    From: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Czyżby zastuj w nowych technologiach matryc
    Date: Tue, 28 Sep 2010 15:22:18 +0100

    "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> wrote

    > Ale mówimy o K5. Pokaż mi takie ISO 6400 na innej matrycy.
    >
    > Tak wygląda pomniejszone i odszumione ISO 204800:
    >
    > http://www.bertin.ca/tmp/K-5/_IGP5763-51200_SM.jpg

    Z analizą i wyrokami wolę poczekać na wystandaryzowane studyjne
    sample wykonane w identycznych warunkach jak dla innych puszek. Nawet
    jeśli będzie jakiś postęp w stosunku do D90/5000/K-x, to cudów nie oczekuję.

    Nie tak trudno sztucznie wyprodukować udane "hi-ISO": wysokie
    naświetlanie, atomowe światło, wybrać jeszcze najlepszą sztukę z
    kilkuset próbowanych (płytka GO, mało charakterystycznych szczegółów),
    odszumić, podkręcić i fota jak malowanie (nomen omen :)

    Warto też poczekać na testy matrycy - różnice w nazewnictwie
    czułości, mimo istniejących norm faktycznie potrafią przekraczać 100%.

    (Nb.: ktoś tu niedawno wspominał o zamianie wyścigu na piksele np.
    na wyścig na dynamikę. A kto zabroni wtedy producentowi wpisać milion
    pińset, trzy dziwińćset? A ile nam mówią fałszywie "liczone" MTBF-y albo
    "moc głośników"? Tę samą wartość miała też kiedyś liczba przewodnia
    fleszy, zwłaszcza w epoce bardzo rozciągliwej b&w foto).

    Oczywiście - bardzo bym sobie życzył ogromnego, epokowego przełomu w
    dziedzinie matryc. Ale póki co, nic go nie zapowiada - przez te
    wszystkie lata, patrząc tylko na najbardziej udane, szczytowe
    osiągnięcia, poprawa pewnie nie przekroczyła 1/2EV (optymistycznie rzecz
    ujmując!). I dlatego, niestety, rozmiar się liczy - dwa razy większa
    matryca i od ręki 2EV lepiej - bez czekania na cuda!
    Dlatego też najnowsza cropowa puszka, to wciąż tylko cropowa
    puszka - poza rosnącą ergonomią cudów spodziewać się nie należy.

    Szkoda tylko, że od dwóch lat praktycznie mamy zastój w ofercie FF
    (widać wciąż klientów można zbyć byle czym: kilka jeszcze niezgranych
    "chłitów markiekingowych" i już rzucają się na wymienianie sprzętu); a
    obecne FF - nieporęczne, ciężkie grzmoty, przepikselowane (z wyjątkiem
    "reporterskich" Nikonów), z pożałowaniem flesza za $9.99 (czyli
    turystycznie do każdego głupiego wyjścia trzeba się obładowywać jak do
    sesji, a i w studio dałoby się go wykorzystać; nb.: gdyby producenci
    odwrócili tył na przód typowe umieszczenie fleszy, to nawet wbudowanym
    dałoby się palić w sufit, choć oczywiście przy takich stratach na
    świetle jego moc musiałaby być odpowiednio większa od typowych błyskotek).

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]