  • Data: 2013-09-30 21:44:58
    Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc[kropka]pl> wrote:

    > [...]
    >
    > Przy dodawaniu poszczególnych pomiarów szum jest wartością
    > przypadkową, a sygnał nie. Dodając poszczególne sample poprawiamy więc
    > stosunek sygnału do szumu, teoretycznie o pierwiastek z liczby sampli.
    > Można więc wyciągnąć coś z cieni, co nie było widoczne na pojedynczej
    > klatce.
    > Na codzień korzystam z tej techniki w spektroskopii w podczerwieni.

    Nie znam dokładnie tej techniki, natomiast jeśli chodzi o
    fotografię, to już na starcie popełniłeś kardynalny błąd teoretyzowania. :)

    Założyłeś, że dodana liczba pomiarów powstała od siebie NIEZALEŻNIE,
    tymczasem my tu zawsze rozmawiamy o dodawaniu pikseli do tego samego
    rozmiaru matrycy, a więc dodawanie pikseli odbywa się kosztem jeszcze
    szybszego pomniejszania ich rozmiarów. A wówczas jakość pomiaru z takich
    małych pikseli spada WYRAŹNIE SZYBCIEJ, niż korzyści z ich uśredniania.
    Piksele żyją w świecie realnym, dlatego poniżej pewnego rozmiaru będą
    generować tylko sam szum i przepały, a ich uśrednianie da jednolitą
    szarość.

    Zwróć choćby uwagę na fakt, że wraz z dokładaniem pikseli wzrasta
    procent powierzchni matrycy niebiorący udziału w pomiarach, ślepy na
    światło. Przy danej technologii, z której korzystają wszyscy, nie
    jesteśmy zejść poniżej pewnego poziomu - im więcej pikseli, tym większa
    część matrycy staje się ślepa na światło. Są to separacje między
    pikselami, ale także istniejące w świecie realnym krawędziowe
    niedokładności.

    Wyobraźmy sobie, że technologia pozwala nam zejść do budowy na
    planie papieru w kratkę, a najmniejsza separacja między pikselami musi
    wynosić grubość jednej kratki. Możemy robić piksele jak kartki A4, a
    wówczas separacje nie będą miały większego udziału w wynikach całości.
    Ale chcąc ekstremalnie zwiększyć "tak wspaniałą" liczbę pomiarów/pikseli
    natrafiamy na granicę 1 kratki - to jest najmniejszy działający piksel w
    naszej technologii, obciążony wszystkimi realnymi wadami mikroskopijnego
    odstępu sygnału od szumu, supermałej pojemności i jeszcze jednym -
    "martwe" separacje między pikselami pochłaniają 3/4 powierzchni matrycy!
    (3 kratki dookoła każdego piksela - 1 kratki), a więc radykalnie
    zmniejszyliśmy "objętość" mierzonego medium.

    W świecie realnym szybko rosnąca niejednorodność produkcji poniżej
    pewnych rozmiarów też robi swoje, szybko wzrasta defektowość, itd. - jak
    już pisałem: piksele nie żyją w świecie matematycznym, ale realnym.

    Myślisz że dlaczego Canon eksperymentuje ze superczułą matrycą 2
    MPix FF, skoro spokojnie zmieściłby tam 80 MPix?

    No i zapewniam, że same pomiary (czyli ukoronowanie nauki/wiedzy)
    potwierdzają to, co mówię - podawałem wyżej literaturę - samo DxO
    pomierzyło coś 230 aparatów dla każdej czułości - na tak dużej próbce
    już nawet Solver wykaże, że mamy korelację między wzrostem liczby
    pikseli, a spadkiem parametrów. Praktyka producentów też to potwierdza -
    swoje najlepsze wyniki "reporterskie" Nikon uzyskiwał na małopikselowych
    matrycach, a najgorsze ci, którzy szli w MPixy (Sony, trochę Canon
    i oczywiście średnie formaty, ustawione pod studio, gdzie brak światła,
    a najczęściej także zbyt duże kontrasty, nikomu nie grożą).
    http://www.flickr.com/photos/plrecfotocyfrowa/982266
    2073/
    vs.
    http://www.flickr.com/photos/plrecfotocyfrowa/965064