    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: D3x na DPR
    Date: Mon, 2 Mar 2009 10:48:43 +0100
    <gnml15$dev$2@news.onet.pl> <gnme0l$ssl$1@node1.news.atman.pl>
    <gnnpia$7tc$1@inews.gazeta.pl> <gnte3u$v3f$1@node1.news.atman.pl>
    <gntnhv$afd$1@inews.gazeta.pl> <gnti47$vk0$1@node1.news.atman.pl>
    <gnuhbj$i8m$1@inews.gazeta.pl> <gnv6cq$n2t$1@news.onet.pl>
    <go0t0g$6s$1@inews.gazeta.pl> <go2vkb$50o$1@news.onet.pl>
    <go3kce$rkc$1@inews.gazeta.pl> <go3kuv$t6b$2@inews.gazeta.pl>
    <go5pfj$ena$2@inews.gazeta.pl> <go5t91$2jb$2@inews.gazeta.pl>
    <go5umj$960$1@inews.gazeta.pl> <go5vg1$btf$1@inews.gazeta.pl>
    <go64qr$6d7$1@inews.gazeta.pl> <Pine.WNT.4.64.0902261609400.3464@quad>
    <go6dno$e77$1@inews.gazeta.pl> <Pine.WNT.4.64.0902270003510.3044@quad>
    <go8fr0$59o$2@inews.gazeta.pl> <go8h9r$f4j$1@inews.gazeta.pl>
    <go8mhl$qg7$1@inews.gazeta.pl> <go8otn$ee2$1@inews.gazeta.pl>
    <go8qg2$rqu$1@inews.gazeta.pl> <go8rbd$3qv$2@inews.gazeta.pl>
    <gobqc0$oip$1@inews.gazeta.pl>

    On Sat, 28 Feb 2009, dominik wrote:

    > 6Mpix? :) Czemu fujów nie kupuje aż tyle osób? Przecież to z wszechmiar
    > idealny aparat? :)

    A gdzie tam.
    Duże bydlę, wolne (2 fps a i ostrzenie bywa gdzie indziej szybsze),
    konstrukcja live view jedna z pierwszych więc "live view łupany",
    o braku obracalnego LCD nie wspominając (i innych elementach
    ergonomii dostępnych w byle hybrydzie też, no może na plus że
    ma dwa kółka do nastaw), do tego wada systemu Nikona w postaci
    dużego "indeksu" (odległości matryca-bagnet)... co by tam jeszcze...
    A - oczywiście, pikseli mało. Byle hybryda ma 8M i to przynajmniej
    w części zakresu "szkła" pozwala na nadpróbkowanie.
    I standardowo wizjer do kitu, nie obejmuje całego pola obrazowego
    (posiadacz byle hybrydy nie umie się z tym oswoić), nie wspominając
    o możliwości powiększenia podglądu kawałka ani o live histogramie :>
    Coś by się jeszcze znalazło.

    Za to zakres dynamiki nie do ugryzienia przez konkurecję w cenach
    x4 włącznie - i to jedno usprawiedliwia wszystkie wady ;)

    > Nie mam pojęcia jaki jest materiał wejściowy. Daj rawy.

    Ja tak z ciekawości - masz program pozwalający zobrazować "prawdziwy
    obraz z prawdziwych pikseli", znaczy tak, że obraz na monitorze jest
    odwzorowany:

    S P S P ...
    P S P S ...
    ...tak jak jest "naprawdę" na matrycy?

    Dla odmiany pooponuję:

    > Porównywanie szumu ciągniętego kilka EV pomiędzy aparatem 6Mpix+6Mpix z
    > 24Mpix nie ma wielkiego sensu. Jak by fuji zrobił matrycę pełnoklatkową to by
    > to pewnie miało większy, chociaż ciągle wynikowo by było 12Mpix.

    Zauważ że taka logika jest zabójcza dla "normalnego" Bayera - w tej deseń
    dajesz do ręki argument "konserwatystom", że z matrycy 24 Mpix tak
    naprawdę jest tylko 6 Mpix "prawdziwych pikseli".
    Jedno i drugie jest nieprawdziwe - ani nie jest to 24 "prawdziwych Mpix",
    ani 6, ale coś pośrodku i to zależnie od treści zdjęcia.
    A ilość "nieprawdziwych pikseli" jest bez znaczenia, czy z Bayera
    położonego tak czy siak, obrócenie matrycy o 45 stopni nijak nie zwiększa
    ani nie zmniejsza ilości *faktycznych* danych w obrazie.
    Żeby było śmiesznie, Fuji S3 i S5 mają wbudowane ciągnięcie 3 Mpix
    "prawdziwych pikseli wielkodynamicznych" (z 6+6 Mpix).

    BTW: od zawsze uważam, że testowanie rozdzielczości "poziomej" oraz
    "pionowej", pokrywającej się z ułożeniem siatki detektorów, jest co
    najmniej grubym nieporozumieniem.
    Jedynym sensownym pomiarem jest test wzorca pochylonego w okolicach
    15 stopni, niech będzie to minimum 5 stopni spotykane na dpreview.

    pzdr, Gotfryd