dzień
    pracuje więc zostaje 8h plus powiedzmy niepracujący i nocne marki 4h.
    Razem 12h * 27gniazdek, podzielić przez czas ładowania do pełna - możesz
    naładować do pełnia 162 samochody dziennie. Powiedzmy że 200km wystarcza
    na tydzień więc razy 7. Optymistycznie infrastuktura wystarcza na 1,2k
    samochodów na 140k dzielnicę. Ale wtedy będą już kolejki społeczne i
    ladowanie będzie trwało średnio 3 godziny;)

    Cennik na greenweju - w najniższym abo 2PLN/kWh - czyli 40PLN na 100km.
    W najdroższym 1.60 czyli 32PLN na 100km plus 100PLN na miesięc czyli
    przy standarwodym 800km/miesiąc w mieście wyjdzie 34,5 PLN na 100 km.

    Jakbyś chciał pojechać w bieszczady to na malej pętli jest jedna
    ladowarka z 2 gniazdami, a na dużej łącznie 3 z 6 gniazdami.

    Wszystko to jak masz samochod na AC, bo na DC jest wolniej i drożej (i
    pewnie mniej dostępnie).

    To tak z grubsza.

    Mapa może nie pokazywać wszystkich więc możesz sobie pomnożyć razy dwa
    co nie zmienia tego że z taka infrastrukturą jesteśmy w dupie, bo żeby
    zastąpić spalinki powinno być tego 100 razy więcej.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!