  • Data: 2014-02-12 00:15:59
    Temat: Re: David West: OOP is Dead
    Od: A.L. <a...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 10 Feb 2014 10:37:43 +0000, Mateusz ?oskot
    <m...@l...net> wrote:

    >Witam,
    >
    >Ciekawy wykład wygrzebałem z listy dyskusyjnej dot. książki GOOS [1].
    >Gdzieś w pierwszych m-cach 2013, do BBC został zaproszony
    >Prof. Dave West i dał wykład na temat OOP/OODD, pojawił
    >pod koniec poprzedniego roku klip pojawił się online [2]
    >
    >Dobry wykład.
    >
    >West rzuca kilka mocnych stwierdzeń, a i prezentowane
    >przez niego oznaki sądu ostatecznego też wprowadzają
    >pewien niepokój :)
    >
    >[1] http://permalink.gmane.org/gmane.comp.programming.go
    os/2559
> [...]
    Wsluchalem pierwsze 30 minut, do plomiennego stwierdzenia OOP is DEAD

    Facio zwyczajnie pieprzy, mija sie z faktami, podaje niepelne,
    nieprawdziwe lub pzrekracone/ Nie sadze aby robil t ospecjalnie,
    mysle ze albo zapomnial albo jest nei poinformowany. A moze i ma
    swoja "agenda"

    Calkowicei pominal Simule - Objects nie zaczely sie od Alana Kay.
    Smalltalk byl wzorowany na Simuli. Nieprawda jest ze klasa i modul sa
    roznowazne. Nieprawda jest ze KAZDA klasa w javie ma "main". Nieprawda
    jest ze nie ma jezykow obiektowych bez klas, sa i to dosyc popularne
    swego czasu, znaznie bardziej popularne niz Self. Na przykald Ada ma
    type extensions, podobnie jak Oberon.

    Racja jest ze w Smaltalku mozna napisac program w Fortranie, ale to
    nie wina OOP ani nei wina Smalltalka. Smalltalk wypadl z rynku nei
    dlateg oze pojawika sie Java, polegl z zupelnie innych powodow, a
    mianowicie braku wspacia dla komponentyzacji, braku modularyzacji,
    wyjatkow (ktore pojawily sie bardzo pozno) i neistandardowego wygladu
    GUI aplikacji (orzynajmniej w wersjach wspieranuch pzrez IBM,
    praktycznie jedynego liczacego sie komercyjbego dostawcy). Oraz
    koncepcji trzymania wszystkiego w "image" co zakomicie utrudnialo
    deployment. Nio i polegl z powodu braku typow, co nie moze byc
    argumentem pzreciwko OOP. Nieprawda jest ze to Booch napisal pierwsza
    ksiazke o OOP i OOD, Nieprawda jest, nieparwda jest, nieprawda jest...
    Poza tym zarzuty sa kretynskie, w rodzaju takiego ze "ten facio uzywa
    wiertarki elektrucznej jako mlotka i wbija nia gwozdzie, wiec
    wszystkie wiertarki elektryczne to poroniony pomysl". OOP dostalo sie
    w rece kretynow, to i kretynswa wyszly. Patzr niedawna duskusja na
    grupie java (z moim udzialem) gdzie jawowi experci argumentowami ze
    klasy ZapiszNaDysk i PzreczytajZDysku to wlasciwa strukturalizacja
    problemu

    bede mial czas to obejrze dalej. Ale ide o zaklad: facio wymyslil
    wlasna rewelacje i usiluje ja spzredac. Pierwszym etapem jest
    rosiewania argumentow ze wszyscy sie myla

    A.L.