  • Data: 2020-05-02 13:54:57
    Temat: Re: DipTrace - prośba o opinię
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2020-05-01 o 14:52, pytajacy pisze:
    > Przyznam się szczerze że używam RIMU i jest on zrobiony ala Protel style.
    > Jednak brakuje mi w nim takiej funkcji: aby robić przelotki połączone z polygonem
    miedzi w sposób ciągły (tzw. Direct connect), a on umożliwia tylko przelotki tzw.
    Thermal connect.

    Wiele lat używałem Protela 3.
    Miał on taką wadę, że wszystkie przelotki na GND musiałem połączyć
    ścieżkami. Jak kilka przegapiłem to znacznie wydłużała się kontrola
    poprawności płytki. Jak nie podłączonych było ze 20 to kontrola mogła
    zająć i godzinę (zamiast kilkunastu sekund).
    Gdy zacząłem się przenosić do KiCada to była wtedy wersja 4.0.7 to
    problem z przelotkami był podobny - w zasadzie trzeba je było
    popodłączać ścieżkami, ale było jakieś obejście z definiowaniem swoich
    footprintów dla przelotek.
    W obecnej wersji (5.1.5) nie ma tego problemu.
    Przelotki są direct connect.
    Ale wydaje mi się, że jakby się chciało mieć thermal (nie wiem po co) to
    dało by się to obejść zastępując standardowe przelotki zdefiniowanym
    przez siebie footprintem.

    > Poza tym program już nie jest rozwijany, a szkoda, bo dobrze się zapowiadał.

    KiCad jest bardzo szybko rozwijany.
    Około tydzień temu:
    Zauważyłem (mało istotny) błąd przy eksporcie schematu do SVG.
    Zgłosiłem.
    Za jakieś pół godziny ktoś tam przydzielił mu zapis, że planuje się
    poprawić w wersji 5.1.7 (wersja 5.1.6 jest już w stanie "tuż przed
    release").
    Jakieś 4 godziny później ktoś inny napisał, że już to poprawił.
    Chwilę później zmieniono dla tego buga cel z 5.1.7 na 5.1.6.
    Zapewne jakbym pobrał aktualną wersję pre 5.1.6 to już tego błędu tam
    nie ma.

    > A co możesz powiedzieć o KiCad-zie? Czy posiada możliwość wstawiania przelotek
    połączonych z miedzią w sposób Thermal connect jak i Direct connect?
    > Jakie ma zalety (poza ceną) i wady?

    Główne zalety które skłoniły mnie do przechodzenia do KiCada z mojego
    Protela to:
    - prowadzenie ścieżek z rozpychaniem wcześniejszych,
    - wyrównywanie długości par różnicowych (jeszcze nie sprawdziłem jak
    działa, ale w Protelu robiąc meandry musiałem zliczać długości
    poszczególnych segmentów (często razy SQRT(2)).
    Obejrzyj sobie dema:
    https://kicad-pcb.org/discover/pcbnew/

    Wady:
    - clearance definiowane tylko dla danego net-a

    Czyli nie da się zdefiniować, że wszystkie nety danej klasy mają być w
    dużej odległości od wszystkich innych, ale między sobą mogą być blisko
    (czyli program nie zadba o przypilnowanie izolowanych fragmentów płytki).
    O ile wiem to w wersji 6 (pi razy drzwi za 2 lata) będzie to w jakimś
    stopniu poprawione.
    P.G.