    From: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Dennis Ritchie nie żyje
    Date: Sun, 16 Oct 2011 23:27:22 +0100

    On 14/10/2011 16:09, n...@m...invalid wrote:

    > Nietrafna analogia.

    Bo?

    > Niemniej: to jest nieetyczne w AFAIK każdej kulturze świata.

    Bo każda kultura świata stoi w jakimś stopniu w opozycji do natury.
    Dlatego też argument "nie powinno być nielegalne, bo wynika z natury
    rzeczy" jest głupi.

    > Akurat my
    > wymyśliliśmy więzienia, policję i ochroniarzy dla przeciwdziałania tym
    > zjawiskom. Więcej niż paru ludzi zauważy, że to walka ze skutkami a nie
    > przyczynami (tak sobie behawioralistycznie filozofując: przewagą
    > instynktu samozachowawczego lub dominacji nad instynktem stadnym,
    > podbudowana aprecjacją konkurencyjnego dogmatu egzystencji).

    No ale skoro przyczyną jest Natura Lucka, to póki jednak nie wiemy jak
    rozwiązać ten problem, chyba lepiej walczyć ze skutkami niż nic nie robić?

    > To nawet słuszny argument.

    Rozszerzając, kolesi, co by chcieli znieść IP żeby sobie pokopiować
    można spytać tak: a co jeśli zostawimy ochronę wszystkiego, co teraz
    istnieje, ale zlikwidujemy ochronęę dla wszystkiego, co powstanie w
    przyszłości? Czyli będą sobie mogli za darmo skopiować wszystkie gry,
    muzykę, filmy, autocady itd., które powstaną w przyszłości (i których
    egzemplarz uda im się zdobyć) good luck with that.

    > Aż by ktoś (może Ty?) wymyślił program lub maszynę do automagicznego
    > rejestrowania koncertów w profesjonalnej jakości i utrwalania ich.

    Może, ale wyobrażam sobie, że wynalezienie czegoś takiego wymaga sporego
    nakładu pracy i czasu. W jaki sposób miałoby się to zwrócić?

    > No to już pech: po Gutenbergu też wielu skrybów straciło zajęcie i
    > zostały im inne, świątobliwsze zajęcia. Ale książki przestały kosztować
    > tyle, co trzy wsie i tzw. masy wkroczyły na drogę ku oświeceniu.
    > Dobrostan wielu ludzi waży więcej niż dobrostan elit, cokolwiek by o tym
    > nie napisano.

    Analogia o tyle nietrafna, że wynalazek Gutenberga nie odebrał
    możliwości zarabiania _twórcom tekstów_. Twórcy mogli nadal zarabiać,
    ba, mogli nawet dzięki niemu zarabiać więcej i łatwiej niż dotychczas,
    więc nowe teksty powstawały i masy miały co czytać.

    Jak zabraknie autorów tekstów, to co z tego, że ludzie będą mieli
    e-readery albo drukarki, jak nikt (z dokładnością do paru grafomanów)
    nie będzie chciał nic pisać? Znajdź mi nowego Gutenberga, który wymyśli
    program do automatycznego tworzenia (strawnych) tekstów literackich, to
    pogadamy.