    Subject: Re: Dalekopisy i Telex raz jeszcze
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Date: Fri, 28 Apr 2017 15:41:22 +0200

    On 24.04.2017 12:35, J.F. wrote:

    > Miales info - odwrocenie petli, podlacz napiecie tak i siak, zobaczysz
    > kiedy sie silnik wlacza.

    Dobudowałem do swojego interfejsu moduł z mostkiem H, sterowanym przez
    mokrokontroler za pośrednictwem transoptora. Teraz mogę zmieniać
    kierunek przepływu prądu wysyłając przez USB sygnały XON i XOFF.
    Mostek (a za jego pośrednictwem cała pętla prądowa) jest zasilany przez
    połączone szeregowo baterie 9V. Na wyjściu mostka uzyskuję około 60V

    Najpierw wpiąłem w pętlę potencjometr 3,3k/3W, miliamperomierz oraz
    odbiornik z nadajnikiem mojego interfejsu. Wszystko zadziałało -
    ustawiłem prąd na 40 mA, byłem w stanie odbierać wysyłane przez siebie
    znaki, miernik pokazywał kierunek prądu, który mogłem dowolnie zmieniać.

    Problemu zaczęły się po podłączeniu dalekopisu. Sytuacja wygląda
    następująco:

    1) Prąd w pętli chce teraz płynąć tylko w jednym kierunku. Mogę wtedy
    ustawić 40 mA, widzę nadawane przez siebie znaki, ale dalekopis nie
    reaguje w żaden sposób. Silnik nie działa, znaki się nie drukują.
    2) Po zmianie kierunku na mostku przepływ prądu zupełnie zanika. Miernik
    pokazuje 0 mA, silnik nadal nie działa.
    3) Ponowne odwrócenie kierunku również nie powoduje włączenia silnika.
    Sytuacja wygląda tak samo, jak w punkcie 1.
    4) Manipulowanie przyciskami wywołania centrali i rozłączenia na wzywaku
    powoduje zmniejszanie i zwiększanie wartości prądu o jakieś kilkanaście
    mA. Silnik jednak ciągle nie reaguje.

    Próbowałem też wpiąć gniazdko dalekopisu odwrotnie w pętlę. Jedyną
    zmianą było to, że przy takim ustawieniu nie dało się włączyć trybu
    pracy "na siebie".

    Robię coś nie tak, czy powinienem podejrzewać uszkodzenie wzywaka? Jeśli
    tak, gdzie szukać awarii? Sam mechanizm dalekopisu jest prawie na 100%
    sprawny - działa prawidłowo w trybie pracy "na siebie".

    > Albo ... omin i daj calkowicie osobny sposob wlaczania z interfejsu.

    Takie rozwiązanie wolałbym zastosować dopiero w ostateczności, w miarę
    możliwości wykorzystując oryginalny hardware, bez ingerowania w jego
    konstrukcję.