  • 1. Data: 2010-09-27 12:12:21
    Temat: Czyżby zastuj w nowych technologiach matryc
    Od: "slawmir" <s...@w...pl>

    Matrce CCD a również CMOS - jako rozwiazania techniczne mają już swoje lata.
    Te technologie przez lata były udoskonalane i "męczone" na różne sposoby.
    Postęp w jakości obrazu (np. w dużych matrycach FF lub APS-C) jest
    zauważalny - rozpiętość tonalna, szumy. Mam ciągle wrażenie, że głównie
    przyczyniły się do tego algorytmy software'owe a technologicznie (np. widać
    to w RAW'ach) pewnych barier fizycznych się nie przeskoczy. A barierą na
    pewno jest sam materiał - krzem z którego wykonywane są matryce. Co się
    dzieje na polu innych rodzajów krzemu o znacznie lepszych właśnościach
    czułości na światło - czy coś w tej materii się dzieje ? Jest np. tzw.
    "czarny krzem" o dobrych parametrach - ale mechanicznie bardzo kruchy i
    proces produkcji wafli krzemowych i cięcia z nich matryc - nieekonomiczny
    (za dużo byłoby odpadów). Powstał zatem tzw. "różowy krzem" o poprawionych
    własnościach mechanicznych .................... i cisza w temacie jego
    użycia w fotografi ;-( ;-( ;-( Czyżby technologia jego wytworzenia jest tak
    nieopłacalna, że nie prowadzi się pod tym kontem dalszych badań, konstrukcji
    ?

    Pozdrawiam, Sławek

  • 2. Data: 2010-09-27 13:54:50
    Temat: Re: Czyżby zastuj w nowych technologiach matryc
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-09-27 14:12:21 +0200, "slawmir" <s...@w...pl> said:

> [...]
    > fotografi ;-( ;-( ;-( Czyżby technologia jego wytworzenia jest tak
    > nieopłacalna, że nie prowadzi się pod tym kontem dalszych badań,

    Pewnie się prowadzi, ale po co go już teraz wsadzać do produktów na
    półkach, skoro CMOSy wciąż idą jak świeże bułeczki i przez conajmniej
    ze 3 kolejne generacje wystarczy wsadzać do aparatów jeszcze więcej
    ficzersów filmowych, aby lud to kupował? Tzw. wolny rynek już dawno
    udowodnił, że wzrost jakości produktów wynikający z konkurencyjności,
    to bajeczki dla grzecznych i dość naiwnych dzieci, liczy się maksimum
    zysku przy minimum nakładów. Na nową technolgię matryc przyjdzie czas,
    gdy już byle komórka będzie miała naście MPx i FullHD i czymś aparaty
    foto będzie trzeba od nich wyróżnić.

    de Fresz

  • 3. Data: 2010-09-27 15:23:47
    Od: "kurdybanek" <k...@n...plt>

    A po co postęp? Ważne, żeby kasiorkę trzepać...

  • 4. Data: 2010-09-27 15:37:41
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    slawmir wrote:
> [...]
    > głównie przyczyniły się do tego algorytmy software'owe a technologicznie
    > (np. widać to w RAW'ach) pewnych barier fizycznych się nie przeskoczy.

    To se zerknij na sample z Nikona D7000 albo nowego Pentaksa.

    http://www.popco.net/zboard/zboard.php?id=dica_forum
    _pentax&page=1&sn1=&divpage=3&sn=off&ss=on&sc=on&sel
    ect_arrange=headnum&desc=asc&no=14223

  • 5. Data: 2010-09-27 15:58:24
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > ...pewnych barier fizycznych się nie przeskoczy. A barierą
    > na pewno jest sam materiał ...

    Największą barierą jest MZ osoba użytkownika ;-). Z całym
    szacunkiem dla Ciebie i innych tutaj, ale mam delikatne
    wrażenie że dla Was aparat to pudełko z bajerami, a nie
    narzędzie spełniające pasję ;-). Osobiście nie uważam żeby
    ten postęp technologiczny (Mpix, szumy, ISO itd) szły w
    parze z jakością artystyczną zdjęć. Owszem, są one być może
    coraz lepsze technicznie (choć i tego nie jestem pewny), ale
    tak naprawdę coraz mniej pokazują... Wiem, generalizuję, ale
    wystarczy zajrzeć na byle portal foto :-).
    To oczywiście tylko moja opinia, sam robię gnioty i nikogo
    nie krytykuję :-). Tak mi się nasunęło po przeczytaniu
    Twojego wątku...
    Pozdrawiam
    RJ

  • 6. Data: 2010-09-27 17:53:18
    Od: "Pan Piskorz" <p...@b...pl>

    "zastuj"
    Kup sobie stary technologicznie słownik ortograficzny papierowy,
    napisz znów jak wyczerpiesz jego potencjał.

    P.

  • 7. Data: 2010-09-27 18:42:04
    Od: "Kokos" <k...@k...pl>

> [...]
    > temacie jego użycia w fotografi ;-( ;-( ;-( Czyżby technologia jego
    > wytworzenia jest tak nieopłacalna, że nie prowadzi się pod tym kontem

    może w końcu ktos uznał "po co mam sie trudzic i szukac czegos nowego,
    szukac nowych rozwiazań, techologii,
    skoro ludzie z nich korzystający robia i tak gówniane foty"???

  • 8. Data: 2010-09-27 22:30:19
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Robert_J" <d...@o...pl> wrote:

> [...]
    > narzędzie spełniające pasję ;-). Osobiście nie uważam żeby ten postęp
    > technologiczny (Mpix, szumy, ISO itd) szły w parze z jakością

    Ale skąd założenie, że każdy z aparatem to artysta? ;-) Myślisz,
    że jak właściciel samochodu robi z okna wieczorem zdjęcia gostkom,
    którzy kręcą się koło jego samochodu, to musi to być od razu sztuka
    przez duże eS? ;-)

    Do robienia sztuki to sprzęt już od dawna był wystarczająco dobry,
    dziś zdjęcia, to już często notatnik roboczy - infrastruktura w terenie,
    odszkodowania, potwierdzenia wizyty, etc...

    > Owszem, są one być może coraz lepsze technicznie (choć i tego nie
    > jestem pewny), ale tak naprawdę coraz mniej pokazują...

    A właśnie chodzi o to, żeby pokazywały jak najwięcej. :)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 9. Data: 2010-09-27 23:20:16
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> wrote:

    > To se zerknij na sample z Nikona D7000 albo nowego Pentaksa.
    >
    > http://www.popco.net/zboard/zboard.php?id=dica_forum
    _pentax&page=1&sn1=&divpage=3&sn=off&ss=on&sc=on&sel
    ect_arrange=headnum&desc=asc&no=14223

    Porównanie jest tendencyjne... ;-)

    Akurat K-7 to był totalny niewypał matrycowy Pentaxa, którego w
    wysokich czułościach wyraźnie biły nawet najtańsze: superudany K-x czy
    superprzeciętny Km. Puszka bardzo fajna, ale obraz...

    Postęp w matrycach w ciągu ostatnich lat (niestety) jest minimalny,
    prawdopodobnie polega głównie na coraz lepszej obróbce pozyskanego
    sygnału, a i tak większość korzyści (czasem nawet z nadwyżką) zżera
    przyrastające zagęszczenie pikseli na mm^2.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 10. Data: 2010-09-27 23:20:16
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>