  • Data: 2017-07-08 10:32:24
    Temat: Re: Discovery SC - wymiękłem...
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-07-07 o 21:45, Adam pisze:

    > Poza tym, aby fortepian dobrze brzmiał w różnych akordach, to musi być
    > *odstrojony* - czysto strojony nie będzie dobrze grał.

    Tak się złożyło, że jakieś 15 lat temu tłumaczyłem instrukcję do
    programu do strojenia fortepianów. Stroiciel (jeździ na wszystkie
    koncerty z Możdżerem) kupił ten program za coś koło $2000 (według niego
    jako pierwszy w Polsce), a nie znał angielskiego. Program zabezpieczony
    kluczem USB.

    Strojenie to dwa etapy.
    Pierwszy w absolutnej ciszy:
    - trzeba określić (od 0 do 9) jak bardzo chce się mieć rozstrojony.
    - 2..4 - pianina
    - 4..6 - małe fortepiany
    - 6..7 - duże fortepiany
    - 8..9 - w zasadzie poza zakresem
    to ustawienie to i tak tylko pierwsza sugestia dla programu
    - program każe po ileś tam razy uderzać kolejne A
    - na podstawie brzemienia tych A (bo harmoniczne tak na prawdę nie są
    dokładnie wielokrotnościami) program ustala (jakieś dwa patenty USA) i
    dwa etapy ustalania (najpierw na podstawie sąsiednich par A - jak
    najszerzej, a potem na podstawie co drugich par A ewentualna korekta w
    dół) na ile ma być rozstrojony ten fortepian. Przypuszczam, że jak
    użytkownik ustawi np 6, a programowi wyjdzie, że może być 5,3 do 5,7 to
    będzie 5,7, a jak mu wyjdzie, że 5,9 do 6,7 to może wybierze środek
    między środkiem tego co mu wyszło a sugestią stroiciela - to nie było
    opisane.

    Dane konkretnego fortepianu (nie typu, a sztuki) zapisuje się do bazy.

    Drugi etap (przed koncertem, gdy naokoło krząta się masa ludzi) już nie
    wymaga ciszy, bo program musi usłyszeć tylko podstawową częstotliwość
    każdej struny.

    Ten stroiciel mi mówił, że dla wielu stroicieli (dla niego też)
    najgorsza jest góra. Pianiści często mają zastrzeżenia.
    Jak użył tego programu (te 15 lat temu) to jakiś zagraniczny pianista,
    który zawsze się czepiał, usiadł i ze zdziwieniem stwierdził, że
    wszystko jest OK (nie wiedział, że było strojone komputerem).
    P.G.